فردایکرمان ـ اسما پورزنگیآبادی: یک ماهی میشود که قطارهای غزال کرمان را حذف کردهاند و حالا با دستور وزیر راه و شهرسازی از چهارشنبه یازدهم مردادماه، پروازهای چارتری فرودگاه کرمان نیز قرار است لغو شود.
این اتفاقات در شرایطی رخ میدهد که چندین ماه است پیدا کردن بلیت پرواز یا قطار برای کرمانیها از پیدا کردن سوزن در انبار کاه هم دشوارتر شده است!
مسعود دهقانی ـ نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان پیشبینی میکند که با اجرای تصمیم جدید وزیر راه و شهرسازی، کمبود بلیت تشدید خواهد شد. او میگوید که لغو پروازهای چارتری، همین گردشگری کمرمق را هم بیجان خواهد کرد ضمن اینکه مردم برای سفرهای کاری و تفریحی و زیارتی در تنگنا قرار خواهند گرفت آنچنان که اگر مثلا برای چهار هفتۀ دیگر قصد سفر دارند باید از هفتۀ آینده به فکر رزرو بلیت آن باشند!
مدیرعامل آژانس هواپیمایی جنوبشرق که حدود 30 سال سابقۀ فعالیت در حوزۀ گردشگری دارد، به شدت نگران تبعات این تصمیم برای بخش خصوصی و مردم است و از مقامات استان میخواهد که نگذارند این تصمیم وزیر در کرمان اجرا شود. گفتوگو با او را در ادامه میخوانید.
*آقای دهقانی، لغو پروازهای چارتری در فرودگاه کرمان چه تبعاتی برای بخشهای گوناگون اعم از گردشگری استان دارد؟
گاهی مسئولان تصمیمات کارشناسینشده و نسنجیدهای میگیرند و ضربات مهلکی به بخشهای گوناگون وارد میکنند؛ لغو پروازهای چارتر از همین نوع تصمیمات است که با اجرای آن، همین گردشگری کمرمقی هم که الان داریم برچیده میشود. پیش از این، در مسیر کرمان ـ تهران با کمبود شدید پرواز مواجه بودیم اما با چارتر شدن، پروازها افزایش یافت. حالا که قرار است این پروازها لغو شود، شرکتها اعلام کردهاند از هفتۀ آینده از فرودگاه کرمان پرواز چارتری انجام نخواهند داد و ترجیح میدهند در مسیرهایی پرواز داشته باشند که برنامۀ فروش و سیستم فروش را از قبل دارند. وقتی یک شرکت پروازی را چارتر میکنیم، به این معناست که پرواز چه خالی و چه پر برود، مسئولیت آن با چارترکننده است و شرکت هواپیمایی پول را یکجا میگیرد و خیالش راحت است که درگیر گرفتن پول فروش بلیت از سایتها و آژانسهای متعدد نیست. از طرفی، ما هم وقتی پرواز چارتری داریم، برنامهریزی میکنیم و در ایامی که مسافر کم است، نرخ پرواز را کاهش میدهیم. مثلا برای پرواز مسیر کرمان ـ کیش، در ایامی از سال که خلوت است، مسافر فقط هزینۀ بلیت را میپردازد و تور به نوعی برای او رایگان میشود. این شرایط به خصوص برای قشری که توان مالی بالایی ندارد مناسب و مقرون به صرفه بود. با لغو پروازهای چارتری اما در همۀ ایام سال نرخ ثابت میماند. در نتیجه عدهای قید سفر را میزنند و هتلها و امکانات گردشگری هم در کیش و سایر مقاصدی که پرواز چارتری به آن انجام میشد خالی میماند. با این ناوگان فرسودهای که داریم و نرخهای دستوری که به شرکتهای هواپیمایی دیکته میشود و حالا با لغو پروازهای چارتری به نظر من فاتحۀ گردشگری خوانده میشود. متاسفانه عدهای تصمیمات پوپولیستی میگیرند و حساسیتی نسبت به این ندارند که با تصمیمات خود، چه ضربات و فشارهایی را به بخش خصوصی و مردم وارد میکنند. فقط هم برای این منظور چنین اقداماتی را انجام میدهند که بگویند نرخ را ثابت یا ارزان نگه داشتیم در صورتی که با لغو پروازهای چارتری، در بسیاری از مسیرها پروازها کاهش خواهد یافت. در کرمان کسانی که قصد سفر دارند، از هفتۀ آینده باید برای چهار هفته بعدتر برنامهریزی کنند وگرنه بلیت پیدا نخواهند کرد.
