گروه اقتصاد– نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی گفت: «آنچه ما از دولت دربارهی پسته خواستیم محقق نشده است».
به گزارش خبرنگار فردای کرمان، شهباز حسنپور در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران اظهار کرد: «در حالی که سیرجان و بردسیر 12 درصد جمعیت استان را دارند اما 50 درصد حملونقل جادهای مربوط به این دو شهرستان است».
وی افزود: «با وجود این که کار حوزه حملونقل جزو سختترین مشاغل است اما هنوز به عنوان شغل سخت و زیانآور شناخته نشده و متاسفانه در مجلس هم چون کرسی ندارند این مساله رای نیاورد».
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: «در اصلاح بودجه 97 بحث حق بیمهی 5/14 درصد پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی که سال گذشته حذف شده بود وصل شد و برای سال آینده هم این مهم حتما در بودجه دیده شده و صورت خواهد گرفت».
سرمایۀ سیرجان و بردسیر نیروی انسانی است
حسنپور همچنین با اشاره به ظرفیتهای شهرستانهای سیرجان و بردسیر یادآور شد: «به واسطهی این فرصت، شهرستان سیرجان با 196 درصد ثبتنام در سامانهی رصد، رتبهی اول اشتغال در کشور و استان را دارد و شهرستان بردسیر نیز با 125 درصد ثبتنام در سامانهی رصد رتبهی دوم را به خود اختصاص داده است».
وی با بیان اینکه در سال گذشته و امسال بیشترین تعداد پروژههای مدرسه خیرین را در سیرجان و بردسیر افتتاح کردیم، گفت: «متاسفانه عدهای در کشور سرمایه را فقط نفت و معادن میدانند اما ما سرمایه را در این دو شهرستان نیروی انسانی فعال و با نشاط میدانیم».
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «امروز به ازای هر دانشآموز سرانهی فضای آموزشی در کشور 5 متر است، در استان کرمان 4 متر و 90 سانتیمتر است اما خوشبختانه در سیرجان این سرانه از مرز 5/7 متر گذشته و ما به دنبال یک رقابت سالم با یزد هستیم زیرا یزد با 8 متر سرانهی آموزشی بیش از 10 سال است رتبهی اول را در کنکور در کشور دارد».
وی ادامه داد: «در بحث مدارس غیرانتفاعی نیز در حالی که آمار کشور بین 9 تا 10 درصد است در سیرجان از مرز 36 درصد گذشته است».
حسنپور اذعان کرد: «آنچه مردم را زجر میدهد بیعدالتیها است اما مردم اینها را به حساب افراد گذاشتند و به حساب نظام نگذاشتند و مشارکت بالایی دارند».
وی بیمه را یکی از عناوین توسعهیافتگی کشورها دانست و اظهار کرد: «میگویند هر کشوری که 50 درصد جمعیتش تحت پوشش بیمههای همگانی باشد جزو کشورهای توسعهیافته است؛ خوشبختانه در چهلمین سالگرد انقلاب بیش از 51 درصد از مردم کشور تحت پوشش بیمههای تامین اجتماعی هستند که این آمار در استان کرمان 45 درصد است و شهرستان سیرجان با 67 درصد تحت پوشش بیمههای تامین اجتماعی رتبهی اول در کشور را دارد».
امسال یک میلیون شغل از دست دادیم
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به خبرنگار « استقامت» که از وضعیت بحرانی پسته سوال کرد، با اشاره به مشکل خشکسالی و تاثیر آن بر پسته، گفت: «استان کرمان یکی از استانهایی است که هر ساله ارز خوبی برای نظام و کشور داشته و دارد».
وی ادامه داد: «10 نمایندهی استان مکاتبهای را با رئیسجمهور، معاون اول، وزیر صنعت و وزیر اقتصاد داشتهاند و اعلام کردیم با توجه به هزینههای بالایی که خشکسالی امسال بر مردم تحمیل کرد بیش از یک میلیون شغل امسال از دست دادیم زیرا زندگی همهی مردم استان کرمان به پسته بستگی دارد».
حسنپور خاطرنشان کرد: «وقتی محصول پسته باشد رونق اقتصادی در همهی استان جاری است؛ از بیمه گرفته تا حمل و نقل، از سوپر مارکت تا خرید جهیزیه». نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه آنچه ما از دولت دربارهی پسته خواستیم محقق نشده، اظهار کرد: «خوشبختانه دولت یک مصوبه در خصوص استمهال وامهای کشاورزی به مدت سه سال داشت که بخشی از آن اجرایی شده و بعضی از بانکها همکاری بسیار خوبی داشتند و بانک کشاورزی در این موضوع پیشگام بوده و برخی از بانکها هنوز همکاری نکردند زیرا ابهامی در بحث دستورالعمل بانک مرکزی وجود دارد که دوستان در حال پیگیری و بررسی هستند».
