فردایکرمان – گروه جامعه: دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور گفت: «بیشترین بیماران خارجی ایران با دو هدف درمان و تندرستی از کشورهای عراق، افغانستان، عمان، آذربایجان، قطر و بحرین هستند که تا پیش از کرونا بیش از یک میلیارد دلار درآمد وارد کشور کردند».
دیاکو عباسی افزود: «بیشترین مراجعۀ این بیماران برای عمل زیبایی، پیوند اعضا، کبد، چشمپزشکی، درمان ناباروری با آیویاف، قلب و عروق، تندرستی و آب درمانی است».
وی با بیان اینکه شیراز، مشهد، یزد، تبریز، ارومیه، اهواز، رامسر، اردبیل، کرمانشاه، تهران، اصفهان و سنندج بیشترین ظرفیت را در حوزۀ گردشگری سلامت دارند، در عین حال اظهار کرد که ایران هنوز به مقصد گردشگری سلامت تبدیل نشده است و در طول چند سال گذشته نتوانستیم در سطح بینالمللی بازارسازی کنیم و زیرساختهای لازم را برای فعالان این حوزه در بازارهای هدف ایجاد کنیم.
به گزارش فردایکرمان ایسنا، دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور هفتم دیماه با اشاره به برنامهریزی ایران در یک افق چهار ساله برای رسیدن به درآمد سالیانۀ ۳,۵ میلیارد دلار در حوزۀ گردشگری سلامت (درمانی و تندرستی)، اظهار کرد: «تعداد بیمارستانهای دارای مجوز IPD، که بیمار خارجی میپذیرند، ۲۱۰ واحد و مراکز آبدرمانی ۴۰۰ عدد در سراسر کشور است و ۶۰۰ دفتر گردشگری نیز مجوز فعالیت گردشگری سلامت دارند».
وی بدون آنکه به بازه زمانی مشخصی اشاره کند، تعداد ویزاهای درمانی صادر شده از سوی وزارت امور خارجه را ۳۵۰ هزار ویزا اعلام کرد و با این احتمال که آمار رسمی کمتر از آمار واقعی مراجعه بیماران خارجی به ایران باشد، تخمین زد آمار اصلی بین۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر است و در ادامه گفت: «این افراد (معمولا) با ویزای درمان به کشور نمیآیند و به مراکز و کلینکهای فاقد مجوز و زیرپلهای مراجعه میکنند».
عباسی همچنین یادآور شد: «بخش گردشگری پزشکی تا پیش از همهگیری کرونا حدود یک تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار درآمد داشته است».
وی معتقد است: «گردشگران حوزه پزشکی حدود چهار برابر دیگر گردشگران هزینه میکنند و بین ۸ تا ۱۳هزار دلار متوسط هزینهکرد گردشگرانی است که با هدف درمان وارد ایران میشوند».
دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور با بیان اینکه در مسیر برندسازی ملی گردشگری سلامت نیز گامهای خوبی برداشته نشده است، گفت: «برند گردشگری سلامت ایران در بازارهای هدف به خوبی شناخته نشده است. برای برندینگ و تبلیغات از طریق حضور پررنگتر در پلتفرمهای بینالمللی برنامۀ جدی داریم که کسبوکارها، شرکتها و مراکز درمانی را معرفی کنیم و برند گردشگری سلامت را در سطح بینالمللی بشناسانیم». /پ
نظر خود را بنویسید