فردایکرمان ـ اسما پورزنگیآبادی: شهر کرمان در موقعیت جدیدی قرار گرفته و آن اینکه همزمان دو طرح مهم آن در حال تهیه است. یکی طرح جامع شهری و دیگری طرح ترافیک.
متخصصان اما دربارۀ طرح جامع و آنچه که شرکت مهندسان مشاور مآب؛ تهیهکنندۀ این طرح انجام میدهد دغدغههایی دارند.
اواسط شهریورماه بود که از سوی انجمن معماران استان و مرکز مطالعات محیطی شهر و روستای دانشگاه آزاد جلسهای برنامهریزی شد تا با حضور مشاور طرح، این دغدغهها مطرح و طرفین از آنچه که دربارۀ شهر کرمان میاندیشند آگاه شوند. آن جلسه اما ساعتی پیش از برگزاری بهدلیل آنچه که عدم آمادگی مشاور اعلام شد، لغو گردید.
دوشنبۀ هفتۀ گذشته اما سرانجام این نشست در دانشگاه آزاد برگزار شد. بهدلیل اهمیت موضوع و این که فردایکرمان نتوانست در آن جلسه شرکت کند، با دکتر نیما جهانبین ـ عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس هیات مدیره انجمن معماران استان کرمان گفتوگویی انجام دادیم.
جهانبین برخی از دغدغههای جامعۀ تخصصی کرمان دربارۀ طرح جامع را برشمرد؛ از جمله اینکه شرکت فوق تجربۀ کافی در زمینۀ طرحهای جامع در مقیاس شهری مثل کرمان را ندارد و البته ابراز امیدواری کرد که مشاور با بهرهگیری از توان متخصصان توانمند این ضعف خود را رفع کند. او همچنین یادآوری کرد که مشاور از برنامۀ زمانبندی عقب است و دربارۀ موضوع نادیده گرفتن بافت تاریخی در جریان تهیۀ این طرح نیز توضیح داد.
در بخش دیگری از این گفتوگو، او ضمن اشاره به فهرست پنجگانۀ ابرچالشهایی که مشاور طرح تاکید کرد که این فهرست باید مورد بازنگری قرار گرفته و مواردی به آن اضافه شود.
گفتوگو با او را در ادامه میخوانید.
*هفتۀ گذشته با مشاور طرح جامع جلسهای در دانشگاه برگزار کردید. لطفا بفرمایید جدیترین دغدغه و نگرانیای که متخصصان و دانشگاهیان دربارۀ طرح جامع دارند چه مواردی است که منجر به برگزاری این جلسه شد؟
یکی از مهمترین نگرانیهایی که جامعۀ متخصصان دارند مربوط به آن چیزی است که تاکنون بهعنوان عایدات طرح جامع نصیب این شهر شده است. در این خصوص این سوال مطرح است که چه ضعفهایی در طرحهای جامع پیشین وجود داشته که پیامد مناسبی برای شهر کرمان نداشته است؟ همانطور که میدانید طرح جامع طرح هدایت مادر است و تمامی راهبردهای اصلی هدایت و توسعۀ شهر در قالب این طرح ارائه میشود و سپس طرح تفصیلی براساس این طرح راهکارها یا سیاستهای اجرایی را تعیینتکلیف کند؛ البته در مقیاسی که اقتضای هر طرح است. بنابراین مسئلۀ اول پیامدهای طرحهای جامع گذشته برای کرمان و وضع موجود شهر است و اینکه همان چیزی که در این طرحها وجود داشته بهطور کامل تحقق نیافته است. مسئلۀ بعدی این است که آسیبشناسی لازم دربارۀ این طرحها صورت بگیرد تا دقیقا بدانیم که چرا امروز چنین شرایطی را داریم؟ علاوه بر این دو موضوع که جزو دغدغههای جدی جامعۀ متخصصان است، این مسئله نیز قابل اعتناست که نظام جامع در دنیای امروز یک نظام تاریخگذشته است که ناکارآمدی خود را نشان داده اما با این وجود ما کماکان داریم براساس همان نظامِ برنامهریزی در شهرها عمل میکنیم. بنابراین، با توجه به این ناکارآمدی ذاتی باید تدابیری اندیشیده شود که حداقلِ آسیبها دامنگیر طرح جامع و شهر کرمان شود. بنابراین یک نگرانی کلی دربارۀ طرحهای جامع و ضعفهای این نوع از نظام برنامهریزی است و دیگری هم مربوط به تجربۀ گذشتۀ شهر کرمان و پافشاری بر این مسئله که با آسیبشناسی ناکارآمدی طرحهای سابق راهی فرا روی طرح جامع جدید گشوده شود.