حسنپور در پاسخ به سوالی در خصوص مشکل صادرکنندگان پسته برای بازگشت ارز، یادآور شد: «در بحث ارز این تصمیم کلی و کلان کشور است و ما هم باید همکاری کنیم.» . وی تصریح کرد: دستورالعمل اخیر بانک مرکزی نیز تا حدودی دغدغهی برخی از افراد را حل و فصل کرد».
چهار میلیون تن بار روی زمین داریم
وی در پاسخ به سوال دیگر «استقامت» درخصوص حضور شرکتهای حملونقل غیربومی در سیرجان و منطقه معدنی نیز گفت:«متاسفانه این ایراد سالهاست که پابرجاست. به واسطهی اینکه شما وقتی محصولی را خریداری میکنید بحث حملونقل به عهدهی خود شماست. امروز سیرجان به اقصی نقاط کشور و دنیا کالا صادر میکند. 10 سال قبل ما فقط خامفروشی را داشتیم امسال بحث سنگآهن هم هست. میزان باری که در سیرجان هست بیشتر از ظرفیتی است که کامیون در استان هست».
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر ما بیش از چهار میلیون تن بار روی زمین داریم، افزود: «از همهی ظرفیتهای ریلی استفاده کردیم. در یک سال گذشته 40 کیلومتر ریل راهآهن داخل گلگهر توسط بخش خصوصی کشیده شده در حالی که وظیفهی دولت بوده».
وی ادامه داد: «شرکتهای ما بیش از 500 دستگاه کامیون خریداری کردند در حالی که نباید این کار را بکنند، بخش خصوصی و پایانههای ما باید فعال بشود، وزارت راه و شهرسازی باید فعال شود. هر ماه برای اعزام کامیون به سیرجان برای بحث حملونقل جلسه دارم چون برای بحث صادرات یک فرصتهای طلایی در اختیار داشتیم وقتی با کندی صورت بگیرد باید هزینههای هنگفتی بپردازیم که به نفع صادرکنندهها نیست».
حسنپور با بیان اینکه توسعهی سیرجان مرهون تلاش حملونقل است، خاطرنشان کرد: «امروز معادن مقداری فعال شده اما اگر شما 200 سال گذشته سیرجان را نگاه کنید، این منطقه، نقطهی تجاری ایران باستان بوده است».
بهدنبال احیای جادۀ ابریشم هستیم
وی با اشاره به عبور جادهی ابریشم از سیرجان اذعان کرد: «به دنبال احیای جادهی ابرایشم هستیم؛ اخیرا که سران مجالس شش کشور منطقهای حضور داشتند بنده از طرف کمیسیون برنامه و بودجه در این اجلاس حضور داشتم و این موضوع را با چند تا از سران از جمله چین و ترکیه مطرح کردم».
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی از ساخت مستند جادهی ابریشم و تاثیر آن بر اقتصاد ایران خبر داد و گفت: «هفتهی گذشته در جلسهای که با حضور مسئولین استانی با عنوان توسعهی استان با حضور آقایان مرعشی و باهنر، استاندار کرمان، حاج آقا دعایی و مدیر کل ارشاد برگزار شد من اعلام کردم ما آمادهی برگزاری اجلاس شهرداران جادهی ابریشم در سیرجان هستیم، ضمن اینکه کشورهای مختلفی به دنبال این میزبانی هستند».
وی تاکید کرد: «بحث اصلی ما احیای جاده ابریشم است تا فرصتها و پتانسیلهای سیرجان را معرفی کنیم».
ورود کامیونها به شهر ممنوع میشود
حسنپور همچنین با اشاره به احداث جادهی اختصاصی کامیونها برای جلوگیری از ورود این خودروها به شهر سیرجان، اظهار کرد: «جادهای به طول 60 کیلومتر از گلگهر به جادهی بندرعباس در حال احداث است و در آینده هیچ کامیونی با بار سنگآهن وارد شهر سیرجان نمیشود؛ این جاده با مشارکت گلگهر، ایمیدرو و وزارت راه در حال ساخت است و پیمانکار آن مجموعهی جهاد نصر استان است».
وی با اشاره به احداث آزادراه نطنز – بندرعباس، گفت: «50 کیلومتر از این مسیر که بیش از 30 سال پیش مطالعه شده بود، در سیرجان ساخته شده و قطعهی دوم آن الان فعال شده که در این 50 کیلومتر سه کارگاه فعال است».
