فردایکرمان – گروه جامعه: نشست سومین دورۀ انتخابات جامعۀ حرفهای هتلداران استان کرمان روز شنبه 27 آبانماه با حضور جمعی از هتلداران استان، مدیرکل میراثفرهنگی، معاون سرمایهگذاری و گردشگری میراثفرهنگی، رئیس جامعه حرفهای هتلداران ایران و جمعی از کارشناسان و مدیران در محل هتل پارس کرمان برگزار شد.
در این نشست و پیش از برگزاری انتخابات، محمدرضا بهرامی، رئیس جامعه هتلداران کرمان از برخی اقدامات انجامشده توسط این تشکل در سه سال گذشته گفت و از برگزاری 20 کارگاه تجربه با حضور فعالان گردشگری و تولید محتوا و ساخت 20 کلیپ و دو مستند برای معرفی کرمان خبر داد. وی همچنین اظهار کرد: «یکی دیگر از کارهایی که انجام دادیم تامین یک مکان برای استقرار جامعۀ هتلداران کرمان بود، خانهای را که تقریبا مخروبه بود در کوچۀ سرهنگ موسوی گرفتیم که در حال بازسازی است».
رضا بردبار، معاون سرمایهگذاری و گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی استان کرمان نیز با قدردانی از تلاشهای جامعه هتلداران گفت: «جوامع بالهای پرواز میراثفرهنگی هستند».
دکتر جمشید حمزهزاده، رئیس جامعه حرفهای هتلداران ایران هم با بیان اینکه سیاست جامعۀ هتلداران مبنی بر تعامل است، تاکید کرد که این تعامل باید دوسویه باشد و سازمان میراثفرهنگی و دولت نیز جامعۀ هتلداران را حمایت کنند.
وی گفت: «این تشکل وظیفه دارد مطالبهگر جدی باشد».
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، رئیس جامعه هتلداران کرمان در این نشست با اشاره به عملکرد جامعۀ هتلداران استان، گفت: «به واسطۀ مسئولیتی که در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بهعنوان رئیس کمیسیون نیز داشتم، شاید بسیاری از هزینهها مانند شرکت در نمایشگاهها را برعهدۀ کمیسیون گردشگری اتاق گذاشتم».
محمدرضا بهرامی افزود: «در تمام نمایشگاهها با عنوان کمیسیون گردشگری و جامعۀ هتلداران شرکت کردیم و در نمایشگاهی که سال گذشته در کرمان برگزار شد نیز جامعۀ هتلداران غرفه داشت».
وی از برگزاری 20 کارگاه تجربه با حضور فعالین گردشگری برگزار شد خبر داد و یادآور شد: «این افراد که دارای سابقه بودند، تجربیات خود را در کمیسیون گردشگری ارائه کردند».
بهرامی ادامه داد: «از دیگر کارهای انجام شده تولید محتوا برای شناساندن کرمان بود زیرا باور داشتیم که اگر کرمان که عنوان بزرگترین دارندۀ آثار ثبتی یونسکو را داراست، را معرفی کنیم، میتوانیم استان را مانند قبل به مسیر گردشگری تبدیل کنیم و در این راستا هزینه کردیم».
وی گفت: «20 کلیپ و دو مستند در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهیه کردیم تا گردشگران را جذب کنیم».
رئیس جامعه هتلداران کرمان با بیان اینکه کرونا نگذاشت گردشگری رشد کند، افزود: «الان شاهد حضور گردشگر هستیم و میزان سرمایهگذاری که در این حوزه انجام شده بیتاثیر نبوده است».
وی در ادامه با اشاره به خدمات فعالی مدیرکل سابق میراثفرهنگی استان و تلاشهای وی برای گردشگری کرمان، خاطرنشان کرد: «یکی دیگر از کارهایی که انجام دادیم گرفتن یک محل برای جامعۀ هتلداران کرمان بود، خانهای را که تقریبا مخروبه بود در کوچۀ سرهنگ موسوی گرفتیم که در حال بازسازی است و انشاءالله جلسۀ بعدی جامعه را در این محل میکنیم و این افتخاری برای جامعۀ هتلداران است که بتواند تشکل و تشکیلات خودش را داشته باشد».
بهرامی ادامه داد: «امیدوارم هرکس که بر مسند مینشیند و مسئولیت قبول میکند بتواند عهدهدار این سمت باشد، هم پیگیر مسائل و مشکلات جوامع باشد و هم بتواند برای رشد صنعت گردشگری کار کند که انشاءالله کارهای بزرگی را بتواند برای استان کرمان رقم بزند».