*آنچه که مشاور طرح جامع در پاسخ به این دغدغهها مطرح میکند قابلقبول است؟ یا همچنان نسبت به طرح جدید نگرانی وجود دارد؟
اجازه دهید جنبهها و جزئیات بیشتری از این دغدغهها را مطرح کنم و سپس این پرسش را پاسخ بدهم که آیا رفع نگرانی شده یا هنوز وجود دارد. ابتدا اینکه ما دربارۀ مشاور تهیهکنندۀ طرح بررسیهایی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که این مشاور اگرچه در سطح ملی مطرح است ولی تجربۀ کافی در زمینۀ طرحهای جامع در مقیاس شهری مثل کرمان ندارد و شهرهایی که تاکنون این مشاور برای آنها طرح جامع تهیه کرده بسیار کوچکتر از کرمان هستند و پیچیدگی مسائل کرمان را ندارند. در این زمینه خوشبختانه یک اتفاق خوب رخ داده و آن اینکه مشاور یک شخصیت دانشگاهی را بهعنوان مدیر پروژه انتخاب کرده که تاکنون کاملا همدلانه با نگرانیهایی که انجمنها و تشکلهایی که نسبتی با دانشگاه دارند برخورد کرده و واکنشهایی که از ایشان دیدیم دقیقا با آنچه از دکتر احمدیان بهعنوان شخصیت دانشگاهی انتظار میرفت مطابقت داشت. در این زمینه میتوانم بهطور مشخص به روشمند کار کردن مشاور در جلسات شورای راهبری طرح اشاره کنم. بنده به عنوان عضو این شورا در یکی از جلسات حضور داشتم و شاهد بودم که مشاور کاملا نوآورانه و متکی به روش در حال جذب مشورت از افراد و نهادها و شخصیتهای حقیقی و حقوقی حاضر در شورای راهبری است. بنابراین تا اندازهای از این بابت امیدوار هستیم که نگرانی از کمتجربهبودن مشاور با کمک نیروی متخصص و توانمندش رفع شود ولی برخی مسائل که در شرح خدمات مشاور وجود دارد و از طرفی قیمت قرارداد مشاور، نگرانکننده است. مثلا از روز اول این نگرانی ابراز شده که بافت تاریخی از شرح خدمات مشاور کنار گذاشته شده است. البته در حال حاضر مشاور میگوید به این شکل نیست که بافت تاریخی از طرح جامع کنار گذاشته شده باشد بلکه ارتباطات بافت تاریخی با شهر و مسائل مرتبط با شهرِ بافت تاریخی در طرح جامع دیده میشود ولی خود بافت تاریخی باید صاحب طرح توسعۀ جداگانهای شود که در ادامۀ طرح جامع بتواند به مسائل این محدوده بپردازد. با این وجود، ما در چند جلسه تاکید کردیم که با توجه به شرایط بسیار بسیار نگرانکنندۀ بافت تاریخی شهر کرمان، این محدوده باید به طور خاص مورد توجه مشاور تهیهکنندۀ طرح جامع باشد. در این زمینه کماکان اتفاقاتی که میافتد را دنبال خواهیم کرد. نگرانی بعدی این است که در نگاه جدید وزارتخانه به تهیۀ طرحهای جامع که نگاهی مسئلهمحور است، کرمان بهعنوان یک شهر پایلوت انتخاب شده است و اینکه تجربۀ چنین شرح خدماتی