*یعنی کمبود بلیتی که الان وجود دارد تشدید میشود؟
بله. مطمئنا تشدید خواهد شد و مردم در تنگنای بیشتری قرار میگیرند. نمیدانم کسانی که چنین تصمیماتی میگیرند، به عواقب آن فکر میکنند!؟
*در کرمان کدام پروازها چارتری هستند که از هفتۀ آینده انجام نخواهند شد؟
پروازهای کاسپین و آتا از کرمان از جمله پروازهای چارتری هستند. بخشی از پروازهای کرمان ـ کیش که ماهان گذاشته هم چارتری هست و با اجرای این تصمیم وزیر، لغو خواهند شد.
*از مزایای پروازهای چارتری برای مردم میگویید؟
یکی اینکه مسافران راحتتر بلیت پیدا میکنند و دیگر اینکه در برخی مسیرها مثل کیش، در ایامی که پیک گردشگری نیست میتوانند سفرهای ارزانتر و مقرون بهصرفهتری را تجربه کنند، به نوعی توزیع سفر را هم در مقاصد گردشگری شاهد هستیم. همچنین، پروازهای چارتری برای قشری که توان مسافرت هوایی ندارند، بسیار فایده دارد. وقتی پرواز چارتری نباشد، سیستم فروش بلیت یک روز باز میشود و بلیتها به فروش میرود و تا چهار، پنج هفتۀ دیگر پروازی وجود ندارد بنابراین، سیستم اصلا باز نمیشود و اگر کسی از استان کرمان قصد سفر به کیش داشته باشد باید از طریق فرودگاه تهران این کار را انجام دهد و همین، هزینههای سفر را هم بالا میبرد. پروازهای چارتری برای شرکتهای هواپیمایی نیز مزایایی دارد. وقتی چارتر هست، شرکت چارترکننده چهار ماه زودتر پول شرکت هواپیمایی را واریز میکند؛ در شرایطی که شرکتهای هواپیمایی مشکل نقدینگی دارند، این پرداختها بسیار کارساز است ضمن اینکه سفرهای کاری و گردشگری هم راحتتر انجام میشود.
*در کرمان بیشترین پروازهای چارتری در کدام مسیرهاست؟
در مسیر کرمان ـ تهران و کرمان ـ کیش. با لغو پروازهای چارتری مسافران در این مسیرها بسیار گرفتار خواهند شد مگر اینکه کسانی که این تصمیم شتابزده را گرفتهاند و همه را حیرتزده کردهاند، در این تصمیم خود تجدیدنظر کنند و واقعیات را ببینند و با شعارهای پوپولیستی تنها به دنبال راضی کردن عدهای معدود نباشند؛ آن هم به قیمت نابودی بخش خصوصی و به زحمت انداختن مردم.
*این تصمیم قطعی است و از چه زمانی قرار است اجرا شود؟
بله، تصمیم قطعی است و گفته شده از 11 مردادماه هیچ پرواز چارتری نباید انجام شود. خبر قطعی دارم که رئیس هواپیمایی کشوری، مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی را خواسته و این تصمیم را اعلام کرده و گفتهاند دستور وزیر است. اگر ایرلاینها عرضۀ زیادی داشتند و میتوانستند همۀ تقاضاها را پاسخ بدهند، لغو پروازهای چارتری مشکلات کمتری داشت اما در شرایط فعلی اصلا اقدام سنجیدهای نیست.
*مسئولان استان کرمان اعم از استاندار و نمایندگان تا حالا واکنشی در این زمینه داشتهاند؟ میتوانند در تغییر این تصمیم نقشآفرینی کنند؟
یک ماه میشود که قطار غزال را از مسیر کرمان برداشتند و مردم برای سفر با قطار باید هفتهها به این در و آن در بزنند تا مگر بلیتی پیدا کنند؛ کسی میپرسد چرا این قطار را برداشتند؟ حالا با لغو پروازهای چارتری مشکلات مردم را دارند چندین برابر میکنند. اگر این اتفاق بیفتد زیرساختهای استان ضربه میبیند، بخش گردشگری به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، کارشناسانی که برای بررسی مسائل استان به کرمان میآیند، حتما بعد از این رفتوآمدشان کمتر خواهد شد و کسانی هم که سفرهای کاری مهم دارند، زندگیشان مختل میشود. خواهشی داریم استاندار محترم و نمایندگان مجلس ورود کنند و نگذارند این تصمیم در کرمان اجرایی شود. شاید لغو پروازهای چارتری برای تهران خیلی مشکلآفرین نباشد ولی در استانهایی مثل کرمان همین پروازهای چارتری هستند که کار مسافران را راه میاندازند و نباید لغو شوند. / الف
نظر خود را بنویسید