فردایکرمان – گروه جامعه: شهردار کرمان در مراسم رونمایی از فاز اول «داشبوردهای مدیریتی برخط شهرداری کرمان» رصد چالشهای شهروندان و ارزیابی بیشترین مطالبات آنان را از دستاوردهای ایجاد این سامانه دانست و گفت: «با این حال اما مهمترین بعد الکترونیکیکردن فرآیندهای خدماتشهری، نظارت و شفافیت حاصل از آن و کاهش قدرت سوءاستفاده و جلوگیری از فساد اداری است».
محسن تویسرکانی با بیان اینکه خدمات سنتی شهرداریها، وظیفۀ اصلی آنهاست و خدمترسانی ویژهای محسوب نمیشود، اظهار کرد: «امروزه هنر در آسانسازی زندگی برای شهروندان است و با اتفاقات خوبی که در سازمان فاوا افتاده است، زندگی شهروندان در ابعاد مختلف تسهیل شده، بهگونهای که برای دریافت خدماتشهری با کمترین چالش روبهرو هستند».
وی تسهیل در انجام امور داخلی سازمان و تسریع در ارائۀ خدمات به شهروندان را هدف تحققیافته شهرداری برشمرد و اظهار امیدواری کرد که این تحول با سرعت هرچه بیشتر، پیش برود و پروانه ساختمانی نیز بهصورت غیرحضوری صادر شود.
به گزارش فردایکرمان به نقل از کرنا، تویسرکانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «اطلاعرسانی و آگاهیبخشی، یکی از وظایفی است که به تغییر نگرش مدیران، کارمندان و شهروندان کمک میکند».
وی با اشاره به شکلگیری مقاومت برخی افراد در برابر هوشمندسازی فرآیندها، افزود: «با آموزش و تغییر نگرش در هوشمندسازی خدمات شهرداریها میتوان در راستای ارتقای کیفی زندگی شهروندان، گام برداشت».
شهردار کرمان با بیان اینکه مقاومتهای فردی، ابتر بودن اطلاعات لازم و نبود زیرساختها از موانع فرآیندسازی است، گفت: «سازمانی موفق است که از طریق هوشمندسازی خدمات و نظارت میدانی مدیران، بر اساس اطلاعات صحیح و کامل، تصمیمگیری و برنامهریزی کند».
آغاز یک تحول در شهرداری کرمان
معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان نیز در این مراسم گفت: «زیرساخت در حوزۀ فناوری اطلاعات، یک فرایند است که متاسفانه در کرمان جدی گرفته نشده است؛ درحالیکه این مساله در کلانشهرهای دیگر یک اولویت کاری بسیار با اهمیت است».
خطیبی ادامه داد: «آنچه امروز در این مراسم ارایه میشود، نتیجۀ تلاش مستمر شبانهروزی 24 ماهه در این زمینه است که در 8 ماه اخیر با جدیت بیشتری هم دنبال شده است و در نتیجۀ این تلاشها به «داشبوردهای مدیریتی برخط» بهعنوان یک دستاورد مهم در شهرداری کرمان دست یافتیم».
وی تاکید کرد: «تا زمانی که تصمیمگیری مدیران شهرداری در کرمان، مبتنی بر دادههای درست، صحیح و دادههای برخط نباشد، نمیشود به نتایج خوب و درستی رسید و بر این دادهها اتکا کرد؛ بنابراین ما به یک زیرساخت فناوری اطلاعات نیاز داریم که دادههای صحیح را یکجا جمع کند و نتیجۀ این دادهها برای تصمیمگیری مدیر استفاده شود».
خطیبی یادآور شد: «این داشبوردها میتواند به مدیران شهرداری کمک کند تا تصمیمهای خطا و اشتباه را کاهش دهند و ضریب اطمینان را در تصمیمگیریها افزایش دهند».
وی با بیان اینکه حجم کار در مجموعۀ شهرداری کرمان زیاد است، اظهار کرد: «بیش از 25 بخش مدیریتی در این داشبورد طراحی و تعبیه شده است که عمدتا مبتنی بر دادههای موجود در شهرداری هستند».
معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان افزود: «سامانههای متعددی در شهرداری کرمان داریم که تعداد آنها بیش از 30 عدد است و هماکنون تمام این سامانهها مشغول بهکار هستند؛ این سامانهها پیش از این بهصورت مجزا و جزیرهای عمل میکردند اما با آنچه امروز رونمایی میشود، یک یکپارچهسازی صورت گرفته که روی 70 درصد از سامانههای شهرداری کرمان انجام شده است و دادههای ما کاملا یکپارچه شدهاند و الان میتوانیم خروجیهای مورد انتظار را به صورت ترکیبی از سامانهها استخراج کنیم».
وی ادامه داد: «سعی میکنیم یک شکل گرافیکی به این دادهها بدهیم و به مدیرانمان کمک کنیم با یک نگاه به این نمودار الکترونیکی، استفاده از انبوهی از فایلهای اکسل و تحلیلهای پیچیده را کنار بگذارند و سعی کنند با تکیه بر این شکل، مدیریت کار را پیش ببرند».
خطیبی خاطرنشان کرد: «این آغاز یک تحول در شهرداری کرمان خواهد بود و اگر همۀ مدیران شهرداری بتوانند با موفقیت این کار را انجام دهند در کوتاهمدت شاهد نتایج خوب بهدست آمده خواهیم بود».
تدوین بهتر و کاملتر بودجه آینده
معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان نیز با بیان اینکه بارگزاری این سامانه و افزودن آن به مدیریت شهرداری اهمیت بسیاری دارد گفت: «مدیریت مالی و اقتصادی شهرداری با حوزۀ مشابه آن در ادارات دیگر تفاوت بسیار دارد».
رامین امیرمداح افزود: «شیوۀ مدیریت در شهرداری بر اساس درآمد و هزینه است و بودجه مصوب شورا بر پایه درآمد شهرداری محقق میشود».
وی با اشاره به وظایف متعدد و نامحدود شهرداریها، بیان کرد: «در عینحال ممکن است وظایفی به شهرداریها تحمیل شود که در بودجه مصوب، گنجانده نشده ولی وظیفۀ شهرداری را سنگینتر کند».
معاون مالی و اقتصادی شهرداری کرمان با بیان اینکه قبلا هیچ دادۀ مشخص و تحلیل شفافی در مجموعۀ مالی وجود نداشت، گفت: «ایجاد چنین سامانهای به مدیر قدرت تحلیل، برنامهریزی و تصمیمگیری بیخطا میدهد و میتواند تدوین بودجه آینده را بهتر و کاملتر پیشبینی کند».
الکترونیکی شدن فروش محصولات سازمان عمران
مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری نیز با اشاره به ارائۀ برخط خدمات این حوزه، گفت: «با الکترونیکی کردن فروش محصولات این سازمان، در تحقق تقاضای افراد حقیقی و حقوقی تسهیلگری صورت گرفته است».
محمدباقر سلطانینژاد با بیان اینکه مهمترین مزیت این است که دهیاریها و شهرداریهای اطراف کرمان بدون مراجعه میتوانند محصولات مورد نیاز خود را درخواست دهند، افزود: «این سامانه همچنین میزان تولید و فروش ماهیانه و امکان برنامهریزیهای کوتاهمدت و بلندمدت بدون واسطه را فراهم میکند».
امکان رصد منابع انسانی
رئیس کارگزینی نیز با تشکر از حمایت شهردار و همت دکتر خطیبی در راهاندازی داشبورد مدیریتی، گفت: «مهمترین سرمایۀ هر دستگاهی نیروی انسانی آن دستگاهست».
حمید محمدی با اشاره به امکان رصد منابع انسانی از نظر تعداد، جنسیت، مدرک تحصیلی به تفکیک سازمانها و مناطق یادآور شد: «همچنین تعداد اقدامات، ماموریتها و نحوۀ پرداخت حقوق کارکنان بهویژه نیروهای شرکتی در این داشبورد مشخص و قابل ارزیابی است».
تسهیل تصمیمگیریهای مدیریت شهری
مدیر برنامه و بودجه شهرداری کرمان نیز خاطرنشان کرد: «خوشبختانه شهرداری کرمان پیشرفت چشمگیری در حوزۀ سامانههای نرمافزاری و سختافزاری و فناوری داشته و یکی از این زیرساختهایی که به آن خوب پرداخته شده است، سامانه جامع اداری مالی است که یکی از زیرمجموعههای آن بودجه است».