که مسئلهمحور باشد وجود ندارد حساسیت را بالا برده است. مشاور تا این مرحله از کار و در راستای نگاه مسئلهمحور به تهیۀ طرح جامع شهر کرمان ابَرچالشهایی را معرفی کرده است. این نگاه درست است که وقتی مسئلهمحوری مدنظر است، چالشهای کلان را شناسایی کنیم تا با رسیدگی به آن، چالشهای کوچکتر نیز تحت تاثیر قرار گرفته و مشمول روند اصلاحی بشوند ولی موضوع مهم این است که از دید جامعۀ متخصصان دربارۀ فهرست ابرچالشهای مشاور بحث وجود دارد. ما معتقدیم میشود موارد دیگری را جایگزین کرد و مواردی از این ابرچالشها اگرچه مهم هستند ولی میتواند در دل چالشهایی کلانتر دیده شود. بهدلیل این شرایط ما مسئله را در این زمینه کماکان دنبال میکنیم. نکتۀ مهم دیگری که دربارۀ طرح جامع شهر کرمان وجود دارد این است که قرارداد یک ساله بوده اما با وجود گذشت یک سال و اندی، مشاور از نظر برنامۀ زمانبندی در جایی که امروز باید باشد نیست. آنطور که ما از گفتوگوهای مختلف برداشت کردیم این است که به دلیل نبود برخی از مدارک پایه و زمانبر بودن و سخت تهیه شدن برخی از آنها، مشاور اساسا هنوز به ارائۀ راهبرد نرسیده است که چالشهای مهم مورد بررسی و نقد قرار میگیرد. در جلسهای که در خدمت مشاور بودیم گفتند که داریم به مواردی که برای راهبرد طرح نیاز است اندیشه میکنیم؛ بهعنوان مثال به این موضوع اشاره شد که توسعۀ غربی شهر بسیار سنگینتر از توسعۀ شرقی شهر است و اگر قرار باشد توسعه متوازن باشد باید در شرق شهر پروژههای جذابی تعریف شود. مشاور دارد این نگاه را دنبال میکند اما برای خود بنده این سوال بهطور جدی مطرح است که جهت شرقی شهر با توجه به دو مسئلۀ اصلی یکی سیلاب و دیگری محدودیت توسعه بهدلیل وجود کوهها چطور میتواند موضوع تعریف پروژههای جدید باشد؟ کرمان از جهت شرق کاملا از لحاظ بروز سیلاب آسیبپذیر است و میدانیم بندهای تاریخی در این محدوده از شهر وجود داشته است، از طرفی، ذات توسعۀ کرمان جهت غربی را دنبال میکرده است و در گذشتۀ تاریخی کرمان زرتشتیان به این دلیل در شرق شهر و خیابان زریسف ساکن شدند که خارج از دروازههای شهر بوده و بهدلیل مسائل خاص اجتماعی این افراد که گرایش به دین زرتشتی داشتند خارج از دروازۀ شهر ساکن شدند. روند تاریخی توسعۀ شهر اما اساسا این جهت (غرب) را دنبال میکرده است. بنابراین نگاه به توسعۀ متوازن کرمان باید با توجه به همۀ مسائل از جمله محدودیتهای جغرافیایی و مسائل زیستمحیطی و توجه به گذشتۀ تاریخی اتفاق بیفتد. از این به بعد و پس از ارائۀ راهبردهای مشاور میتوانیم بهطور جدی این مباحث را دنبال کنیم.
