فردایکرمان – گروه جامعه: مدیر پایگاه جهانی لوت دربارۀ آفرودسواری در کویر لوت و احتمال آسیب دیدن محیط زیست منطقه، گفت: «فقط به راهنمایان و تورهای با خودروهای مجهز به جیپیاس برای سفر به عمق کویر مجوز داده میشود، ضمن آنکه این افراد باید حتما دورههای آموزشی ژئوترویسم را نیز گذرانده باشند».
معین افضلی افزود: «مسیرهای گردشگریای در عمق لوت تعریف کردیم که آفرودسواران روی همان مسیرها به کویر میروند و برمیگردند و میتوان گفت که آسیبی حداقلی وارد میکنند که در حد صفر است و در واقع این سبک کویرنوردی یکسری مزایا و معایب دارد».
وی ادامه داد: «افرادی که با خودروی دودیفرانسیل به کویر میروند، آموزشهای لازم را گذراندهاند و زبالۀ خود را برمیگردانند، جاهای مشخصی کمپ میزنند و در مسیر تعریف شده حرکت میکنند».
مدیر پایگاه جهانی لوت اضافه کرد: «مشکل ما افرادی خارج از تورها هستند که در سفرهای شخصی با خودروی دودیفرانسیل و دارای ظرفیت ورود به عمق لوت به منطقه میآیند و به علت آگاه نبودن به مسیرهای دسترسی، مسیرهای جدیدی را پیمایش میکنند که حرکت آنان در دل کویر ضمن تخریب منظری، پوششهای گیاهی و حیات جانوری منطقه را نیز در معرض خطر قرار میدهد».
افضلی گفت: «در این زمینه پیشنهاد شد که تمامی خودروهای آفرود در مبادی ورود به لوت از جمله شهرستانهای فهرج، بم، شهداد و راور کنترل شوند که در این زمینه، فاز نخست را انجام دادیم».
وی ادامه داد: «تردد خودروهای دودیفرانسیل در کویر شهرستانهای فهرج و راور نسبت به شهداد کمتر است اما در صورت تکمیل مبادی ورودی و با تخصیص نیروی انسانی، امکانات و پشتیبانی بیشتر میتوانیم آنان را کنترل کنیم».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایرنا کرمان، مدیر پایگاه جهانی لوت خاطرنشان کرد: «ظرفیت آفرود در توسعۀ حوزۀ گردشگری ورزشی و ماجراجویانه استفاده میشود و در این زمینه آییننامهای را وزارت میراثفرهنگی با همکاری فدراسیون اتومبیلرانی تهیه و تنظیم کرده که بر این اساس اکوسافاری (رانندگی در کویر و طبیعت) را به زیرمجموعۀ میراثفرهنگی تبدیل میکند و این اقدام با وجود ظرفیتهای ویژۀ این حوزه در گردشگری کرمان اثرگذار خواهد بود».
در حوزۀ زیرساختهای گردشگری عقب ماندهایم
وی افزود: «طی این سالها بحث نقطهیابی، طراحی مسیرهای گردشگری و آموزش نیروهای آفرود انجام گرفته که بخشی از آنها در حوزۀ وظایف وزارت میراثفرهنگی و پایگاه جهانی لوت است و مابقی باید با کمک دیگر دستگاهها انجام میگیرد».
افضلی اظهار کرد: «توسعۀ گردشگری مختص افزایش تعداد اقامتگاهها، راهنمایان و تاسیسات گردشگری نیست؛ باید ابتدا راه دسترسی و زیرساختهای این حوزه تامین شود اما متاسفانه در استان کرمان بویژه حوزۀ لوت، توسعۀ گردشگری نامتوازن بوده است».
وی ادامه داد: «گردشگری استان کرمان طی این سالها رشد یافته اما در حوزۀ زیرساختها عقب ماندهایم و عمق این کمبود زیرساختی استان در حوزۀ مخابرات، راه دسترسی و فرهنگسازی مشاهده میشود که این کمبودها میتواند همۀ دستگاهها را دخیل کند».
مدیر پایگاه جهانی لوت در ادامه گفت: «میطلبد که مدیریت ارشد استان کرمان برای رشد گردشگری دیار کریمان روی این موضوع تصمیمگیری کند».
وی همچنین به مردم و رانندگانی که به لوت میآیند توصیه کرد که با توجه به کمبود امکانات، بیشتر مراقب باشند و زبالۀ خود را به شهر برگردانند و از کویر حفاظت کنند.
آفرودسواری محیط زیست کویر را از بین می برد
مدیر روابط عمومی ادارهکل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز با بیان اینکه کویر شهداد جزو مناطق چهارگانۀ تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیست، گفت: «کویر این منطقه به علت شوری و دمای بالا در بسیاری از مناطق هیچ پوشش گیاهی و جانوری ندارد اما این موضوع به این معنا نیست که در هیچ کجای کویر پوششی نداریم».
حجتالله مرادی افزود: «مجوز آفرودسواری را وزارت میراثفرهنگی صادر میکند و کارشناسان این وزارت نیز باید پایشهای لازم را برای صدور مجوزهای آفرود انجام دهند».
وی بیان کرد: «کویر از چند حوزه برای ما دارای اهمیت ویژه است، یکی بحث نبکاهای کویر که معمولا در این نبکاها درختچههای گز وجود دارند و این درختچهها به لحاظ پوشش گیاهی از اهمیت بالایی برخوردار هستند».
مدیر روابط عمومی ادارهکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه در برخی از نقاط کویر گونههای جانوری ازجمله روباه شنی، انواع حشرات، انواع رتیلها و پرندگان سفید وجود دارند، گفت: «از منظر محیط زیست باید سعی شود آفرودسواری در مناطقی که پوشش گیاهی و جانوری دارد، به هیچ عنوان انجام نشود».
وی یادآور شد: «اگر میراثفرهنگی برای توسعۀ گردشگری میخواهد در برخی مناطق آفرودسواری را انجام دهد باید در جاهایی بهصورت کنترل شده و در مسیرهای مشخص باشد زیرا در خارج از آن و جاهایی که پوشش گیاهی و جانوری وجود دارد، همین پوشش اندک کویر را نیز از بین خواهد برد».
وی بیان کرد: «امیدوارم وزارت میراثفرهنگی اگر مجوزی برای آفرودسواری صادر میکند در جاهایی باشد که پوشش گیاهی و جانوری وجود ندارند تا به زیست منطقه آسیبی وارد نشود».
مرادی در پاسخ به این پرسش که آیا پایشی شده که خودروهایی که به مسیرهای مشخص شده میروند، آسیبی به زیست منطقه وارد میکنند یا خیر؟ گفت: «میراثفرهنگی اصلا از ما مجوزی نمیگیرد و اگر از ما مجوز دریافت میشد، آن را مورد پایش قرار میدادیم اما این امر به این معنا نیست که همکاران ما به این مناطق ورود نمیکنند و گاهی بهعنوان مناطق آزاد، این مناطق را مورد پایش قرار میدهیم». /پ
نظر خود را بنویسید