فردایکرمان ـ گروه جامعه: معاون سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه نزدیک به ۶٠ درصد ناوگان هوایی کشور در اختیار بخش خصوصی است، گفت: «بسیاری از افرادی که مدعی راهاندازی ایرلاین هستند، تنها در حد تبلیغ بوده و در نهایت ایرلاینی را راهاندازی نمیکنند»
سیدحمیدرضا صانعی افزود: «قوانین کشور برای راهاندازی هر تعداد شرکت هواپیمایی بازدارندگی ندارد. در حال حاضر طبق قانون، افراد با سه فروند هواپیما که یکی از آنها ملکی و دو فروند استیجاری باشد، میتوانند شرکت هواپیمایی راهاندازی کنند».
وی ادامه داد: «در حال حاضر تقاضا برای راهاندازی ایرلاین جدید در کشور بیشتر از چهار درخواست نیست».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایلنا، وی 30 شهریورماه در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: «سیاست جدیدی که سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال اجرای آن مدل است، راهاندازی «ایر کریر» در این صنعت است. در آمریکا ١٧٠ ایر کریر وجود دارد که از طریق کد شرینگ و ری برندیگ فعالیت اقتصادی انجام میدهند؛ یعنی این شرکتها فقط ناوگان دارند و بازرگانی در این شرکتها فعال نیست و ظرفیت و صندلی ناوگان این شرکتها، تحت برند ایرلاینهای موجود در بازار به فروش میرسند و ایرلاینها میتوانند با ظرفیت ایرکریرها بلیت فروشی کنند».
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری همچنین گفت: «فعالان این صنعت مدعی هستند ایرلانداری به دلیل شرایط اقتصادی کشور و تحریم ها زیانده است».
وی ادامه داد: «فضای اقتصادی و سیاستهای کلان کلی کشور و همچنین محدودیتهایی که دنیا علیه ایران اعمال کرده، اکوسیستمی را شکل داده که در برخی از صنایع تقاضا بیشتر باشد».
وی بیان کرد: «در حال حاضر، تمام دنیا از دو موضوع بهرهمند هستند اما در ایران این برخورداری وجود ندارد، اول اینکه در کشورمان امکان خرید مستقیم هواپیما وجود ندارد و امکان سرمایهگذاری از طریق فاینانس و استفاده از وامهای کم بهره برای خرید هواپیما وجود ندارد، از این رو افراد در این صنعت باید پول نقد داشته باشند که به راحتی هواپیما خریداری کند».
وی اضافه کرد: «در حال حاضر، فرد یا شرکتی که بتواند با لیزینگ هواپیما بخرد یا ناوگانی را اجاره به شرط تملیک کند، وجود ندارد. بنابراین تنها روش جذب خرده سرمایهها در این صنعت همین روش است که امروز شاهد آن هستیم».
وی افزود: «از سوی دیگر در حال حاضر در فضای اقتصادی کشور فضای اعتماد برای سرمایهگذاران وجود ندارد و بازار جذابی مانند بورس و بازار سرمایه هم برای سرمایهگذاران و مردم تجربۀ خوبی نبود. حالا در همین شرایط اقتصادی کشور سرمایهگذار میتواند با خرید دو فروند هواپیما در این صنعت فعالیت داشته باشد و دولت هم از این مدل سرمایه گذاری استقبال میکند». / الف
نظر خود را بنویسید