وی ضمن تقدیر از پیشکسوت جامعۀ هتلداران کرمان، گفت: «آقای معینزاده سالهای سال زحمت جامعه را بهعهده داشتند که متاسفانه کاندیدا نشدند ولی قول دادند که کنار ما باشند و کمک کنند. همچنین از آقای دکتر سبحانی نیز متشکرم. ایشان نیز جایشان در هیات مدیره خالی است اما ما ایشان را رها نمیکنیم زیرا پیشکسوت، باتجربه و تحصیلکردۀ این رشته هستند».
سیاست جامعۀ هتلداران مبتنی بر تعامل است
رئیس جامعه حرفهای هتلداران ایران نیز در این نشست گفت: «سیاست جامعۀ هتلداران ایران در حال حاضر بر این است که در انتخاباتی که در سطح استانها انجام میشود معمولا یکی از اعضای هیاتمدیره حضور دارند و امروز توفیقی نصیب شد که خدمت عزیزان در استان کرمان باشم».
دکتر جمشید حمزهزاده با بیان اینکه وضعیت استان کرمان از لحاظ تاریخی، داشتن جاذبههای تاریخی، فرهنگی و سیاحتی خاص است، افزود: «کرمان از استانهایی است که قطب گردشگری کشور است».
وی در ادامه توضیح داد: «انتخاباتی که در سطح کشور و یا استانها انجام میشود برای این است که یک تشکلی بهعنوان نمایندۀ تمام اعضا ایجاد شده که بتواند مطالبهگر خوبی باشد و از منافع اعضا در مراکز مختلف حمایت کند».
حمزهزاده ادامه داد: «طبیعتا برای همۀ اعضا مقدور نیست که از منافع خود دفاع کنند و این تشکل وظیفه دارد که بتواند مطالبهگر جدی باشد».
وی خاطرنشان کرد: «در این رابطه، سیاست جامعۀ هتلداران چه در کشور و چه استانها مخصوصا استانی مانند کرمان، مبتنی بر تعامل است. تعامل به این معنا نیست که ما کارمند میراثفرهنگی هستیم و هرچه ادارهکل استان و مدیرکل محترم بگوید قبول کنیم. تعامل دوسویه است. ما انتظار داریم متقابلا سازمان و دولت متولی هم جامعۀ هتلداران را درک و حمایت کند».
رئیس جامعه حرفهای هتلداران ایران با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای این قشر در سالهای گذشته، بیان کرد: «در چند سالی که گذشت برای قشر هتلداران بحرانی بود، از عید 98 که سیل و طوفان آغاز شد تا به امروز بحرانهای مختلفی را پشت سر گذاشتیم از کرونا و اغتشاشات تا غیره و جامعۀ هتلداران در این میان متضرر شدند و انتظاری که از دولت داشتیم این بود که در این میان بخشی از زیانها را جبران کند اما متاسفانه نشد».
وی ادامه داد: «در دولت قبلی موضوع بستههای حمایتی مطرح شد که عملا هیچیک اجرا نشد و در دولت فعلی نیز انتظارات ما برآورده نشده است».
حمزهزاده تاکید کرد: «انتظاراتی که ما بهعنوان فعالین بخش خصوصی در سطح کشور داریم از سوی مسئولین کشوری برآورده نشده و بنابراین وظیفۀ ماست که دفاع کنیم».
وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات جامعۀ هتلداران ملی است و باید در سطح کلان پیگیری شود، گفت: «مثلا زمانی که قانون برنامۀ هفتم مطرح بود، اهمیت این برنامه برای ما فوقالعاده بالاست. از یک سال قبل کارگروه ویژهای صرفا برای برنامۀ هفتم تشکیل دادیم و احکام خوبی را پیشنهاد کردیم و در این احکامی هم که آوردیم صرفا اینگونه نبود که امیدوار به وزیر، وزارت گردشگری و معاون گردشگری باشیم».
رئیس جامعه حرفهای هتلداران ایران بیان کرد: «نظرات را که مطرح کردیم، مستقیم با نمایندگان مجلس مخصوصا با اعضای کمیسیون تلفیق مجلس جلساتی داشتیم و دلایل اینکه باید مسائل حمایتی بهعنوان احکام حمایتی در برنامۀ هفتم گنجانده شود را مطرح کردیم که همۀ آنها لحاظ شد».
وی با اشاره به یکی از موارد پیگیری شده که به نتیجه رسیده است، توضیح داد: «سیاست دولت بر این بود که کلیۀ معافیتهای مالیاتی را به دلیل شرایط و مشکلات اقتصادی که دولت دارد را حذف کند ما تلاش کردیم، همۀ استانها کمک کردند، با نمایندگان و با اعضای کمیسیون تلفیق رایزنی شد، حدود 10 جلسه داشتیم و نهایتا منجر به این شد که کلیۀ معافیتهای مالیاتی صنعت گردشگری همچنان حفظ شود که این قدم بزرگی بود».
