فردایکرمان ـ گروه اقتصاد: معاون ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور در مراسم گرامیداشت هفتۀ حملونقل، رانندگان و راهداری در کرمان گفت: «عبور بارهای معدنی از سطح جادههای استان کرمان باعث اضمحلال زودرس شبکۀ راهها میشود، قانون بودجه در سه سال اخیر مصوب کرده که اعتباراتی از سوی معادن برای نگهداری و بهسازی راههایی که از حملونقل بارهای معدنی آسیب میبینند اختصاص یابد».
خداداد مقبلی افزود: «از استاندار محترم خواهش میکنیم پیگیری کنند تا این اعتبارات بهموقع به راهداری استان پرداخت شود تا بتوانیم مشکلات راههای استان را حل کرده و ایمنی که مورد انتظار است، تامین شود».
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، وی سهشنبه 28 آذرماه در سخنانی به نقش حملونقل در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: «به تعبیری حملونقل را موتورمحرکۀ اقتصاد کشور تلقی میکنند. واقعیت هم همین است. هیچ فعالیتی در حوزۀ صنعت و سایر فعالیتهای اقتصادی بدون حضور حملونقل امکانپذیر نیست».
وی افزود: «در استان کرمان که هم بهشت معادن و هم پایۀ اشتغال آن کشاورزی است به وضوح نقش حملونقل چه در تولید و چه توزیع قابل مشاهده و انکارناپذیر است».
وی ادامه داد: «بانک مرکزی فعالیتهای اقتصادی کشور را به چهار گروه از جمله کشاورزی، صنعت و معدن، حملونقل تقسیم و سهم هریک را در ارزش تولیدناخالص کشور تعیین کرده است».
مقبلی اظهار کرد: «حملونقل 9 درصد در ارزش تولید ناخالص کشور سهم دارد که بسیار نقش بالایی است. به ویژه حملونقل جادهای که بین 90 تا 94 درصد چه در حوزۀ مسافر و چه بار بیشترین سهم را در تولید ناخالص کشور دارد».
وی سپس با بیان اینکه هیچیک از فعالیتهای صنایع تولیدی و کشاورزی و خدماتی بدون حضور حملونقل امکانپذیر نیست، گفت: «حملونقل دو مولفه دارد که یکی زیرساخت و دیگری ناوگان است».
وی افزود: «در حوزۀ زیرساخت 220 هزار کیلومتر شبکۀ راه در کشور داریم که نقش بسیار مهمی در حوزۀ خدماترسانی حملونقل ایفا میکنند. شبکۀ راهها بهعنوان یک سرمایۀ ملی مطرح هستند و حدود 3500 هزار میلیارد تومان ارزش اقتصادی آن است».
وی با بیان اینکه موضوع راهداری در اولویت کار ما است، ادامه داد: «راهداران نقش اصلی را در نگهداری این سرمایۀ ملی را ایفا میکنند و شبانهروز تلاش میکنند تا این شبکه مدام باز باشد تا فعالیتهای حملونقلی برای توسعۀ اقتصادی کشور صورت پذیرد».
وی سپس اظهار کرد: «استان کرمان در حوزۀ شبکۀ ارتباطی جایگاه دوم کشور از لحاظ طول راهها را دارد و از لحاظ بزرگراهی نیز رتبۀ دوم را دارد. در حوزۀ راههای روستایی اما یکی از استانهایی است که ضریب برخورداری آن جزو هفت استان کمبرخوردار است».
مقبلی گفت: «از دو سال قبل با نگاه ویژهای برای جبران این عقبافتادگی اعتبارات بسیار خوبی به استان اختصاص پیدا کرد. با اقدامات خوبی که انجام شد، پروژههای بسیار خوبی اجرا و اکنون ضریب برخورداری از راههای استان تقریبا نزدیک به 77 رسیده است در حالی که در سال 99 کمتر از 70 درصد بود. همچنان اما در این زمینه استان کرمان از استاندارد کشوری عقب است».
وی ادامه داد: «یکی از مباحث مهم در حوزۀ شبکۀ راههای استان، وضعیت راههای ارتباطی موجود است که به دلیل کمبود اعتبارات در سالهای گذشته که همچنان هم ادامه دارد نگهداری آن با سختی مواجه است و بسیاری مسیرها وضعیت مناسبی شاید نداشته باشد چرا که بارهای خارج از سرویس از جادههای استان عبور میکند و باعث میشود سطح رویۀ آسفالت ما خیلی زودتر اضمحلال پیدا کند».
وی اضافه کرد: «یکی از اقداماتی که میتواند از اضمحلال زودرس راهها پیشگیری کند حضور پلیس و کنترل بارهای معادن است تا در حد بار استاندارد باشد و از فرسودگی راههای موجود استان جلوگیری شود».
وی بیان کرد: «عبور بارهای معدنی از سطح جادههای استان کرمان باعث اضمحلال زودرس شبکۀ راهها میشود، قانون بودجه در سه سال اخیر مصوب کرده که اعتباراتی از سوی معادن برای نگهداری و بهسازی راههایی که از حملونقل بارهای معدنی آسیب میبینند اختصاص یابد».
مقبلی گفت: «از استاندار محترم خواهش میکنیم پیگیری کنند تا این اعتبارات به موقع به راهداری استان پرداخت شود تا بتوانیم مشکلات راههای استان را حل کرده و ایمنی که مورد انتظار است تامین شود».
وی افزود: «یکی دیگر از مشکلاتی که در حال حاضر در کشور به عنوان بحران به حساب میآید موضوع تصادفات جادهای برونشهری و درونشهری است».
وی بیان کرد: «در سال87، 88 بود که عدد تلفات جادهای به حدود 16 هزار نفر در سال رسیده بود. از آن سال تاکنون اقدامات زیادی در حوزۀ راهها هم در زمینۀ توسعۀ بزرگراهها و آزادراهها و نگهداری و ایمنسازی راههای مواصلاتی انجام شده و اصلاح نقاط پرحادثه را نیز داشتیم اما اکنون آمار تلفات جادهای به 20 هزار نفر در سال رسیده است. سوال این است که چرا با وجود این اقدمات افزایش تلفات جادهای داشتیم».
وی افزود: «بنا به بررسی کارشناسی در این خصوص، تاکید بر این است که در کنار اقدامات فیزیکی باید پیوست فرهنگی هم داشته باشیم». مقبلی ادامه داد: «از استاندار محترم خواهش میکنم آموزش و ارتقای فرهنگ ترافیکی را بهطور جدی در استان پیگیری کنند».
معاون راهداری کشور با اشاره به نقش ناوگان بار و مسافر در کشور نیز گفت: «حدود 420 هزار دستگاه ناوگان باری و حدود 72 هزار ناوگان مسافری در کشور داریم که ظرفیت بسیار خوبی برای خدماترسانی در عرصۀ بار و مسافر است».
وی اظهار کرد: «از دو سال گذشته حدود 26 هزار وسیلۀ نقلیه به ناوگان باری کشور اضافه شده چرا که یکی از مشکلات در این زمینه فرسودگی ناوگان باری بود که با افزودن ناوگان جدید بخشی از مشکل حل شده است».
وی ادامه داد: «در حوزۀ ناوگان مسافر با کمبودهایی مواجهیم و در تلاش هستیم تا با تسهیلاتی که در اختیار سرمایهگذار قرار میدهیم بتوانیم برای نوسازی ناوگان مسافربری هم اقداماتی انجام دهیم». / الف
نظر خود را بنویسید