مرتضی امیرشکاری ادامه داد: «یکی از چالشهایی اصلی در شهرداری کرمان این بود که همیشه وقتی مدیران ارشد یا شورای شهر در خصوص دادهها و اطلاعاتی که در خصوص منابع مالی، هزینهها و منابع در شهرداری وجود داشت اطلاعاتی میخواستند، یا با کمبود اطلاعات روبهرو بودیم، یا اگر اطلاعاتی وجود داشت، تحلیل درستی وجود نداشت، یا اگر تحلیل درست بود، صحتسنجی درستی وجود نداشت».
وی بیان کرد: «وقتی این سامانه راهاندازی شد، اطلاعات شکل گرفت و بررسیهای لازم صورت گرفت تا مشخص شود از این بانک اطلاعاتی به چه شکل استفاده شود».
امیرشکاری با بیان اینکه دو کارگروه خیلی ویژه مدیریت منابع، یا درآمد و مدیریت هزینه در شهرداری کرمان وجود دارد، گفت: «بعد از بررسیهای فراوان در این دو کارگروه، بر اساس ساختار شهرداری، مناطق وابسته و سازمانهای تابعه و شهرداری مرکز، عناوین منابع و مصارف تحلیل شد و نتایج آن در این داشبورد مدیریتی، مدنظر قرار گرفت که در چهارده گزارش بهصورت مفصل قابل ارائه هستند».
وی اضافه کرد: «اینکه ما در منابع درآمدیمان در سالهای اخیر برای هر منطقه چه بودجهای داشتهایم، وصولی مناطق به تفکیک نقدی و غیرنقدی چقدر بوده، درصد تحقق هر کدام از آنها به چه شکل بوده و رشد عملکردشان نسبت به سنوات قبل چقدر بوده، همگی قابل مشاهده و بررسی است که میتواند در تصمیمگیریهای مدیریت شهری با استراتژی و راهبردهایی که مد نظر آنهاست، خیلی موثر باشد و خیلی تصمیمگیری را راحت و ساده کند».
هوشمندسازی مدیریت ناوگان حملونقل شهرداری
مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری کرمان نیز ضمن ارائۀ توضیحاتی دربارۀ خدماتی که طی این داشبورد ارائه میشود، گفت: «یکی از مهمترین خدماتی که در این داشبورد مدیریتی ارائه شده است، یک سامانه یکپارچه جهت هوشمندسازی مدیریت ناوگان حملونقل شهرداری کرمان است».
فاطمه جاذبی با بیان اینکه یکی از این زیرسامانهها مربوط به ردیابی خودروهای شهرداری کرمان است، افزود: «در این سامانه هم تعداد خودرو و هم تعداد رانندههایی که تحت پوشش شهرداری هستند، مشخص است و میتوان در لحظه موقعیت مکانی هر یک از خودروها را رصد کرد».
وی ادامه داد: «همچنین در این سامانه مشخص میشود در بازۀ زمانی مورد نظر، هر راننده چه مسیری و چند کیلومتر را طی کرده است؛ با این اقدام ما میتوانیم کارکرد رانندگان را بر اساس تعداد ماموریت و مسافتی که طی کردهاند، مشخص کنیم».
جاذبی اظهار کرد: «همینطور به تفکیک میتوانیم مشخص کنیم هر واحد سازمانی شهرداری چه تعداد راننده و چه تعداد خودرو دارد و هر کدامشان بر اساس نوبتدهی چه تعداد ماموریت و فشار کاری و حجم کاری دارند».
وی یادآور شد: «قسمت بعدی مربوط به اطلاعات کلی ماشینآلات شهرداری کرمان است که مشخص میشود چه تعداد از ماشینآلات شهرداری به تفکیک سواری و غیرسواری آمادۀ سرویسدهی هستند و از این تعداد، چه تعداد ماشینآلات استیجاری و چه تعداد غیراستیجاری هستند و همچنین با این سامانه، اطلاعات کلی خودروها و رانندگان و وضعیت فعالیتشان نیز ثبت میشود و امکان بهینهسازی و بهرهوری بیشتر فراهم میشود».
