فردای کرمان ـ فاطمه هجینینژاد: نمایش سارُق، نتیجهی یک تمرین کوتاه مدت کارگاهی با تسهیلگری محمد کاظم دامغانی شامگاه شنبه اول شهریورماه در یکی از گالریهای مجموعه فرهنگ و هنر کرمان به نمایش در آمد. این کارگردان و مدرس جوان حوزهی تئاتر، در پی این بود تا با این اجرا تجربهای را با تاثیرپذیری از نظرات آنتونن آرتو در کرمان رقم بزند.
سارُق؛ اجرایی نه با متن از پیش تعیینشده، بلکه بر پایه تجربهی جمعی و کشف لحظهای شکل گرفته بود. سالن تاریک شد، صدای آواز پیچید و در میان نور کمرنگ پروژکتورها، تابوتی وارد شد. گویی مردهای آواز میخوانْد و جملههایی بریده ـ بریده در فضا پرتاب میشد:
توی کهکشان راه شیری… اینجا جای مناسبی نیست… خیابانهای شریعتی…»
این عناصر، همانند نشانههایی پراکنده، در طول اجرا مقابل مخاطب قرار گرفتند؛ نشانههایی که نه برای توضیح، بلکه برای تجربه شدن به کار میرفتند، و دامغانی با این تکنیک، تماشاگر را درگیر جستوجویی ناخودآگاه کرد.
در گفتوگویی که در حاشیهی این اجرا با دامغانی مدرس و تسهیلگر این کارگاه داشتم، وی در بارهی مسیر شکلگیری این کارگاه توضیح داد: «به عنوان تنها ایرانی عضو موسسه تحقیقاتی دانشگاهی آنتونن آرتو در برزیل، سال گذشته نخستین تجربهی این کارگاه را به دعوت فستیوال سرفورمنسپ در برزیل کسب کردم». وی افزود: «فلیپه مونتریو، رئیس این موسسه، که هر سال یک نفر را از یک کشور دعوت میکند، من را به فستیوال سرفورمنسپ برزیل معرفی کرد، و در کنار من، هنرمندانی از ژاپن، شیلی و لهستان هم حضور دارند. دامغانی با اشاره به اینکه جشنواره سالانه برگزار میشود گفت: «در این جشنواره هر سال یک نفر کارگاه برگزار میکند، هنرجویانی کرمانی که علاقه مند به شرکت دراین کارگاه هستند، میتوانند این تجربه را درشهر کرمان داشته باشند
دامغانی ادامه داد: بعد از بازگشت از برزیل، به پیشنهاد آقای مهدی ملکی، مدیرعامل مؤسسه آراتاک و همکاری مؤسسه آیینه به مدیریت آقای قاسمی تصمیم گرفتیم این تجربه را در کرمان ادامه دهیم.
وی با بیان اینکه « نام این کارگاه در برزیل پلخمون بود و ما در کرمان آن را سارُق نامگذاری کردیم» افزود: «این کارگاه در پنج جلسهی چهار ساعته برگزار شد؛ جلساتی که بدون هیچ طرح از پیش تعیینشدهای آغاز شدند».
تسهیلگر کارگاه سارق درباره روش کارش گفت: «ما از دل تجربههای بچهها آیینها را بیرون میکشیم و آنها را تلفیق میکنیم تا در نهایت به دیدگاه آرتو برسیم. تلاشمان این است که تماشاگر در اجرا با نقاط آشنا روبهرو شود، اما تأثیرات اثر در ناخودآگاه او باقی بماند». وی تصریح کرد: «نتیجه نهایی کارگاه، یک اجرای کاملاً تجربی است؛ اجرایی که محصولی از پیشتعریفشده نیست، بلکه حاصل فرآیند و تجربه جمعی است».
دامغانی این را هم اضافه کرد: «اجرای نمایش سارق هم بر همین اساس پیش رفت و کوشیدیم اندیشههای آرتو را با یکی از مسائل روز جهان یعنی مهاجرت اجباری پیوند بزنیم».
گفتنی است در این نمایش ده بازیگر به اسامی علی محمدی، حوریه مرشد، مهلا شیرازی، سارا زرکف، سحر ابوترابی، محمد آبک، اشکان زاهدی، علی شمسالدینی، صهبا بهمنش و مهدی صاحبالزمانی اجرا داشتند.
نظر خود را بنویسید