فردایکرمان ـ اسما پورزنگیآبادی: مدیریت شهری در کرمان باز سراغ میدان آزادی آمده است. شهردار کرمان چند روز پیش در جلسهای اعلام کرده که بهدنبال تنظیم و اعلام فراخوانی برای طراحی جدید میدان آزادی هستند. سعید شعربافتبریزی اهداف طراحی جدید را «روانسازی وضعیت ترافیکی، بهسازی وضعیت بصری و زندهکردن خاطرۀ جمعی مردم از مفهوم آزادی و مقاومت» ذکر کرده است.
میدان آزادی با شرایطی که پس از ساخت زیرگذر پیدا کرده، در فهرست چالشهای شهری کرمان جاخوش کرده است. زیرگذری که خودروها حداقل استفاده از آن را دارند علاوه بر اینکه گرهای از ترافیک نگشوده و هزینههای سنگینی به شهر تحمیل کرده، بر کاربریهای پیرامون نیز تاثیرات منفی گستردهای داشته و تردد عابران پیاده را هم بسیار ناایمن کرده است. حالا که شهرداری شهامت آن را پیدا کرده تا سراغ این چالش بیاید، نگرانیها از تکرار اشتباهات گذشته نیز سربرآورده است.
در اینباره، دکتر رضا ناصری ـ معمار و مدرس دانشگاه در پاسخ به فردایکرمان با بیان اینکه با اصل این موضوع که باید برای میدان آزادی کاری انجام شود موافقم، میگوید: «با فراخوان هم موافقم و میتواند خیلی جالب باشد اما فراخوانِ میدان آزادی باید فراخوان به گفتوگو باشد نه طراحی براساس ایدههای مدیریت شهری».
وی با ارائۀ توضیحاتی هشدار میدهد که ایدههایی که در جلسۀ اخیر شهردار و مسئولان شهرداری مطرحشده «خطرناک» و مشابه ایدههایی هستند که چند سال قبل براساس آن اقدام به مداخلات ترافیکی در میدان آزادی کردند و این بلا را بر سر این محدوده از شهر آوردند. ناصری با تاکید بر اینکه با این ایدهها و رویکردها مسائل میدان آزادی حل نمیشود، این را نیز یادآور میشود که الان دورۀ گنجعلیخان نیست که بخشی از حاکمیت بتواند با مداخلهای سنگین به یک میدان شکل بدهد بلکه میدان توسط مردم شکل میگیرد.
ناصری همچنین تصریح میکند: «ترافیک در کرمان به جایی رسیده که از طریق مداخلات نقطهای نمیتوانیم مسئله را حل کنیم». او خطاب به مدیریت شهری میگوید: «فرض کنید ترافیک میدان آزادی با مداخلاتی روان شد، با خیابان خواجو و شریعتی و بلوار جمهوری و بهمنیار چه میکنید؟ با آمار بالای تصادفات و مرگومیر عابران پیاده چه میکنید؟».
متن کامل اظهارات او را در ادامه میخوانید.
ناصری 22 آذرماه در گفتوگو با فردایکرمان با اشاره به آنچه که از اظهارات مدیران در جلسۀ اخیر شهرداری منتشر شده، میگوید: «این ایده که باید برای میدان آزادی اقدامی انجام دهیم ایدۀ درستی است و خوشحالم این اراده در شهرداری وجود دارد و تا اینجا با آنها موافقم».
وی میافزاید: «ولی در همان جلسۀ معرفی این مسئله، ایدههایی مطرح شده که میتوان احتمال داد ایدههایی اولیه و خام هستند اما در حد اطلاعاتی که منتشر شده میتوانم بگویم ایدههایی خطرناک و همان چیزی هستند که به استناد آن این بلا را بر سر میدان آزادی آوردند».
این کارشناس با تاکید بر اینکه کسانی که چند سال پیش مداخله در میدان آزادی را برنامهریزی کردند تقریبا مشابه همین ایدهها را دنبال میکردند و براساس آن دست به کار شدند، در پاسخ به این پرسش که بهطور مشخص منظورتان چه ایدههایی است؟ توضیح میدهد: «یکی از این ایدهها مربوط به اظهارات شهردار است که گفتند نقش ترافیکی میدان آزادی غیرقابل چشمپوشی است و در آینده بدتر هم میشود پس باید فکری برای میدان آزادی کنیم که در چشماندازی که ترددها بیشتر میشود وضع میدان خیلی بغرنج نباشد. ایدۀ دیگر اینکه گفته شده میدان آزادی با سه هزار میلیارد تومان به میدانی تبدیل میشود که در خور کرمانیها باشد».
وی ادامه میدهد: «ایدۀ اول دقیقا همان ایدهای است که براساس آن مداخلۀ کنونی را با هزینۀ بسیار گزافی انجام دادند و حالا امروز همه به این نتیجه رسیدهاند که کاری اشتباه بوده است. در زمان اجرای این ایده گفتند حتما جواب میدهد و حتی مهندسان ارشد ترافیک شهر از این طرح دفاع و پای آن را امضا کردند و حالا معلوم شد اشتباه بوده است».
وی سپس با بیان اینکه الان دورۀ گنجعلیخان نیست که بخشی از حاکمیت بتواند با مداخلهای سنگین به یک میدان شکل بدهد، تصریح میکند: «میدان توسط مردم شکل میگیرد؛ چه ما خوشمان بیاید چه نیاید».
ناصری اظهار میکند: «اینطور نیست که با سه هزار میلیارد تومان بتوانیم یک میدان سرزندۀ شهری بسازیم».
این کارشناس میافزاید: «اینکه از ایدههای اولیه واهمه پیدا کردم و دلهره گرفتم به دلیل این مسائل است وگرنه با اصل موضوع موافقم و البته معتقدم فراخوان میدان آزادی نباید برای طراحی باشد بلکه قبل از آن باید دربارۀ اینکه نقش میدان چیست و آیا باید در میدان مداخله بکنیم یا نه؟ چطور باید مداخله را شکل بدهیم؟ فکر کنیم».
ناصری ادامه میدهد: «فراخوان میدان آزادی باید دربارۀ گفتوگوهای تخصصی و کارشناسی باشد. ابتدا باید برای میدان همایش و گردهمایی برگزار و دربارۀ ابعاد مختلف آن بحث کنیم و بعد به این پرسشها پاسخ بدهیم که آیا اساسا باید در این میدان مداخله کرد یا نه؟ اگر پاسخ مثبت بود، مداخله به چه شکل باید باشد؟ نه اینکه ایدههایی را تعریف کنیم و از متخصصان بخواهیم که براساس آن ایدهها طراحی را انجام دهند».
وی تاکید میکند: «ایدههایی که تاکنون از سوی شهرداری مطرح شده همان ایده و رویکردهایی هستند که میدان مشتاق را از بین بردند و این بلا را بر سر میدان آزادی آوردند».
وی با یادآوری اینکه ترافیک در کرمان به وضعیتی رسیده که از طریق مداخلات نقطهای نمیتوانیم مسئله را حل کنیم، اظهار میکند: «مسئلۀ ترافیک کرمان از این مداخلات نقطهای که خیابانی را تعریض و خیابانی را به دیگری وصل کنیم عبور کرده و اکنون نیازمند تغییر پارادایم و چارچوبهای مفهومی قدرتمندِ توضیح وضعیت فعلی و ایجاد چشمانداز جدید است». / الف
نظر خود را بنویسید