فردایکرمان ـ گروه جامعه: سرپرست معاونت سرمایهگذاری و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه گردشگری در کنار معدن و کشاورزی بهعنوان یکی از محورهای توسعۀ استان مشخص شده است، گفت: «در آخرین جلسۀ شورای توسعه و برنامهریزی استان در سال گذشته، 20 برنامۀ اجرایی برای امسال مشخص شد که یکی از آنها در حوزۀ گردشگری است».
محمدحسین تجلی همچنین اظهار کرد: «یکی از مشکلاتی که در استان با آن مواجهیم این است که رفتار و سلیقۀ گردشگران را نمیدانیم و باید در این زمینه برنامهریزی و مطالعه صورت گیرد».
وی تصریح کرد: «انجام تبلیغات بدون این که بدانیم سلیقۀ متقاضی چیست، به بنبست ختم میشود».
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، وی در نشست کمیسیون گردشگری اتاق کرمان که روز شنبه 25 فروردینماه برگزار شد، اظهار کرد: «با وجود اینکه بخش دولتی محدودیتهایی دارد اینطور نیست که نشسته باشد و به مشکلات نگاه کند».
وی عموما در دولت با دو گروه مسئلۀ کلان و خرد در حوزۀ گردشگری مواجهیم، افزود: «فعالان گردشگری کرمان نسبت به وضعیت ناوگان هوایی و ریلی انتقاد دارند. آخرین آمار و تحلیلها نشان میدهد یکی از نقاط تهدید کشور فرسودگی ناوگان هوایی و ریلی کشور است و این مختص کرمان نیست و در سراسر ایران بهدلیل تحریمها این مشکلات وجود دارد».
وی ادامه داد: «47 تهدید در گردشگری کشور شناسایی شده و همه به نوعی بر شرایط استان کرمان هم اثرگذار است».
وی گفت: «گرانی سفر به ایران و توصیههای منفی و جنگهای منطقهای همه بر گردشگری ایران تاثیرگذاشته است».
تجلی بیان کرد: «مسئلۀ دیگری که در استان با آن مواجهیم این است که رفتار و سلیقۀ گردشگران را نمیدانیم و باید برای آن برنامهریزی و کار و مطالعه شود».
وی تصریح کرد: «انجام تبلیغات بدون این که بدانیم سلیقۀ متقاضی چیست، به بنبست ختم میشود».
وی سپس با بیان اینکه دولت بر روی برنامههای کلان گردشگری کار میکند که در نهایت به طرح و پروژه تبدیل میشود، توضیح داد: «در حوزۀ گردشگری استان در سه حوزه فعالیت میکنیم که یکی از آنها تبلیغات و بازاریابی است که نمایشگاه و تبلیغلت کاغذی یا دیجیتال را در برمیگیرد. حوزۀ دیگر زیرساختهای گردشگری است که ساخت کمپهای گردشگری و سرویس بهداشتی و سکوهای گردشگری در این حوزه قرار میگیرد. در دیگر حوزهها مجوز به بخش خصوصی میدهیم تا فعالیت کند».
تجلی افزود: «در استان کرمان بالغ بر 850 واحد گردشگری در استان فعال هستند. اینها از کجا آمده؟ مگر جز تشویق و توصیه به سرمایهگذاری بخش خصوصی از سوی بخش دولتی بوده است؟».
گردشگری جزو اولویتهای استان
وی در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به انتقاد یکی از فعالان که گفت گردشگری اولویت استان نیست، تصریح کرد: «گردشگری اولویت استان کرمان هست». وی سپس گفت: «قبل از این جلسه با مدیران و کارشناسان سازمان مدیریت جلسهای داشتیم. در کنار معدن و کشاورزی، یکی از محورهای توسعۀ استان گردشگری مشخص شده است».
تجلی افزود: «در آخرین جلسۀ شورای توسعه و برنامهریزی استان در سال گذشته، 20 برنامۀ اجرایی برای امسال مشخص شد که یکی از آنها در حوزۀ گردشگری است که با توجه به هدفهای کلانی که در نظر گرفته میشود و دولت میتواند در آن زمینه کار کند تعریف شده است».