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیتهای این منطقه در حوزهی حملونقل، خاطرنشان کرد: «در بحث حملونقل جادهای، سیرجان ریل کوثر را داشت که قبلا مسافربری بود و قرار است باری آن هم راهاندازی شود و در حال خرید 200 دستگاه واگن باری هستیم».
وی اذعان کرد: «سرمایهگذار این پروژه بخش خصوصی است و گلگهر هم در کنار گهرترابر بحث حمل و نقل ریلی را راهاندازی میکند یعنی دو بخش ریلی در یک شهرستان توسط بخش خصوصی در حال راهاندازی است».
حسنپور افزود: «سیرجان در بحث حملونقل هوایی بهترین و فعالترین فرودگاه را دارد و رتبهی 23 کشور را به خود اختصاص داده و به دنبال بحث چارتر و بخش خصوصی هستیم».
وی با بیان اینکه بیش از 10 هزار کامیون مختص مردم سیرجان و بردسیر است، یادآور شد: «60 درصد بارنامههایی که در پایانههای کرمان صادر میشود مربوط به این دو شهرستان است هرچند که متاسفانه کمترین سرمایهگذاری را پایانهها در سیرجان دارند و حتی یک پایانه دولتی هم نداریم».
انتقاد از عدم اجرای راهآهن سیرجان
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با اشار ه به معطل ماندن پروژهی راهآهن سیرجان – کرمان، گفت: «در دولتی که ادعای قانونمداری میکند و قرار است به وعدههای خود عمل کند، دو سال است تفاهمنامهی این پروژه امضا شده ولی هنوز درگیر گرفتاریهای اداری و کاغذبازیهای وزارت راه هستیم، امیدواریم ظرف چند ماه آینده کلنگزنی رسمی این پروژه توسط وزیر انجام شود».
وی ادامه داد: «بودجهی این پروژه توسط بخش خصوصی و با استفاده از بدهی که ما به اداره راه داریم و از دسترسی راهآهن استفاده میکنیم تامین میشود، پیشبینی بودجهی هزار میلیاردی کردیم که بودجهی آن را گلگهر و شرکتهای وابسته مثل گهر زمین، جهان فولاد، توسعه آهن فولاد و مجموعهی فولاد ایرانیان پرداخت میکند».
توجه ویژۀ بودجه به کمیتهامداد و بهزیستی
حسنپور در ادامه با اشاره به بودجهی سال آینده کشور، خاطرنشان کرد: «یکی از بحثهای اصلی بودجه رفع فقر مطلق از جامعه است. مبالغ خوبی در بودجهی سال آینده برای بحث کمیته امداد و بهزیستی پیشبینی شده است».
وی با بیان اینکه دولت قیمت ارز را در بودجهی سال آینده پنج هزار و 800 تومان پیشبینی کرده، گفت: «به شدت مخالف این نرخ هستیم زیرا یک رانت در اختیار دولت و بانک مرکزی قرار میگیرد؛ باید این امضاهای طلایی گرفته شود و رانتها برداشته شود».
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: «ما دو تا ارز بیشتر نداریم یک ارز چهار هزار و 200 تومان برای 23 قلم کالای اساسی و بقیه ارز نیمایی است، یعنی همین ارزی که بانک مرکزی امروز 10 هزار تومان در بازار توزیع میکند؛ ارز با نرخ پنج هزار و 800 تومان عدم شفافیت بودجه را میرساند».
وی افزود: «قیمت نفت در بودجه 55 دلار پیشبینی شده در حالی که الان بالای 65 دلار میفروشیم و ضرورتی ندارد این رقم اعلام شود».
بیشترین زیرساختهای گلگهر کار جلالمآب است
حسنپور در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص انتصاب مدیریت بومی برای گلگهر، گفت: «خوشبختانه گلگهر امروز مربوط به شهرستان سیرجان و استان کرمان نیست و یک پروژهی ملی است و در سطح ملی باید برای آن تصمیمگیری شود».
وی ادامه داد: «مدیریت گلگهر فرای اختیارات استان است، به واسطهی اینکه سرمایهگذاران آن در اقصی نقاط کشور هستند».
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از همهی مدیران گلگهر در طول 30 سال گذشته، اظهار کرد:«بیشترین زیرساختها را آقای مهندس جلالمآب آماده کردند. بعد از آن مدیر توسعهنگر دیگری آمد و آقای مهندس تقیزاده تمام پروژهها را پیش برد و دهها پروژه الان با خارجیها عقد قرارداد شده است».