*مهمترین ابرچالشهایی که مشاور به آن اشاره کرده کدامند؟ بنا به آنچه که گفتید برداشت من این است که جامعۀ متخصصان خواهان بازنگری در فهرست ابرچالشهایی است که مشاور به آن رسیده است. درست میگویم؟
مشاور در جریان ارائهای که در جلسۀ هفتۀ گذشته داشت اعلام کرد که پنج ابرچالش را تعریف کرده است. یکی موضوع مهاجران و جامعۀ افغانستانیهای ساکن شهر کرمان است. در این زمینه جامعۀ متخصصان خواستار یک نگاه نو به مسئله است. برای خود بنده این امکان پیش آمد که در جلسۀ شورای راهبری طرح جامع بهطور مفصل دربارۀ این موضوع صحبت کنم. مدیر پروژه هم از این که نگاه جدید در برخود با جامعه افغانستانیها که سابقۀ زندگیشان در بافت تاریخی کرمان به بیش از 60 سال رسیده داشته باشند استقبال کرد. همچنین مشاور بهدرستی بر تنشهای محیطی در شهر تکیه کرده اما موضوع این است که اولویت با کدام است. با توجه به تجارب بهروزی که در ستاد بحران دربارۀ زلزله وجود دارد در حال حاضر به نظر میآید فرونشست زمین و تغییر مدلهای بارش و ریزگردها مسائل اساسی هستند. ریزگردها از جمله چالشهای زیست محیطی است که به طور جدی شهرهای ما را گرفتار میکند ولی دادههای بسیار اندکی دربارۀ آن وجود دارد. مشاور سومین چالش سوم را رقابتگری کرمان با شهرهای مجاور مطرح کرده است. در این زمینه جامعۀ تخصصی بر اضافه شدن کرمان به مثلث گردشگری تاریخی و فرهنگی کشور و تبدیل آن به مربع گردشگری تاکید کرد. در طرح آمایش سرزمین هم کرمان بهعنوان ضلع چهارم و بهعنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری معرفی شده ولی در حاضر در مقایسه با اصفهان و یزد و شیراز در حوزۀ زیرساختها بسیار عقب هستیم. چیزی که مطمئن هستیم اما این است که گردشگری باید یکی از محورهای توسعۀ اقتصادی شهر کرمان باشد. موضوع بعدی مدنظر مشاور مشکل فضاهای شهری طراحینشده یا طراحی ضعیف در کرمان است اما نسبت به این ابرچالش نقدی وجود دارد. مسئله این است که اگرچه بحران مدیریت که در کشور بحرانی فراگیر است اما در کرمان بحران مدیریتی شرایطی بسیار ویژه دارد. بنابراین دیدگاه جامعۀ تخصصی این است که چالش مدیریت شهری یک ابرچالش مهم در نظر گرفته شود و کیفیتدهی به پروژههای شهری یکی از بخشهای آن باشد. مورد دیگری هم که مشاور بهعنوان چالش مهم بعدی مطرح کرده پراکندگی شهر است. گسترشی که شهر کرمان به سمت زمینهای خالی بزرگ اطراف داشته، این وضعیت را ایجاد کرده که شهری با 13 هزار هکتار زمین و جمعیتی در حد 600 هزار نفر داریم. به نظر میرسد این هم یک ابرچالش درست است ولی در کنار پراکندگی شهر باید سکونتگاههای غیررسمی و وضعیت نامعلوم آن و بهویژه نگاهی که به برخی از این سکونتگاهها شده و بهعنوان روستا ـ شهر در نظر گرفته شده هم حتما بهعنوان یک ابرچالش مهم دربارۀ کرمان مطرح شود. موضوع دیگری که در جلسه هم مطرح شد، برندینگ شهری است و این که کرمان به دلیل این که دروازۀ ورود مواد مخدر به کشور بوده، اشتهار نامناسبی در بین شهرهای ایران دارد و باید روی این موضوع بهطور جدی کار شود. همچنین، به نظر میآید در حوزۀ مسائل فرهنگی هم باید نگاه جدیتری در طرح جامع داشته باشیم چرا که نیازمند این هستیم که برخی مباحث فرهنگی مثلا مطالبهگری کرمانیها مورد توجه قرار گیرد. این موارد در جلسه هم مطرح شد و مشاور اعلام کرد که نظر مساعد نسبت به آن دارد.