حمزهزاده خاطرنشان کرد: «اگر کسانی که شما در استان به آنها اعتماد کردید و رای دادید، تلاش نمیکردند مثل خیلی از وزارتخانهها، همۀ معافیتهای مالیاتی ما حذف شده بود، زیرا این سیاست دولت است».
وی یادآور شد: «وزارت گردشگری هم نمیتواند در اینباره دفاع کند زیرا بخشی از بدنۀ دولت است و در این میان جامعۀ هتلداران بهعنوان یک تشکل صنفی میتواند از این موضوع دفاع کند».
وی با تاکید بر اینکه اهمیت جامعۀ هتلداران کشوری و استانی بسیار بالاست، گفت: «کسانی که انتخاب میشوند، افرادی هستند که برای این کار وقت دارند زیرا خیلیها توان و ارتباطات دارند اما وقت ندارند. باید کسانی بیایند و کاندیدا بشوند که وقت دارند و میتوانند از زندگی شخصی خود بگذرند زیرا بهنوعی ایثار است و منفعت مادی ندارد».
رئیس جامعه حرفهای هتلداران ایران با بیان اینکه کرمان همواره چه در داخل استان و محدودۀ کشور تاثیرگذار بوده است، افزود: «تعامل چه در سطح استان و چه کشور فقط با سازمان میراثفرهنگی نیست با سازمانهای مختلف درگیر هستیم. جامعۀ هتلداران باید با استانداری، سازمان مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی و نیروی انتظامی و همۀ سازمانهایی که بهنوعی درگیر با صنعت گردشگری هستند در تعامل باشد تا بتواند مستقیم مشکلات را حل کند».
وی در ادامه دربارۀ نرخ واحدها و هتلها نیز توضیح داد: «هر ساله طبق توافقی که با وزارت داشتیم مهرماه نرخ هتلها به استانها اعلام میشد، یک توافق کلی بین معاونت گردشگری و یا وزیر با جامعۀ هتلداران کشوری انجام میشد و مبنای کار میشد و به استانها اعلام میشد و استانها بر همان اساس کار را انجام میدادند و نرخ توسط جامعۀ هتلداران استانی ابلاغ میشد. امسال با مشکلی که مواجه شدیم به دلیل حساسیتهای خاص نهاد ریاستجمهوری، دولت و ستاد تنظیم بازار که به همۀ صنوف در ارتباط با نرخ ورود کردند، ما از دو ماه مانده به مهرماه پیگیر بودیم و جلساتی با معاون گردشگری داشتیم، نامه نوشتیم و نهایتا منجر به این شد که به دلیل سیاست کل بدنۀ دولت، آقای ضرغامی بهعنوان وزیر متولی، نظرشان بر این شد که این موضوع به ستاد تنظیم بازار ارجاع داده بشود».
حمزهزاده افزود: «جامعۀ هتلداران شدیدا مخالف این کار بود چون میدانستیم اگر به ستاد تنظیم بازار برود مطمئنا زمانبر است و آنچه که ما دنبال آن هستیم حاصل نمیشود. بهعنوان مثال درخواست ما در جلسات و نامۀ رسمی، افزایش 45 درصدی نرخ بود چراکه طبق اعلام نظر بانک مرکزی نرخ تورم بالای 49 درصد است و ما طبق آییننامۀ تکمیل درجهبندی تاسیسات گردشگری، نرخ را هر سال باید بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی تعیین کنیم».
وی یادآور شد: «درخواست جامعۀ هتلداران هفتۀ گذشته به ستاد تنظیم بازار رفت و در آنجا مخالفتهای جدی دربارۀ افزایش 45 درصدی نرخ بود نهایتا منجر شد که موضوع مابین وزارت صمت و وزارت میراثفرهنگی، مشترکا مطرح و حل شود و بر اساس نظر هر دو وزارتخانه نرخ تعیین شود».
رئیس جامعه حرفهای هتلداران ایران گفت: «در وزارت صمت متولی این کار سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان است که بهزودی نمایندۀ جامعۀ هتلداران با معاون گردشگری و مدیران سازمان حمایت از مصرفکنندگان جلسهای خواهد داشت و امیدواریم که این کار انجام شود تا دغدغۀ فکری اعضا برطرف شود».
سرمایهگذاری 5 هزار میلیارد تومانی در گردشگری کرمان
معاون گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی استان کرمان نیز در این نشست ضمن تشکر از آقای سبحانی و بهرامی، گفت: «جامعۀ قبلی با زحمات این افراد به نحو احسن پیش رفت و از آقای معینزاده نیز که 27 سال جامعه دست ایشان بود، تشکر میکنم».