رزرو سالنهای آرامستان
جاذبی با بیان اینکه رزرو سالنهای آرامستان یک دغدغه برای افرادی است که عزادار متوفای خود هستند، گفت: «از اینپس، این افراد میتوانند از طریق سامانه، سالنهای آرامستان را رزرو کنند و مدیریت هم میتواند تمام مراحل از پرداخت، تا ساعت مراسم را رصد کند».
مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری کرمان گفت: «رزرو اتوبوس دربست هم در این سامانه در اختیار شهروندان است و پرداخت و ساعت رزرو هم توسط این سامانه برای مدیر قابل بررسی است».
وی افزود: «مساله پسماند و مدیریت ماشینآلات این بخش هم در این داشبورد مدیریتی دیده شده و با تاکید بر حفظ سلامت شهروندان و جامعه، ساعتهای تخلیۀ این ماشینآلات، درصد پسماند خشک و تر، میزان تخلیه و مدیریت این ماشینآلات هم با این داشبوردها شفافسازی شده است».
جاذبی خاطرنشان کرد: «بسیاری از این داشبوردها پیش از این بهصورت دستی انجام میشده اما امروز خدمترسانی برای این موارد در پلتفرم «کرمان من» ایجاد شده است».
سامانۀ کاج با هدف تسریع در دسترسی به اسناد
مدیر واحد املاک و مستغلات شهرداری کرمان نیز گفت: «یکسالونیم است بایگانی الکترونیکی اسناد در بستر سامانه «کاج» بهصورت یک واحد مستقل اسکن در شهرداری مرکز و مناطق کار خود را انجام میدهد؛ این واحد با هدف تسریع در دسترسی به اسناد و مدارک املاک و سوابق آنها و حفظ و حراست این اسناد کار خود را شروع کرده است».
مرضیه شاحیدری با بیان اینکه بستر فراهمشده، یک زیرساخت خیلی مهم برای سایر نرمافزارهای شهرداری است، افزود: «نرمافزار شهرسازی، املاک و حقوقی، میتوانند از این بستر، برای دریافت اطلاعات و دادههای مورد نظرشان استفاده کنند».
وی با بیان اینکه تمام کارهای مورد بحث با استفاده از توان نیروهای باتجربه و با دانش شهرداری کرمان انجام شده است، افزود: «قریب به تمام اسناد مدیریت املاک، اسکن، حفظ و حراست شده و بر همین مبنا معاونت برنامهریزی و سازمان فاوا داشبوردی را طراحی کردهاند که طی آن میتوان بازۀ زمانی و حجم اسکن انجامشده را رصد کرد».
الکترونیکی شدن فرایند استفاده از مجموعۀ رفاهی مشهد مقدس
سعید لکپور، رئیس اداره تشکیلات، بهبود روشها و ارزیابی عملکرد شهرداری کرمان نیز گفت: «داشبوردی در راستای طرح «بوستانها گلستان میشود» طراحی شده که در آن تمام اقدامات و جزییات طرح، درصد پیشرفت فیزیکی، ماشینآلات و تعداد نیروهای کاری، کدام بوستان و وضعیت آن بوستان و مدیریت پروژه بهطور آنلاین و لحظهای قابل بررسی، مشاهده و رصد است».
مدیر اداره رفاهی شهرداری کرمان نیز در این مراسم گفت: «کارهایی که در حوزۀ رفاهی شهرداری انجام میشود، در جهت افزایش بهرهوری کارکنان است، تا در کیفیت خدماتی که به مردم داده میشود، اثر بگذارد».
محسن ملکی با اشاره به الکترونیکی شدن فرایند استفاده از مجموعۀ رفاهی مشهد مقدس ادامه داد: «مسالۀ دیگر ثبتنام بیمه تکمیلی درمان است که در سال یک بار انجام میشود».
وی بیان کرد: «همچنین استفاده و خرید برخط از فروشگاههای طرف قرارداد شهرداری نیز در این سامانه تعریف شده و امیدواریم تا چند وقت آینده بقیۀ خدمات هم الکترونیکی شود و هیچ شهروندی برای دریافت هیچ خدمتی از سوی شهرداری، نیاز به مراجعۀ حضوری به این مجموعه نداشته باشد». /پ
نظر خود را بنویسید