*پس دو مورد از ابرچالشهایی که مشاور مطرح کرده که یکی مهاجران و توجه به گردشگری در کرمان اتفاق نظر دارید. ولی دربارۀ تنشهای محیطی مشاور زلزله را مورد توجه قرار داده در صورتی که شما معتقدید فرونشست و تغییر الگوی بارشها و ریزگردها مسائل مهمتری هستند. درست است؟
نه. نگفتم فرونشست مسئلۀ اصلی است بلکه موضوع این است که مشاور بررسی و معلوم کند که کدام موضوع بحرانیتر است. چیزی که مشخص است این که در برخی بحرانها مثل ریزگردها از لحاظ دادهها و روش برخورد با آن بسیار چالش داریم. بخش مهمی از ریزگردها بهخاطر تنش آبی است و مشاور هم به تنش آبی توجه کرده ولی مسئلۀ دیگری که وجود دارد آلایندههایی است که در پی توسعۀ صنعتی وارد کرمان میشود. برخی واحدهای آلاینده مالیات این آلایندگی را هم میپردازند ولی این پولها در جای خودش هزینه نمیشود. اینکه توسعۀ صنعتی بسیار مورد تاکید است باید نسبتی که با آیندۀ شهر برقرار میکند؛ هم در زمینۀ محیطی و هم سرمایهگذاری و سرمایهپذیری مشخص شود. میخواهم بگویم ابرچالشها گاهی نسبتی با هم پیدا میکنند و مطالبۀ ما این است که مشاور هم ماهیت این مسائل را بهطور جدی مورد توجه قرار دهد و هم ارتباطی که برخی از آنها با یکدیگر دارند. همچنین، بنده بهطور خاص عدم کیفیت فضای شهری را خیلی جدی میدانم ولی معتقدم بهعنوان زیرمجموعۀ مدیریت شهری باید بر آن تاکید کرد. امروز کرمان فضای شهری باکیفیتی ندارد و مردم با شهر کاری ندارند جز اینکه از مبدا تا مقصدی آمدوشد میکنند. این که مردم به خاطر شهر در شهر حاضر شوند مسئلۀ بسیار مهمی است که مشاور بهخوبی آن را مطرح کرده ولی حرف ما این است که ابرچالش مدیریت شهری مطرح شود و زیرمجموعۀ آن وظایفی برای مدیریت شهری تعریف شود که به چند جنبه از جمله کیفیتبخشی به فضاهای شهری دقت شود یا مثلا راه و شهرسازی تاکید کند که طرحهای تفصیلی موضعی و موضوعی بهطور جدی در دستور کار قرار گیرد.
*با توضیحاتی که دادید من متوجه نشدم بالاخره بافت تاریخی در طرح جامع شهر کنار گذاشته شده یا نه؟ در جلسهای که با مشاور داشتید تکلیف این موضوع بهطور صریح روشن شد؟
مشاور در اولین جلساتی که برگزار کرده بوده این توضیح را داده بود که بافت تاریخی جزو شرح خدمات ما نیست و قرار شده که جداگانه در قالب طرح بافت تاریخی دیده شود ولی از همان زمان موضعگیری جدی صورت گرفت؛ از جمله این که انجمن معماران در جلسۀ سرمایهگذاری بافت تاریخی که با حضور شهردار برگزار شد این نگرانی را مطرح کرد که این چه صحبتی است که بافت تاریخی در شرح خدمات طرح جامع وجود ندارد؟ پس از این، مواضع بعدی مشاور در این زمینه نرمتر شد و نگفت بافت تاریخی را در طرح نداریم. میگویند بافت تاریخی جزو کار ما هست؛ ولی از لحاظ ارتباطی که با کل شهر برقرار میکند و مسائل خاص بافت تاریخی باید در طرحی مجزا دیده شود. اما ما بهعنوان نهادهای مطالبهگر و همچنین اعضای شورای راهبری باید برخورد مشاور با بافت تاریخی را رصد کنیم تا آنچه نیاز است که در قالب طرح جامع دیده شود حتما مورد توجه قرار گیرد.