رضا بردبار افزود: «به محض اینکه وقت جامعۀ قبلی در تاریخ 17 مهرماه تمام شد من درخواست را به آقای بهرامی اعلام کردم و ایشان خیلی سریع اسامی را فرستادند و دوم آبانماه آگهی روزنامه شد».
وی با بیان اینکه جامعۀ قبل در بسیاری از زمینهها با ما همراهی کردند، ادامه داد: «جوامع بالهای پرواز میراثفرهنگی هستند».
بردبار یادآور شد: «بعضی از جاها ما نمیتوانیم ورود کنیم و کارها را پیش ببریم و جوامع در این زمینهها خیلی به ما کمک میکنند».
وی با اشاره به حضور و همراهی جامعۀ هتلداران در نمایشگاهها و تولید محتوا، گفت: «کرسی جامعۀ هتلداران که از هفت نفر در کشور تشکیل شده، یک نفر از استان کرمان است که باید این کرسی حفظ شود».
بردبار خاطرنشان کرد: «برای هر کس که امروز بهعنوان اعضای این جامعه انتخاب میشود آرزوی موفقیت دارم، همچنان کنار این تیم هستیم و مطمئنم این تیم نیز کنار ما خواهد بود».
وی در ادامه با بیان اینکه جایگاه گردشگری استان کرمان به قبل از کرونا برنگشته است، گفت: «در استان روند خوبی شروع شده بود و از سال 94 یا 95 به کمک دوستان استارت خیلی خوبی را برای اینکه بتوانیم جایگاه کرمان را بهدست بیاوریم، زده بودیم و وضعیت هم خوب شده بود و شتاب خیلی خوبی گرفته بود اما کرونا بسیار ضربه زد».
معاون گردشگری استان کرمان اظهار کرد: «اولین قشری که همیشه در بخش خدمات ضربه می خورد قشر گردشگری است و نتوانستیم جایگاه خودمان را بهدست بیاوریم».
وی با اشاره به سرمایهگذاریهای خوبی که در حوزۀ گردشگری استان انجام شده، افزود: «بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان در استان در حال سرمایهگذاری است، 92 پروژه داریم و از این میزان 30 یا 40 مورد هتل هستند و بزرگترین مجتمع گردشگری کشور را داریم که اقامتیهای بسیار خوبی در آن در حال کار است».
سیدعلی معینزاده ـ پیشکسوت گردشگری و هتلداری کرمان نیز با قدردانی از شرکتکنندگان جلسه گفت: «برخی ایراد گرفتند که چرا بنده ثبتنام نکردم؟ بنده هیچگاه جامعه کرمان و ایران را رها نکردهام و حتما همچنان ادامه خواهم داد اما معتقدم باید کسانی که چندین و چند سال در استان خدمت کردهاند به میدان بیایند و کمک کنند». وی اضافه کرد: «خیلی متاسفم آقای سبحانی ثبتنام نکردند اما ایشان را هم رها نمیکنیم و از دانش و تجربهشان استفاده خواهیم کرد».
پس از برگزاری این نشست، انتخابات برگزار و پنج عضو هیات مدیره مشخص شد.
در جریان این انتخابات، «محمدرضا بهرامی» از هتل کرمان با 55 رای و «اصغر اخوان» از هتل اخوان نیز با 55 رای بیشترین آراء را از آن خود کردند.
همچنین، «امیرعباس باغستانی» از هتل ارگ جدید بم با 42 رای، «مجید هدایتی» از هتل هیوا کرمان با 34 رای و «محمدرضا برازوان» از هتل هزار با 27 رای نیز بهعنوان سه عضو دیگر هیات مدیره جامعه هتلداران استان کرمان انتخاب شدند.
«عیسی سلطانینژاد» از هتل جهانگردی کرمان هم با 44 رای بهعنوان بازرس انتخاب شد.
پس از این، هیات مدیره باید رئیس و نایب رئیس جامعه هتلداران را انتخاب کند.
عمر قانونی فعالیت هیات مدیره جامعه هتلداران استان کرمان سه سال است.
تعداد کل آراء 66 رای بود. پنج نفر از شرکتکنندگان رای سفید دادند و از 61 رای باقیمانده بهرامی و اخوان هرکدام با 55 رای بیشترین آراء را کسب کردند.
گفتنی است پیش از تشکیل جامعه حرفهای هتلداران، انجمن هتلداران استان کرمان به مدت 27 سال فعالیت میکرد. / الف
*عکس: محمد لطیفکار
نظر خود را بنویسید