فردایکرمان – گروه جامعه: معاون راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور با بیان اینکه گلایهمندیهای تامین ایمنی راهها بجاست، گفت: «امروز در کشور بحران تصادفات وجود دارد که بسیاری از مردم و کاربران ما از آمار تلفات و تصادفات جادهای مطلع نیستند».
خداداد مقبلی افزود: «ترافیک راههای روستایی افزایش یافته اما عرض این راهها تغییر نکرده و اقدامی برای روکش آسفالت در این محورها نکردهایم».
وی ادامه داد: «۱۲ درصد از تصادفات در سالهای گذشته ناشی از جادهها و ایمنی بود که این آمار اکنون به ۱۵ درصد رسیده است».
مقبلی با بیان اینکه ایجاد راه مناسب و تکمیل شبکۀ راههای روستایی کشور به ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: «۱۴ درصد روستاهای کشور بدون راه آسفالت مناسب باقی ماندهاند که این آمار ۶ هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار روستا را با ۲۷ هزار کیلومتر راه، شامل میشود».
وی یادآور شد: «۳۷ هزار کیلومتر راه فرعی کشور عمر بالای ۳۰ سال دارند و نیازمند روکش و ایمنسازی هستند؛ ۱۷ هزار کیلومتر از آن نیز نیاز به تبدیل به راه اصلی و تغییر مشخصات راه دارند».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایرنا کرمان، مقبلی 30 آذرماه در مراسم قدردانی از دستاندرکاران حوزۀ راهداری و حملونقل استان کرمان بیان کرد: «براساس تحقیقات سال ۹۴ پلیس، هر فوتی در جادهها نزدیک ۲ میلیارد تومان هزینه برای مردم و دولت (در همان سال) داشت که اینک این آمار به پنج تا هفت میلیارد تومان هزینه رسیده است».
وی با بیان اینکه این هزینهها شامل همۀ هزینههایی است که در بخشهای تجهیزات اورژانس و سایر ارکان بهداشت، بیمه و ... صورت میگیرد، ادامه داد: «هر مجروح اکنون ۲ میلیارد تومان هزینه برای کشور بر جای میگذارد که اگر تعداد مجروحان حوادث رانندگی را ضرب در تعداد مجروحان کنیم به اعداد بسیار بزرگ میرسیم و به معنی فقیر کردن جامعه است».
مقبلی یادآور شد: «سالانه ۳۰۰ هزار نفر مجروح و معلول در حوادث رانندگی کشور داریم که اگر ضرب در ۲ میلیارد تومان بشود قابل تامل خواهد بود».
شیب صعودی حوادث رانندگی کشور
وی ادامه داد: «در مقطع ۱۰ سال پیش، کاهش تصادفات را داشتیم اما از چند سال قبل آمار تلفات و تصادفات جادهای کشور افزایش یافته و تحلیل کردیم که بخشی از آن به بحثهای فرهنگی و اعتباری برمیگردد».
معاون راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور گفت: «در کنار اقدامات فیزیکی سازمان راهداری در حوزۀ ایمنی راهها، بخشی از فعالیتها نیز به اقدامات فرهنگی برمیگردد».
۱۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور داریم
مقبلی افزود: «تاکنون مسیر ارتباطی ۸۶ درصد از ۴۰ هزار روستای بالای سکنه ساخته شده است».
معاون راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور گفت: «۹۷ هزار روستای دارای سکنه در کشور وجود دارد که ۴۰ هزار روستای آن بالای ۲۰ خانوار است و ساخت راه مناسب و آسفالت در این مناطق براساس برنامههای چهارم، پنجم و ششم توسعه تکلیف دولت است».
وی یادآور شد: «۱۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور داریم که ۴۰ هزار کیلومتر آن نیاز به روکش آسفالت دارد و ۱۵ هزار کیلومتر نیز نیازمند به بازسازی است».
افزایش سهم جاده در تصادفات
وی ادامه داد: «سال گذشته هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای راههای فرعی و روستایی داشتیم و هفت استان از این راهها با ضریب برخورداری در ردیف استانهای محروم قرار گرفتند که ضریب برخورداری استان کرمان ۷۰ درصد بود اما با وجود اقدامات انجام شده، امروز ضریب برخورداری از راههای روستایی کرمان به ۷۲ درصد رسیده در حالی که متوسط کشور ۸۲ درصد است».
معاون راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور گفت: «باید کمک بیشتری به حوزۀ ساخت راههای روستایی کرمان به عنوان استانی محروم میشد و این آمار در جنوب کرمان ۶۵ درصد است که نشان میدهد قدری عقبافتادگی در جنوب بیشتر است».
وی یادآور شد: «۶۶۰ میلیارد تومان از پنج هزار میلیارد تومان مصوبه مجلس به استان کرمان به عنوان دومین استان محروم از نظر راههای روستایی تخصیص یافت که این اعتبار با هزینۀ قیر به ۷۰۰ میلیارد تومان میرسد و سیستان و بلوچستان با ضریب ۵۴ درصدی برخورداری از راههای روستایی، میزان ۷۷۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرد».
مقبلی افزود: «۱۰۰ میلیارد تومان در قالب اعتبارات روکش آسفالت روستایی به استان کرمان داده که ۱۷۴ کیلومتر از راههای این استان روکش آسفالت شد و توزیع اعتبارات نیز با توجه به محرومیتزدایی انجام میگیرد».
وی گفت: «استان کرمان به واسطۀ معادن و ترانزیت کالا در مسیر ۶ شبکۀ ارتباطی مهم کشور قرار گرفته و این استان جایگاهی فراملی در صادرات و ارزآوری کشور دارد».
نظر خود را بنویسید