فردایکرمان ـ گروه جامعه: مشاور طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر کرمان در پاسخ به فردایکرمان دربارۀ آینکه در جریان تهیۀ طرح ترافیک چه ارتباطی با مشاوری که در حال تهیۀ طرح جامع است دارید؟ گفت: «طرح جامع شهری و طرح تفصیلی کرمان توسط مهندسین مشاور ماب و وزارت راه و شهرسازی در حال تهیه است. ما با این مخالفیم که شهر دو تکه شود و مدیریت حملونقل و ترافیک برعهدۀ شهرداری که زیرنظر وزارت کشور است سپرده شده و مدیریت توسعه و ساماندهی فضاها برعهدۀ شورای عالی شهرسازی و زیرنظر وزارت راه باشد و در واقع دو وزارتخانه شهرها را مدیریت کنند. این یک خطاست و هیچ جای دنیا به این شکل عمل نمیکنند بلکه باید مدیریت یکپارچه در شهر وجود باشد».
دکتر محمود صفارزاده افزود: «وقتی دیدیم مدیریت شهری یکپارچه نمیشود، در مشهد و در تهران تاحدودی این اتفاق افتاد که با مهندسان مشاور طرح جامع شهری جلساتی گذاشتیم. در کرمان ما همۀ گزارشات طرح جامع ترافیک را به مشاور طرح جامع شهری دادیم ولی از آنها حتی یک کلمه دریافت نکردیم».
وی ادامه داد: «قبل از اینکه به کرمان بیایم با آقای دکتر احمدیان تماس گرفتم و گفتم خودتان یا نمایندهتان بیایید و در جلساتی که طرح ترافیک را بررسی میکنیم حضور داشته باشید. گفتند چشم ولی هیچ خبری نشد».
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: «باید این موضوع پیگیری شود تا جلساتی مشترک داشته باشیم. اگر این دو طرح با هم هماهنگ پیش نروند، مشکلاتی ایجاد خواهد شد».
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، وی پنجشنبه 27 مهرماه در نشست خبری که برای تشریح برنامۀ آمارگیری طرح جامع ترافیک شهر کرمان برگزار شد، در بخش دیگری از اظهاراتش دربارۀ ضمانت اجرایی این طرح پس از تصویب بیان کرد: «برای طرح جامع حملونقل و ترافیک پیشفرضهایی تعریف میشود و تا زمانی اعتبار دارد که در آن بازۀ زمانی حادثهای غیرمترقبه مثل زلزله و جنگ و ... رخ ندهد و حتی برخی پا را فراتر میگذارند و میگویند تغییرات اقتصادی شدید هم نباشد».
وی با بیان اینکه طرح جامع برنامۀ هدایت ترافیکی یک شهر است، افزود: «اگر در جیب دولت یک ریال هم نباشد تعریف و توسعۀ زیرساخت و خرید اتوبوس و مترو و ... معنی ندارد».
صفارزاده یادآور شد: «طبق قانون طرح که آماده شد ابتدا به شورای ترافیک شهر و سپس به شورای ترافیک استان میرود، در ادامه با وزارت کشور مکاتبه میشود و در شورای عالی هماهنگی ترابری شهرهای کشور بررسی و بعد ابلاغ میشود و شورا و شهردار مکلف به اجرای آن هستند. مگر اینکه قوه سیاسی پرزوری باشد تا فرد مجبور شود خلاف طرح انجام دهد یا خود فرد از کسانی باشد که از طرح عدول کند».
وی گفت: «اگر مدیریت شهر خبره باشد میتواند جلوی فشارهای سیاسی برای انجام کارهای خلاف طرح را بگیرد».
وی تصریح کرد: «ضمانت اجرایی طرح جامع ترافیک، قانون و قدرت سیاسی تصمیمگیرنده است».
وی سپس بر هماهنگی و ارتباط بین طرح جامع شهری و ترافیک تاکید کرد. / الف
نظر خود را بنویسید