وی اظهار کرد: «کمک به مشارکتهای مردمی برای حفظ میراثفرهنگی و توسعۀ گردشگری و معرفی صنایعدستی و برنامهریزی برای اینکه کرمان پایتخت دی ـ 8 شود از جمله این برنامهها است».
سرپرست معاونت سرمایهگذاری و گردشگری استان کرمان ادامه داد: «یکی دیگر از برنامههای امسال، شناسایی و رفع موانع توسعۀ گردشگری است که به کمک بخش خصوصی و دولت آن را انجام میدهیم».
سهم نامعلوم گردشگری در اقتصاد
تجلی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «در حوزۀ گردشگری در بخش توصیف قوی هستیم ولی در ایجاد مدلهای اقتصادی گردشگری چالشهای اساسی داریم و هنوز نمیدانیم چگونه باید درآمد حاصل از گردشگری را احصا کنیم».
وی اضافه کرد: «هنوز سهم اقتصاد گردشگری در اقتصاد کلان استان را نمیدانیم و این نیاز به محاسبات دقیق دارد».
وی با بیان اینکه درآمد و اشتغال وظیفۀ اصلی دولت است، توضیح داد: «اما دولت نمیتواند به بنگاههای کوچک جز از طریق تسهیلات کمک کند. درخصوص تبلیغات بنگاه و این که مشتری دارد یا ندارد را دولت نمیتواند هیچگونه برنامهریزی داشته باشد. ولی اینکه چگونه تقاضا را برای استان درآمدزا و چگونه ایجاد اشتغال پایدار داشته باشیم وظیفۀ دولت است».
تاکید بر اهمیت رویدادها
وی سپس اظهار کرد: «یکی از راههای حل مشکلات گردشگری استان اجرای رویدادها است».
تجلی افزود: «ما 24 رویداد پیشبینی کردیم که ابتدا به صورت منطقهای و بعد ملی و بینالمللی در یک سایت مشخص که بخشی از آن توسط سازمان جهانی جهانگردی احصا میشود باید ثبت و ضبط شود».
وی ادامه داد: «اگر طرح کرمان 1404 قوی عمل کند میتواند به ایجاد درآمد و معرفی استان کمک کند».
وی با اشاره به اینکه حضور کرمان در نمایشگاههای بزرگ داخلی و بینالمللی هم مفید است، بیان کرد: «از سوی وزارتخانه رویدادهای بینالمللی به ما اعلام میشود و معمولا به بخش خصوصی اطلاعرسانی میکنیم ولی بخش خصوصی نمیتواند حضور پیدا کند».
ضعف در تبلیغات گردشگری
وی همچنین اظهار کرد: «اینطور نیست استان کرمان را اصلا نشناسند ولی نیاز به کار بیشتر هم وجود دارد».
تجلی افزود: «یکی از نقاط ضعف میراثفرهنگی نبود سایت اینترنتی قوی گردشگری است. ما برای تبلیغات گردشگری محدودیتهایی هم داریم».
تجلی اضافه کرد: «وضعیت بودجههای امسال خیلی بهتر شده و امیدوارم بتوانیم با کمک بخشخصوصی تبلیغات به زبان بازارهای هدف انجام دهیم».
استقبال از انتقاد
تجلی در خصوص انتقادات از عدم بهرهبرداری از باغ تاریخی بیرمآباد گفت: «کوشک مرکزی این باغ در حال مرمت است و سرمایهگذار هم ابراز تمایل کرده تا این مکان را به یک مرکز تفریحی و گردشگری تبدیل کند».
وی با بیان اینکه پذیرای تمام انتقادات هستیم، افزود: «بودجههای ما محدود است. وقتی انتقادات باشد همین بودجه را میتوانیم بهتر هزینه کنیم».
وی در پاسخ به انتقادی مبنی بر عدم حمایت میراثفرهنگی از جشن تندرستون اظهار کرد: «پنج میلیارد و 200 میلیون تومان برآورد جشنوارۀ تندرستون شده است. دولت باید این رویداد را به مناقصه بگذارد و نمیتوانیم به شرکت خاصی بگوییم کار را انجام دهد».
وی افزود: «بودجۀ این رویداد تامین شده ولی محدودیتهایی وجود دارد و باید در سایتهای مشخصی بارگذاری و به صورت کشوری به مناقصه گذاشته شود». / الف
نظر خود را بنویسید