فردایکرمان – گروه جامعه: پرواز ۱۰۵۵ تهران، پنجشنبه هفته گذشته ۲۸ تیرماه در فرودگاه کرمان یک فرود نامتعارف داشت و بخشی از بدنۀ هواپیما با سطح فرودگاه برخورد کرد. خوشبختانه هیچیک از مسافران این پرواز در جریان این حادثه آسیبی ندیدند.
سایت هواپیمایی کشوری شامگاه شنبه ۳۰ تیرماه با انتشار گزارش تیم بررسی حادثه از رویداد فرود نامتعارف و برخورد بدنۀ هواپیمای مسافربری با باند فرودگاه کرمان، اتفاقات روی داده در این حادثه را با جزییات اعلام کرد.
در این گزارش ضمن تشریح جزییات حادثه، میزان آسیب و پارگی قسمتی از دم هواپیما نیز توضیح داده شده است.
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایرنا کرمان، گزارش فرود نامتعارف و برخورد بدنه این هواپیما به این شرح توضیح داده شده که به وقت محلی در ساعت ۸:۲۰ روز ۲۸ تیرماه ۱۴۰۳ یک فروند هواپیمای Avro RJ۱۰۰ به شماره پرواز ۱۰۵۱ با ۹ خدمۀ پرواز و تعداد ۸۵ مسافر در مجموع ۹۴ نفر سرنشین با هدایت کمک خلبان خانم و نظارت خلبان آقا از مبدا فرودگاه بینالمللی مهرآباد تهران به مقصد فرودگاه بینالمللی کرمان به پرواز درآمد.
«خلبانان مسیر پروازی تهران - کرمان را به طور عادی و برابر طرح پروازی و بدون هیچگونه پیامد مهمی طی کرده و پس از ورود به محدودۀ فرودگاه مقصد و تماس رادیویی با برج کنترل پرواز، از طریق طرح ورودی ALMOB ۱M، برای انجام طرح تقرب VOR-Y RWY ۳۴L مجاز میگردند».
ادامۀ این گزارش میافزاید: «حدود ساعت ۹:۴۰ پس از استقرار هواپیما در ضلع آخر طرح تقرّب، کمک خلبان (PF)، هواپیما را برای فرود بر روی باند پروازی ۳۴ چپ فرودگاه کرمان هدایت کرده و ضمن کاهش قدرت موتور، در یکصد پایی زمین، سامانۀ کاهندۀ سرعت هواپیما (Air Brake) باز میشود».
در ادامۀ این گزارش آمده است: «اظهارات خلبانان نشان میدهد که در این زمان به یکباره هواپیما دچار کاهش ارتفاع شدید شده و به هنگام گذر از ارتفاع ۵۰ پایی از سطح باند پروازی، سامانۀ خودکار EGPWS Call Out ، برای اعلان ارتفاع ۵۰ ، ۴۰ ، ۳۰ ، ۲۰ و ۱۰ پایی فعال شده که سرعت اعلان ارتفاعات پیشگفته، بسیار سریع بوده است که در این هنگام و با توجّه به شرایط موجود، خلبان هواپیما هدایت هواپیما را به عهده گرفته و از ادامۀ فرود منصرف شده و با افزایش قدرت موتورها و بالا بردن سر هواپیما برای افزایش ارتفاع، اقدام به Go Around کرد».
این گزارش میافزاید: «با توجه به آثار لاستیکهای ارّابههای اصلی فرود و آثار برخورد سطح زیرین هواپیما بر روی باند، در فاصلۀ تقریبی ۱۵۰ پایی از آستانۀ باند پروازی (Runway threshold) ، ارّابههای اصلی فرود هواپیما با سطح باند برخورد کرده و سپس هواپیما کمی از سطح باند پروازی ارتفاع گرفته و در فاصلۀ تقریبی ۱۷۰ پایی از آستانۀ باند، پوشش قرمز رنگ نشاندهندۀ برخورد سطح زیرین دُم هواپیما، بهشدّت با سطح باند برخورد کرده و تقریباً ۲.۵ متر از پوستۀ زیرین هواپیما (FR۳۵-۴۰) دچار فرورفتگی و آسیب شده و از این مقدار، تقریباً ۱۷۰ سانتیمتر از پوستۀ تحتاتی بدنه دچار پارگی شده است».
در ادامۀ گزارش آمده است: «پس از انصراف از فرود، سرمهماندار به خلبان اعلان میدارد در انتهای هواپیما بوی نامطبوع و سوختگی استشمام میشود و خلبان تصمیم میگیرد که ارابههای فرود را در حالت باز نگه دارد و از واحد برج کنترل پرواز فرودگاه درخواست میکند تا بازدیدی از باند پروازی ۳۴ چپ انجام گیرد و اگر تکههای لاستیک هواپیما یا اشیای خارجی (FOD) مشاهده شد، ایشان را آگاه کرده و همچنین با دوربین، سلامت و شرایط ارابههای فرود را وارسی و گزارش کند که هیچگونه اشیای خارجی (FOD) یا تکههای لاستیک بر روی باند پروازی یافت نمیشود و خلبان تصمیم میگیرد بهصورت عادی بر روی باند پروازی فرود آید».
این گزارش میافزاید: «براساس این گزارش، پس از فرود هواپیما در ساعت ۹:۵۸ و استقرار هواپیما در پارکینگ و پیاده شدن مسافران، خلبان نسبت به انجام بازدید هواپیما اقدام کرده و متوجّه میشود که در مرحلۀ نخستین فرود، سطح زیرین دُم هواپیما به سطح باند فرودگاه کرمان برخورد کرده و دچار آسیب و پارگی(Tail Strike) شده است. شواهد موجود نشان از وارد شدن شتاب عمودی زیاد به بدنۀ هواپیما و فرود سخت ( Hard Landing) نیز میباشد».
در پایان گزارش آمده است: «شایان ذکر است، اقدامات لازم برای بررسی حادثه برابر آییننامه مصوب بررسی سوانح و حوادث هوایی و ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو انجام شده و به طور همزمان نسبت به تهیّۀ اطلاعیه وقوع رویداد (Notification) و ارسال به سازمان بینالمللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) و نهاد بررسی سوانح کشور انگستان (AAIB) بهعنوان کشور طراح و سازنده هواپیما اقدام شده و پس از دریافت مستندات و گردآوری اطلاعات مربوطه، گزارش بررسی نهایی تهیّه و به مبادی ذیربط ارسال خواهد شد». /پ
نظر خود را بنویسید