فردایکرمان – گروه جامعه: معاون حملونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان دربارۀ اجرای درزهای انبساط تقاطع غیرهمسطح شهید زنگیآبادی با گذشت بیش از یک ماه از افتتاح رسمی این پل، گفت: «درزهای انبساط برای جلوگیری از ایجاد تنشهای بیش از حد و خرابیهای ناشی از انبساط و انقباض پل بر اثر تغییرات دمایی محیط پیرامون و عوامل طبیعی در درزهای تعبیهشده در پلها مورد استفاده قرار میگیرد».
محمدرضا یحییزاده افزود: «بهترین زمان برای نصب درزهای انبساط پس از گذشت یک مدت زمان برای برگشتن خیزهای منفی ایجاد شده در پل و ایجاد نشستهای احتمالی است».
وی ادامه داد: «برای همخوانی تراز درز انبساط با آسفالت نهایی پل، بهتر است درزهای انبساط پس از اجرای لایۀ نهایی آسفالت عرشۀ پل انجام شود و آسفالت نهایی عرشۀ تقاطع غیرهمسطح شهید زنگیآبادی اواخر هفتۀ گذشته اجرا شد».
معاون شهردار کرمان توضیح داد: «در ارتباط با روکش آسفالتی که ۲ روز قبل در عرشۀ پل شهید زنگیآبادی انجام شد به این دلیل بود که در زمان افتتاح قسمتی از عرشۀ پل به مقاومت ۲۸ روزه (ضریب بتن عرشه) نرسیده بود لذا برای افزایش ضریب اطمینان، مشاور اعلام کرد شمعهای زیر پل را باز نکنید و مقاومت ۲۸ روزه (بتن) هم ۱۵ تا ۲۰ فروردین به پایان میرسید».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایرنا کرمان، وی در توضیح بیشتر بیان کرد: «بعد از جمعآوری این شمعها به دلیل اینکه خیز منفی به پل داده بودند، این خیز منفی بعد از بارگذاری دینامیکی یعنی عبور و مرور خودروها و بار ترافیکی به حالت اولیۀ خود برمیگردد».
یحییزاده افزود: «اعلام شد بعد از جمعآوری شمعها و اینکه بارگذاری دینامیکی انجام شد و خیز به حالت اولیه برگشت، روکش نهایی آسفالت را انجام میدهند که این کار هم انجام شد».
وی با بیان اینکه برای همۀ پلها یک خیز منفی به تیر عرشه داده میشود خاطرنشان کرد: «در منازل مسکونی که سقف تیرچه اجرا میکنند نیز به اصطلاح یک خیز منفی به تیرچه میدهند و تیرچه را مقداری از حالتی که هست بالاتر میبرند، وقتی شمعها را برداشتند این تیرچهها به حالت اولیه برمیگردد و در مورد پل هم به همین شکل است».
معاون حملونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان اظهار کرد: «بعد از اینکه روکش اصلی انجام شد و خیز پل به حالت اولیه برگشت، اجرای درزهای انبساط هم شروع شد و محل درز انبساط همان جاهایی است که عموما مردم میبینند آسفالت کنده میشود و درز انبساط میگذارند که از لحاظ سازهای لرزش به خاکریز یا برعکس منتقل نشود».
وی افزود: «نه تنها این پل در مورد پلهای دیگر مثل چهارراه زندان و چهارراه احمدی نیز پارسال درزهای انبساط آنها بعد از ۱۰ سال اجرا شد».
یحییزاده گفت: «باعث افتخار است که ساخت پل شهید زنگیآبادی در اسرع وقت، از طراحی تا اجرا توسط متخصصان کرمانی انجام شده و شرکتهای بومی انجام دادند که این مساله حائز اهمیت است. حتی پلهای سگمنتال (قطعات پیشساختۀ پیشتنیده) که قرارگاه خاتم در شهر کرمان در دست اجرا دارد، بومیسازی شده و متخصصان کرمانی انجام میدهند».
وی خاطرنشان کرد: «برای این پل آزمایشهای متعدد انجام شده، یکسری مشاور و مدیر پروژه در آنجا مستقر داشتیم و در مورد کیفیت میلگرد، بتن حتی ورقهایی که در کارخانه ساخته میشد آزمایشهای مربوطه انجام شده است و تلاش میشود عملیات نصب درزهای انبساط این تقاطع غیرهمسطح نیز در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود». /پ
نظر خود را بنویسید