فردایکرمان – گروه جامعه: وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیران و معاونان باید آسیبهای اجتماعی را شناسایی کنند گفت: «با دانشآموزان برخوردهای ناهنجار نداشته باشیم، چراکه دامنۀ تابآوری دانشآموزان بسیار کاهش یافته است لذا باید برخورد خود را با آنها تنظیم کنیم».
علیرضا کاظمی با تاکید بر اینکه اگر سلامت روحی و روانی دانشآموزان را فراهم نکنیم، علم دیگر معنا ندارد، افزود: «مهمترین خطری که کشور را تهدید میکند، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی است که جوانان ما را به سمت بیهویتی میکشاند».
وی با بیان اینکه مهمترین دغدغۀ یک مسئول در کشور باید آسیبهای اجتماعی باشد، ادامه داد: «کانون اصلی موفقیت مدرسه است و همه اصلاحات باید در مدرسه انجام شود».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایسنا، وی در گردهمایی معاونان پرورشی استانهای کشور با بیان اینکه بین برنامۀ قصدشده و برنامۀ کسبشده فاصلۀ بسیار زیادی وجود دارد گفت: «برخی از دوستان هنوز هیچ اقدامی در راستای آسیبهای اجتماعی انجام ندادهاند».
وی به فاصله و شکاف عمیق در آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و افزود: «برنامهریزی انجام میشود اما از اجرا و تحول خبری نیست. جلسات برگزار میکنیم اما آمارهایی داده میشود که ارتباطی با موضوع ما ندارد».
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد، باید به یک درک عمیق از موضوع واقف شویم و باانگیزه کار کنیم ادامه داد: «این جوشش به عنوان یک خط مستمر باید ادامه داشته باشد».
کاظمی با بیان اینکه مهم ترین محصول این گردهمایی این است که بدانیم قرار است در مناطق چه کنیم گفت: «خواندن و مطالعۀ آییننامه یک بحث است اما دنبال کردن، بحث دیگری است. موفقیت و سعادت در سلامت یک انسان است و اگر سلامت روحی و روانی دانشآموزان را فراهم نکنیم، علم دیگر معنا ندارد».
وی با بیان اینکه مقدمۀ تحصیل، علم تن و روح سالم است افزود: «خودکشی یکی از مهمترین آسیبهای اجتماعی است که باید آن را بهدرستی مهار کنیم. حتی یک نفر هم برای ما رقم بزرگی است».
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیران و معاونان را توجیه کنید که آسیبهای اجتماعی را شناسایی کنند ادامه داد: «با دانشآموزان برخوردهای ناهنجار نداشته باشیم، چراکه دامنۀ تابآوری دانشآموزان بسیار کاهش یافته است لذا باید برخورد خود را با آنها تنظیم کنیم».
کاظمی با بیان اینکه خود را برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی حاد ازجمله خودکشی، خشونت، خودزنی و… باید آماده کنید گفت: «اهمیت موضوع آسیبهای اجتماعی این حوزه نیاز به برنامهریزی و مداخله دارد. موضوع آسیبهای اجتماعی آنقدر مهم است که مقام معظم رهبری ۷ جلسه برگزار کردند و گفتند که مهمترین خطری که کشور را تهدید میکند، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی است و جوانان ما را به سمت بیهویتی میکشاند».
وی با بیان اینکه مهمترین دغدغۀ یک مسئول در کشور باید آسیبهای اجتماعی باشد، افزود: «کانون اصلی موفقیت مدرسه است و همه اصلاحات باید در مدرسه انجام شود. به موضوع آسیبهای اجتماعی از منظر خدایی و ولایی نگاه کنید».
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر یک دختر هدایت شود، کافی است ادامه داد: «اگر یک پسر معتاد نشود، بس است. راه حل آن همافزایی و مشارکت است. موضوع تربیت فقط موضوع معاونان پرورشی نیست، بلکه موضوع همۀ ماست. همزمان با تولید گفتمان ملی باید بر ۳۲ منطقه پایلوت تمرکز کنیم تا دریابیم اشکالات کار کجاست».
کاظمی با بیان اینکه مهمترین مسئله این است که مدیر مدرسه وقوف پیدا کند که این مسئله یک ماموریت ولایی است گفت: «تحلیل دقیقی از وضعیت میدان باید داشته باشد، اطلس آسیبهای اجتماعی را به صورت نقطهای داشته باشد زیرا اطلس آسیبهای اجتماعی مسئلۀ حجاب و عفاف، سیگار، فرزند طلاق، اعتیاد، ترک تحصیل و… است؛ این موضوع را با اضطراب و افسردگی اشتباه نگیرید».
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ابزاری که برای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی استفاده میکنیم سامانه نماد است اظهار کرد: «در جلسات بعدی به صورت عملیاتی تست میگیریم و معاونان پرورشی باید جز به جز این سامانه را بدانند. این سامانۀ مدیریتی ظرفیت شناسایی و اجرایی بالایی دارد و کاربران اصلی این سامانه معلمان و اولیاء هستند زیرا در کلاس اگر مشاهده میکنند که دانشآموزی مبتلا به اعتیاد است باید اسم فرد را بلافاصله وارد کنند».
کاظمی با بیان اینکه تمام برنامههای مهم فرهنگی و هنری باید در این مناطق پایلوت پوشش داده شود افزود: «برای تمام دانشآموزان باید برنامهریزی انجام و همچنین کارگاه مهارتافزایی در راستای آسیبهای اجتماعی تشکیل شود». /پ
نظر خود را بنویسید