فردایکرمان ـ گروه جامعه: معاون گردشگری وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: «کشورهای ایران و مصر با برخورداری از تمدن غنی و آثار تاریخی و فرهنگی فراوان جز مناطق جذاب برای گردشگران بهشمار میآیند. بعد از سفر وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به مصر دولتمردان این کشور علاقۀ خود به ایران را ابراز کردند و در مذاکراتی که صالحیامیری با سرمایهگذاران داشت قرار شد آنها در ایران سرمایهگذاری کنند، مقدمات آن در حال فراهم شدن بود که جنگ ۱۲ روزه آغاز شد و همۀ مسائل را تحتالشعاع قرار داد».
انوشیروان محسنی بندپی افزود: «حالا در وضعیت نه جنگ و نه صلح اعتمادسازی و فعال کردن دیپلماسی گردشگری در سطح بینالمللی را که یکی از راهبردهای دولت بوده در دستور کار خود قرار دادیم و به جای جذب گردشگر از کشورهای اروپایی بر گردشگران کشورهای حوزۀ تمدن نوروز و مسلمان که از ظرفیت و توانمندیهای ایران اطلاع دارند، متمرکز شدیم و جذب گردشگر از این کشورها را در برنامههای خود قرار دادیم».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایرنا، وی 25 مردادماه در پاسخ به این پرسش که بین دولتمردان ایران و مصر تبادل چه تعداد گردشگر مد نظر بود و چه میزان ارزآوری برای کشور به دنبال داشت؟ گفت: «قرار بود تبادل گردشگر از مصر به ایران با سالانه ۳۰۰ هزار نفر آغاز شود. براساس برآوردهای صورت گرفته به ازای ورود هر گردشگر خارجی دو هزار و ۲۰۰ دلار ارز وارد کشور میشود و اگر سالانه ۳۰۰ هزار گردشگر فقط از مصر به ایران سفر کند ۲۴۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به دنبال دارد».
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه در راستای تسهیل سفر مسافران و گردشگران آیا برای لغو روادید با مصر اقدامی صورت گرفته است، توضیح داد: «در مرحلۀ اول برقراری ارتباط و در مرحلۀ بعد لغو روادید مد نظر است. گلایهای از سوی دولتمردان مصر در خصوص گذاشتن نام خالد اسلامبولی بر یک خیابان در تهران وجود داشت که صالحیامیری برای بهبود روابط ایران و مصر با رایزنی با متولیان امر و موافقت شهردار تهران باعث شد نام خیابان مورد نظر به اسم شهید سیدحسن نصرالله تغییر کند».
معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به این سوال که برای خارج شدن از این وضعیت و ادامه پیدا کردن دیپلماسی فرهنگی با مصر و کشورهای همسایه چه اقدامی انجام دادهاید، اظهار کرد: «در شرایطی نیستیم که ببینیم وضعیت کشور کی دوباره به حالت قبل برمیگردد بنابراین مدیریت بحران حکم میکند که در تنگناها، چالشها و محدودیتها به عنوان یک کنشگر فعال در حوزههای تخصصی، نوآوری، خلاقیت و برنامه داشته باشیم. در این راستا ۱۴ محور برای رونق گردشگری مانند استفاده از ظرفیت گردشگری مذهبی که زیاد تحت تاثیر شرایط جنگ و تبلیغات سو علیه ایران قرار ندارند و استفاده از ظرفیت کشورهای حوزه تمدنی نوروز در دستور کار ما قرار دارد. پروازها به کشورهای عمان، تاجیکستان، عراق و ترکیه در حال برقرار شدن است که منجر به توسعه گردشگری میشود».
محسنی بندپی ادامه داد: «یکی دیگر از راهکارها برای توسعۀ گردشگری حضور متولیان وزارتخانه در رویدادهای گردشگری دنیا و برگزاری رویدادهایی بینالمللی در کشور بود. ما مجوزهای برگزاری نشست علمی رویداد بینالمللی مجمع جهانی گردشگری شهری در تهران و نشست کشورهای گردشگر حوزۀ جنوب شرق آسیا در سال ۲۰۲۶ را گرفته بودیم. یک روز قبل از جنگ ۱۲ روزه هم قرار بود از ۲۱ تا ۲۳ خرداد همایش گردشگری سلامت کشور عضو اکو در ایران برگزار شود. همچنین براساس ظرفیتهایی که در حوزۀ گردشگری سلامت، طبیعتگردی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی وجود دارد نسبت به شناساندن ظرفیتها منابع مالی برای تبلیغ، تولید محتوا و انتشار ظرفیتهای موجود در رسانههای خارجی و تبلیغ در ایرلاینها در نظر گرفته شد». / الف
نظر خود را بنویسید