وی با اشاره به پروژهی انتقال آب از خلیج فارس، گفت: «بحث انتقال ابر پروژهی انتقال آب از خلیج فارس به گلگهر، مس سرچشمه، چادرملو و در آینده به فلات مرکزی ایران در تاریخ ایران ماندگار خواهد شد و کار یک دولت نیست».
حسنپور اذعان کرد: «مهندس تقیزاده کارهای بزرگی را در دستور کار داشته و دارند، پروژهها را خیلی خوب پیش بردند. این روزها بحثهایی در مجموعهی وزارتخانه است و وزیر جدید که آمده از مسئول دفتر تا معاونین را دارند تغییر میدهند، ما هم مثل شما این خبر را شنیدیم که قصد تغییر و تحول در مجموعهی گلگهر هست».
وی با بیان اینکه همیشه حامی مدیران بومی بوده و هستیم، افزود: از آقای تقیزاده هر 10 نمایندهی استان تاکنون حمایت کردیم و اگر قرار باشد تغییری صورت بگیرد با تمام وجود از مدیران بومی دفاع خواهیم کرد».
رقیب هیچکس نیستم
حسنپور در پاسخ به سوالی در خصوص قصدش برای کاندیداتوری در کرمان با توجه به برگزاری کنفرانس خبری در مرکز استان، گفت: «هر سال کنفرانس مطبوعاتی در کرمان داشتم و امروز هم از قبل پیشبینی نشده بود. شورای اداری زود تمام شد برای همین جلسه گذاشتم».
وی ادامه داد: «20 سال از مسئولیت خدمتی را در کرمان بودم و برنامههایی که در کرمان داشتیم بیشتر از برنامههایی است که در سیرجان بودهام».
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما همچنان خادم مردم سیرجان بوده و هستیم و افتخار میکنیم، اذعان کرد: «این شائبهای که فرمودید شاید دور از انتظار نباشد و شاید تصمیم گرفتیم و کرمان هم آمدیم اما بدون اجازهی بزرگان کرمان تصمیم به این کار نداریم».
مخالف بازنشستگی گسترده هستم
خبرنگاری سوال کرد با توجه به ابلاغ منع به کارگیری بازنشستگان در مجموعهی گلگهر هنوز مدیران بازنشسته سر کار هستند و سهامدار عمدهی گل گهر خواستار تعیین تکلیف بازنشستهها شدند اما اقدامی انجام نشد شما چه برنامهای برای انجام این قانون دارید؟
حسنپور پاسخ داد: «ما در مجلس یک تکلیف داشتیم هرچند من موافق این گستردگی بحث بازنشستگی نبودم و رای مخالف دادم. برای مثال در بعضی از فدراسیونهای ما حتما باید از بعضی افرد کارشناس و زبده که در سطح جهان آنها را میشناسند استفاده شود».
وی افزود: «اعتقاد به استفاده از جوانان داشته و داریم و مصوبهی مجلس یکی از بهترین مصوبات چند سالهی اخیر بود برای اینکه به بخشی از دغدغههای خانوادهها و جوانان پاسخ داده شد. ما مصوبه را به دولت ابلاغ کردیم اما این دیوان محاسبات است که باید پاسخ بدهد که این شرکتها شامل حال این بازنشستگی میشوند یا نه و دستگاههای نظارتی هستند که باید بررسی کنند کدام شرکتها شامل حال بازنشستگی میشوند».
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «در گلگهر حداقل 70 شرکت فعال هستند که برخی چند هزار کارگر دارند. تفسیر قانون را باید متولیان امر داشته باشند؛ وزارت صمت به عنوان یکی از مسئولین امر و وزارت کار و تعاون به عنوان مسئول کار باید موضوع را بررسی کنند».
وی با بیان اینکه هنوز بحثهایی بین این دستگاهها مطرح است، خاطرنشان کرد: «برای مثال 38 درصد از گلگهر به شرکت امید و وابسته به بانک سپه است که این بخش دولتی محسوب میشود. قطعا در مجموعهی گل گهر ما هیچ بازنشستهای را نباید داشته باشیم ولی الان شرکت امید آمادگی دارد هر 38 درصد را واگذار کند و حتما هم باید واگذار شود».
حسنپور ادامه داد: «متاسفانه بانکهای ما به جا بانکداری بنگاهداری میکنند. در حالی که هم صراحت قانون است و هم دستور رهبری و هم دهها دستور رئیسجمهور وجود دارد که بانکها باید بنگاهداری را کنار بگذارند و به بخش خصوصی واگذار کنند».
Reporter: PmH17
نظر خود را بنویسید