فردایکرمان ـ اسما پورزنگیآبادی: طرفداری و حمایت مقامات دولتی از گردشگری کرمان، لااقل در یک دهۀ گذشته فراز و فرود فراوان داشته است. در برخی دورهها، شخص استاندار سردمدار ترویج گفتمان توسعه بر محور گردشگری بوده و با ایجاد انسجام بین ارکان متعدد موثر در این زمینه، قدمهای رو به جلویی برای این صنعت مدرنِ مهجور در کرمان برداشته است. در برخی ادوار اما توجه به گردشگری در حد سخنرانیهای شعارگونۀ مناسبتی یا تشکیل جلسات موردی برای رفعتکلیف سازمانی بوده است. در دورۀ کنونی، به اذعان بسیاری، امیر حسنزاده ـ معاون اقتصادی استاندار کرمان با عملکردی که داشته خود را یکی از حامیان پروپاقرص توسعۀ گردشگری استان معرفی کرده است.
اولینبار در نمایشگاه گردشگری تهران در بهمنماه سال گذشته بود که او را در جمع فعالان گردشگری دیدم. برایم تعجبآور بود چرا که لااقل من به یاد نمیآورم معاونت اقتصادی استانداری در میان دریایی از مسئله در حوزههای معدن و کشاورزی و صنعت در استان کرمان، وقتی برای گردشگری هم پیدا کند. در حاشیۀ نمایشگاه، پس از گفتوگویی که با تعدادی از خبرنگاران با او داشتیم، از دکتر حسنزاده خواستم تا همچنان حامی گردشگری بماند. او گفت که در این زمینه جدیّت دارد و اینکه صفحهای در اینستاگرام راهاندازی کرده هم بهخاطر معرفی ظرفیتهای گردشگری استان بوده است.
او به گردشگری بهعنوان یک صنعت نگاه میکند و به فردایکرمان میگوید: مادۀ اولیۀ این صنعت در استان بهوفور وجود دارد که همان بناهای تاریخی و آثار میراثی است و همچنین میراث ناملموس. اما باید این مادۀ اولیه به کالا تبدیل شود و این کالا هم بهخوبی معرفی و عرضه شود. متاسفانه استان کرمان در این زمینه ضعفهای اساسی دارد.
او دربارۀ جدیترین موانعی که نمیگذارد کرمان با این همه ظرفیت، به جایگاه واقعی خود در گردشگری برسد توضیح میدهد: یک مانع جدی این است که خودِ ما کرمانیها در این زمینه اعتماد بهنفس کافی نداریم و خودکمبینیم. چالش جدی دیگر عدم معرفی ظرفیتهای گردشگری استان است. اول باید اعتماد بهنفس پیدا کنیم که ما در زمینۀ گردشگری حرف برای گفتن داریم، وقتی این باور شکل بگیرد، گامهای بعدی که یکی از مهمترین آنها معرفی استان است برداشته خواهد شد.
او با اشاره به برخی از ظرفیتهای میراث تاریخی و طبیعی استان در حوزۀ گردشگری اظهار میکند: ما باید به آثار تمدنی برجسته و مهمی که داریم، به این بناهای چند هزار ساله، به بیابان لوت، به کشاورزی، صنعت، معدن، چهار فصل بودن استان و بسیاری از پتانسیلهایی که داریم ببالیم.
حسنزاده ادامه میدهد: نیاز دارد اول خودمان را بشناسیم. وقتی به شناخت رسیدیم میتوانیم بهخوبی از داشتههایمان دفاع کنیم و آن را به کالایی قابل عرضه در بازار گردشگری تبدیل کنیم.
«بسیاری از کرمانیها جاذبهها و اماکن گردشگری استان را نمیشناسند». او این را میگوید و برای اثباتش، مثالهایی را ذکر میکند. اینکه در جلسهای از حاضران خواسته نام 10 اثر ثبتجهانی استان را بیان کنند، تنها یک نفر توانسته این سوال را پاسخ بدهد که او هم تنها چند اثر را نام برده است.
با همۀ این احوالات، به باور او، کرمان فرصت خوبی پیدا کرده تا سهم خود را از سبد گردشگر داخلی کشور بردارد و اظهار میکند: مقاصد گردشگری در سواحل شمال و جنوب کشور دیگر برای بسیاری از گردشگران جذابیت ندارد. گردشگران داخلی بهدنبال مقاصد جدید هستند و کرمان میتواند یک گزینۀ جدی برای انتخاب آنها باشد.
او میافزاید: در بازار داخلی گردشگری، گردشگران دروناستان هم باید خیلی جدی گرفته شوند. متاسفانه بسیاری از شهرستانهای ما از جاذبهها و ظرفیتهای دیگر شهرستانها اطلاع ندارند و این، یک ضعف بزرگ است.
معاون اقتصادی استاندار کرمان با اشاره به تجربۀ شگفتانگیزی که تنها بازدید از بیابان لوت برای گردشگران میتواند رقم بزند، میگوید: من خودم سال گذشته به لوت رفتم. روی شنهای بیابان قدم زدم. آنقدر برایم تجربۀ خاص و آرامشبخشی بود که تصمیم دارم امسال مجدد به لوت سفر کنم.
او ادامه میدهد: بسیاری از کرمانیها حاضرند رنج سفر طولانی برای رفتن به سرعین و بازدید از چشمههای آب گرم آنجا را تحمل کنند اما از چشمههای طبیعی آبگرم که خودمان در استان داریم بیخبرند.
حسنزاده که بهتازگی سفری هم به میمند داشته اظهار میکند: میمند که خودش دنیای دیگری است. بعید میدانم که حتی خیلی از مردم کرمان از این روستای ثبتجهانی بازدید کرده باشند و آن را بشناسند.
او در حین اظهاراتش مدام از ظرفیتهای اقامتی و تفریحی و گردشگری که در گوشهگوشۀ استان وجود دارد نیز یاد میکند؛ هتل بامبافت، مجتمع بینراهی زیگورات، گهرپارک سیرجان، هتل کپری قلعهگنج، تلهکابین کرمان، باغموزه وزیری و ...
او که از همان ابتدای مسئولیتش از حامیان جدی راهاندازی پرواز خارجی در استان بوده است، پرواز مستقیم دبی را یکی دیگر از فرصتهای طلایی کرمان برای توسعۀ اقتصادی و گردشگری میداند و میگوید که به همۀ شرکتهای معدنی و صنعتی و اقتصادی استان نامه و حتی پیامک زده که از این پرواز استفاده کنند تا پایدار بماند. معاون استاندار کرمان تاکید میکند که همۀ بخشهای استان باید از این پرواز حمایت کنند.
او در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه ما باید در استان، جامعۀ هدف گردشگری را مشخص و برای جذب آن، برنامهریزی و تبلیغ کنیم، ادامه میدهد: برخی معتقدند ابتدا باید زیرساختها را تقویت کنیم و توسعه بدهیم بعد گردشگر بیاوریم. تقویت و توسعۀ زیرساختهای گردشگری در استان یک موضوع مهم است و باید صورت بگیرد اما من فکر میکنم میتوانیم با تکیه بر ظرفیتهای موجود، برنامهریزی و کار جدی را شروع کنیم و پیش ببریم. وقتی گردشگر بیاید به مرور زیرساختهای جدید هم شکل میگیرد. او در اینباره از یک تعبیر جالب استفاده میکند: «اقتصاد باید توی روغن خودش سرخ بشه». / الف
نظر خود را بنویسید