*یکی از دغدغهها در شهر کرمان گسترش شهر و پراکندگی آن است. آیا مشاور در جریان تهیۀ طرح جدید همچنان شهر را گسترش میدهد یا در این رویکرد تجدیدنظر شده است؟
نگرانی جدی که در جلسه با مشاور طرح مطرح شد همین بود که چرا با وجود این که کرمان چنین گستردگی نگرانکنندهای دارد و با سرانۀ استاندارد نفر در هکتار مطابقت ندارد، وقتی طرح نهضت ملی مسکن دنبال میشود باز باید به محدودۀ شهر اضافه شود. البته راه و شهرسازی میگوید اراضیای که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده اضافه نشدهاند بلکه در محدودۀ شهری بودهاند ولی به هر صورت این سوال همچنان مطرح است که چرا به جای اینکه از اراضی موجود درونشهری استفاده شود، این زمینها برای ساختوساز جدید مورد استفاده قرار میگیرند؟ آن هم در شرایطی که ساختوساز در اراضی درونشهری هزینهها را به ویژه در تامین زیرساختها بسیار کاهش میدهد. به نظر میرسد موانعی در این زمینه وجود دارد و بخش اصلی مسئله به رانت زمین برمیگردد و متاسفانه مالکیتهایی که بر اراضی بزرگ و خالی شهری وجود دارد. دولت هر زمان میخواهد کاری انجام دهد موضوع تملیک این اراضی پیش میآید ولی چون هزینۀ آن را ندارد صرفنظر میشود. به نظر میرسد دولت در برخورد با رانت زمین و زمینخواری در شهر کرمان باید ارادهای جدی نشان دهد که قدم اول آن داشتن بانک اطلاعاتی قوی از اراضیای است که در محدودۀ شهر وجود دارند. این فاجعهای است که اجازه نمیدهد عمران و آبادانی کرمان اتفاق بیفتد ولی دربارۀ اینکه مشاور چگونه با موضوع برخورد میکند هنوز نمیتوان اظهارنظر کرد چرا که مشاور در حال کار بر روی مباحث کلی است و هنوز در مرحلهای نیست که راهکارهای دقیق را ارائه کند و باید صبر کنیم تا ببینیم چه جمعبندی خواهد داشت.
*یکی دیگر از نگرانیهایی که دربارۀ طرح جامع وجود داشت عدم ارتباط آن با طرح جامع ترافیک بود که مشاور طرح جامع ترافیک هم از این موضوع انتقاد کرده است. آیا همچنان این فاصله وجود دارد؟ مشاور طرح جامع به این دغدغه توجهی دارد؟
بله. این موضوع هم با مشاور طرح جامع مطرح شده است. نکتهای که نباید فراموش شود این است که طرح جامع ترافیک باید تابع طرح جامع شهر باشد. از آنجا که طرح ترافیک زودتر شروع شده باید تعامل جدی بین دو مشاور وجود داشته باشد. مشاور مآب (طرح جامع) معتقد است این ارتباط به خوبی وجود دارد و این نقلقول دکتر صفاریان که گفته بودند حتی یک برگه اطلاعات و داده از مشاور طرح جامع دریافت نشده است را مشاور طرح جامع صحیح نمیداند. در شرایط فعلی هم متولیان امر باید به این مسئله توجه کنند حالا که طرح جامع شهری با تاخیر نسبت به طرح جامع ترافیک در حال تهیه است چطور دادهرسانی بین این دو مشاور انجام شود و هم هر دو مشاور باید ارتباط و تعامل را مورد توجه قرار دهند. البته از لحاظ نام مدیران پروژهها دکتر احمدیان و دکتر صفاریان و با شناختی که نسبت به این دو شخصیت وجود دارد میدانیم از ضرورت این تعامل آگاه هستند و این مسئله را دنبال میکنند.
