فردایکرمان – گروه جامعه: معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اجرای طرح شهید محمودوند به عنوان طرح شناسایی چهرهبهچهره دانشآموزان بازمانده از تحصیل، گفت: «سه هزار مورد از ۶ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل مقطع دبستان استان شناسایی شدند».
طاهره زحمتکش اظهار کرد: «حدود ۹۰۰ نفر از سههزار دانشآموز شناسایی شده تاکنون جذب سیستم آموزشی شدهاند».
وی ادامه داد: «بهزودی سایر دانشآموزان بازمانده از تحصیل استان نیز از طریق جستوجوی کد ملی و سامانۀ واریز یارانه با کمک فرمانداریها شناسایی میشوند».
زحمتکش افزود: «برنامۀ شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل شامل زمان و مقطع خاصی نیست بلکه این طرح به صورت ادامهدار به مرحلۀ اجرا درخواهد آمد».
وی همچنین تعداد دانشآموزان مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی استان کرمان را ۴۰۰ هزار معادل ۶۰ درصد کل دانشآموزان استان اعلام کرد و یادآور شد: «حدود ۶۰۰ هزار دانشآموز در مقاطع تحصیلی مختلف کرمان مشغول به تحصیل هستند».
معاون آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به حضور حدود ۱۴ هزار دانشآموز تبعۀ خارجی در مقطع ابتدایی استان کرمان گفت: «این درحالی است که کمبود فضای آموزشی در استان کرمان بیداد میکند».
وی بیان کرد: «حدود ۶۰۰ مدرسه مقطع ابتدایی استان زیر پنج دانشآموز، ۷۲ مدرسه زیر ۲ دانشآموز و ۶۳ مدرسه با وجود یک دانشآموز اداره میشود».
زحمتکش ادامه داد: «در برخی شهرها مانند کرمان و رفسنجان کلاسهای درس با بیش از ۴۰ دانشآموز فعالیت میکنند لذا در محاسبۀ متوسط تراکم جمعیت دانشآموزی مدارس با جمعیت اندک دانشآموز نیز محاسبه میشود که آمار دقیق و درستی به ما نمیدهد».
وی تاکید کرد: «عدد تراکم سرانۀ دانشآموزی در کلاسهای دبستان استان کرمان بالای ۳۰ اعلام میشود در حالی که بیشتر از این مقدار است».
زحمتکش گفت: «بیش از دوسوم مدارس استان کرمان به صورت چندپایه اداره میشوند یعنی یک معلم باید در چند پایه تدریس کند».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایرنا کرمان، وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش بهمنظور شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیل، سامانهای را طراحی کرده که اسامی تمام دانشآموزان در آن ثبت شده است، بیان کرد: «به ازای هر یک تا ۱۰ نفر به اقتضای جمعیت شهرستانها نیروی انسانی پیگیریکننده برای شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل تعریف شده است».
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش استان کرمان ادامه داد: «این افراد باید بازماندگان از تحصیل را شناسایی و مستندات موجود در این زمینه را در سامانۀ شهید محمودوند بارگذاری کنند».
وی با تاکید بر اینکه ۶ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل ایرانی با دورۀ سنی ۶ تا ۱۱ سال هستند، اضافه کرد: «۲۰ مولفه برای دانشآموزان بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیلکرده تعریف شده که پیگیریکنندهها باید این موارد را احصا و مدارک منطبق با آنان را در سامانۀ شهید محمودوند ثبت کنند که در نهایت در وهلۀ نخست در استان و بعد از آن در وزارتخانه تایید یا رد میشود».
زحمتکش تاکید کرد: «برخی از دانشآموزان به دلایل مختلف از جمله ازدواج، اشتباه شناسنامهای، بدسرپرستی یا بیسرپرستی، شرایط استثنایی و کودک کار بودن دچار ترک تحصیل شدهاند».
وی گفت: «بعد از شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل برای افرادی که مشکل مالی دارند با کمیته امداد امام خمینی (ره)، در مورد کودکان استثنایی با دانشگاه علومپزشکی، افراد فوت شده با ثبتاحوال و نیز در سایر موارد با فرمانداران و دهیاران رایزنی میشود».
زحمتکش بیان کرد: «در شورای معاونان آموزش و پرورش کرمان مصوب شده ۲ پایگاه تقویت درسی دانشآموزان بازمانده از تحصیل در استان راهاندازی و این افراد ثبتنام شوند تا عقبماندگی تحصیلی آنان به صورت فوقبرنامه جبران شود و به چرخۀ آموزش برگردند».
وی با تاکید بر اینکه کتابهای درسی بهصورت رایگان در اختیار دانشآموزان بازمانده از تحصیل قرار میگیرد، گفت: «تمام تلاش آموزش و پرورش بر این است که دانشآموزان بازمانده از تحصیل جذب مدارس و سیستم آموزشی شوند».
زحمتکش بیسوادی را منشاء برخی آسیبهای اجتماعی بیان کرد و افزود: «طلاق، بدسرپرستی و بیسرپرستی موجب ایجاد بیشترین آسیب اجتماعی در کودکان و دانشآموزان است و به نوعی محور آسیبها در مقطع دبستان به شمار میرود که سبب ناهنجاریها و رفتارهای نادرست دانشآموز در مدرسه و اجتماع میشود».
وی یادآور شد: «اعتیاد والدین به مواد مخدر نیز سببساز ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی در دانشآموزان است و در بیشتر موارد آرامش روانی و روحی را از کودکان میگیرد». /پ
نظر خود را بنویسید