فردایکرمان – گروه اطلاعرسانی: مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه کودکان زیر سن دبستان بهترین و قویترین ابزار گسترش و نهادینهکنندۀ رفتارها و منشهای اجتماعی در سطح جامعه هستند، گفت: «بایستی متولیان امر آموزش در کنار آمادهسازی این طیف از آموزشگیرندگان برای دریافت آموزشهای کلاسیک و روتین، زمینۀ دریافت آموزشهای مبتنی بر رفتارهای درست اجتماعی را نیز در بستری مناسب برای آنان فراهم آورند ».
علیرضا وحیدزاده افزود: «پایهریزی تعاملات موثر و درست اجتماعی در نونهالان و نوجوانان، زمینهساز جلوگیری از بروز مشکلات متعدد و پیچیدۀ اجتماعی در آینده خواهد بود».
سالجاری در طرح «مانا» که با اهداف ارتقای توانمندیهای دانشآموزان و افزایش شناخت نسبت به مسائل و آسیبهای اجتماعی دانشآموزان با مشارکت موسسات غیردولتی و مراکزمثبت زندگی در محلههای آسیبخیز و حاشیهای اجرا میشود، 544 نفر تحت پوشش قرار گرفتهاند و برای اجرای برنامه در سطح استان، ۳۸ تسهیلگر و 28 مؤسسه مشارکت داشتهاند.
به گزارش فردایکرمان به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان، وی در مراسم اختتامیه طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران (مانا) با اشاره به ویژگی بحث آموزش در این مقطع سنی بیان کرد: «اساس و پایۀ تعاملات درست و سازندۀ اجتماعی و به دنبال آن برنامهریزی صحیح و درست برای حل مسائل و مشکلات اجتماعی منوط به دریافت آموزشهای صحیح، کارآمد و کاربردی در قالبی درست و قابل فهم در هر مقطع سنی، در کنار ایجاد زمینۀ شناخت درست آموزشپذیران از فلسفۀ وجودی خود خواهد بود و این مهم با برنامهریزی درست، متناسب و علمی در امر آموزش از پایینترین مقطع سنی تا بالاترین آن اتفاق خواهد افتاد ».
مدیرکل بهزیستی استان کرمان در ادامه با اشاره به جداشدن پیکرۀ آموزشی بهزیستی که در قالب مهدهای کودک و در مهمترین مقطع سنی با تکیه بر اصول درست رشد و شکوفایی تعاملات اجتماعی برنامهریزی طی سالهای اخیر افزود: «با توجه به اینکه آموزش و آمادهسازی نونهالان قبل از سنین دبستان در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است، توجه به اهمیت آموزش اصول تعاملات اجتماعی در این دوره از آموزش و تعمیم آن به سایر مقاطع، مهم و حیاتی است».
وی در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: «با توجه به وظیفۀ ذاتی و مسئولیت اجتماعی بهزیستی در نشر و نهادینهسازی تعاملات سازنده و اثربخش اجتماعی، طرحهایی همچون طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران(مانا) در مجموعه بهزیستی طراحی شد و به اجرا درآمد».
گفتنی است طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران(مانا) با اهداف ارتقای توانمندیهای دانشآموزان، افزایش شناخت نسبت به مسائل و آسیبهای اجتماعی دانشآموزان، اصلاح نگرش در جهت جمعگرایی و کار گروهی، افزایش مهارتهای کار گروهی و مشارکتی، ایجاد و توسعۀ ظرفیتهای مشارکت دانشآموزان برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی نوجوانان، ایجاد ظرفیت برای تمرین و انجام فعالیتهای مشارکتی، ایجاد سازوکار تشویقی ابتکارات جمعی دانشآموزان و ایجاد و توسعۀ شبکۀ روابط مشارکتی دانشآموزان در کل کشور از سال 1397 با مشارکت موسسات غیردولتی و مراکزمثبت زندگی در محلههای آسیبخیز و حاشیهای اجرا میشود که طی آن، فرد نوجوان به عنوان یک فرد مسئول، به بررسی مشکلات دورۀ نوجوانی میپردازد و بر اساس اصولی که به وی آموزش داده میشود، به دنبال یک راهحل برای مشکلات میگردد و در نهایت با حمایتیابیهایی که انجام میشود، راهحل مورد نظر اجرایی میشود. /پ
نظر خود را بنویسید