*آیا به فهرست ابرچالشهایی که مشاور طرح جامع تهیه کرده مواردی هست که باید اضافه شود؟
همانطور که پیش از این عرض کردم سکونتگاههای غیررسمی باید بهطور جدی به این فهرست اضافه شود، به مقولههای فرهنگی و چالشهای فرهنگی که در کرمان داریم هم باید توجه جدی صورت گیرد، توصیه به مدیریت نرمافزاری از سوی مدیریت شهری هم باید اضافه شود. همچنین، در کنار تنش آبی و فرونشست که مشاور به آن توجه کرده توجه به ریزگردها و تغییر الگوی بارشها نیز باید مدنظر قرار گیرد. نکتۀ بسیار مهم دیگری که باید اضافه شود سرمایهپذیری کرمان و رابطهای است که صاحبان سرمایه با سرمایهگذاری در شهر برقرار میکنند. باید به این مسئله فکر شود که در کرمان نیازمند کار جدی در زمینۀ سرمایهپذیری هستیم و باید زمینهسازی شود تا صاحبان پول و صنعت و تجارت و کشاورزی که دارند از منابع کرمان استفاده میکنند در یک فرایند برد ـ برد، رابطهای درست و معنادار با توسعۀ شهر برقرار کنند.
*پس بازنگری در فهرست ابرچالشهای طرح جامع شهر کرمان یک مطالبۀ جدی است.
بله. نکتۀ دیگری که مدنظر است این که مشاور از تخصص افراد توانمندی که در کرمان وجود دارند استفاده کند، انجمن معماران هم میتواند در این زمینه به مشاور کمک کند. یکی از دغدغههای جدی که انجمن دارد شمار بالای فارغالتحصیلان معماری در کرمان است. در سالهای گذشته، کرمان بهعنوان یکی از شهرهای دانشگاهی کشور مطرح بوده است، دو دانشگاه جدی در شهر کرمان وجود دارد ضمن اینکه توسعۀ دانشگاهی نیز مزیت بر علت شده است. یکی از رویکردهایی که در درآمدزایی دانشگاههایی که به پول نفت و به دولت وابسته نیستند دنبال شده، توجه به رشتههای درآمدزا از جمله معماری بوده است. حالا باید به این فکر کرد که نقش و جایگاه دانشجویانی که هزینۀ تحصیل در رشتۀ معماری را پرداختند چیست؟ از طرف انجمن این دغدغه را به مشاور اعلام کردیم که توانی که در این زمینه وجود دارد را مدنظر قرار دهند. طرح جامع میتواند در مقولههایی که شهر کرمان در آن ضعفهای جدی دارد از توانایی این فارغالتحصیلان و نهادسازی برای بهرهگیری از توانایی آنان بهره بگیرد. بهعنوان مثال، ما به طور جدی در زمینۀ جدارههای شهری مسئله داریم. بخشی از موضوع جداره، نماهای شهری هستند. مشاور که در تهیۀ طرح در قالب مدیریت شهری بر روی کیفیت فضای شهری نیز تاکید میکند، میتواند در راستای توجه به جدارهها، به دستگاههای متولی تهیۀ اسناد طراحی شهری را توصیه کند که غایب بزرگ ساختوسازهای کرمان هستند. تهیۀ این اسناد مستلزم بهکارگیری معماران برای طراحی نماهای شهری است. به طور کلی، کیفیت ساختوسازهای شهری در کرمان ضعیف است و مشاور میتواند در زمینۀ کالبدی هم توصیههایی داشته باشد. این موضوع مطالبۀ صنفی انجمن است که به طور مشخص آن را دنبال میکند. / الف
نظر خود را بنویسید