فردایکرمان ـ گروه اطلاعرسانی: مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در نشست مشترک بررسی راهکارهای پیشگیری و مقابله با جعل اسناد که با حضور معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، معاون امور اسناد، رئیس اداره حفا، کارآگاهان پلیس پیشگیری و نیز سران دفاتر اسناد سراسر استان کرمان برگزار شد، گفت: «با اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات، ثبت رسمی توسعه یافته است و نتیجه این امر نیز افزایش نیروهای متخصص و سران دفاتر اسناد رسمی است».
سیدمهدی هاشمی افزود: «راهاندازی دفاتر اسناد رسمی جدید را باید به فال نیک گرفت و در عین حال باید به بحث معیشت سران دفاتر توجه ویژه شود چرا که این امر نقش قابل توجهی در صیانت و پیشگیری ایفا میکند».
به گزارش فردایکرمان به نقل از روابط عمومی ثبت اسناد و املاک کرمان، عضو شورای قضایی استان اظهار کرد: «تنظیم اسناد در دفتر اسناد رسمی اگر با رعایت صحیح قوانین، مقررات و نظامنامهها صورت گیرد موجب کاهش چشمگیر اختلافات بین اشخاص میشود».
او اضافه کرد: «اما سران دفاتر اسناد باید توجه کنند در صورتی که در تنظیم اسناد، دقت کافی به خرج ندهند و دچار اهمالکاری شوند، تنظیم سند میتواند گرفتاریهایی برای اشخاص و خود سردفتران ایجاد کند».
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان خاطرنشان کرد: «یکی از تبعات ناشی از عدم اشراف به مقررات یا اهمالکاری سردفتر بویژه در زمینه احراز هویت، فراهم شدن زمینه بروز جرایمی مثل جعل و استفاده از سند مجعول است».
او ادامه داد: «آموزش، انتقال تجربیات و نیز بهرهگیری از فناوریهای نوین از قبیل هوش مصنوعی تاثیر بسزایی در مقابله و پیشگیری از وقوع جعل اسناد ایفا میکند».
هاشمی با اشاره به قداست جایگاه سردفتری، یادآور شد: «تا پیش از تأسیس سازمان ثبت اسناد، تنظیم قراردادهای بین اشخاص توسط علما و مجتهدین صورت میگرفت چرا که در آیه ۲۸۲ سوره بقره، بر ضرورت ثبت و ضبط معاملات و مراودات تجاری توسط کاتب عادل تاکید شده است».
وی بیان کرد: «با توجه به این مسائل، سردفتران باید شئونات و الزامات سردفتری اسناد رسمی را به صورت جدی سرلوحه کار خود قرار دهند و از نگاه اقتصادی صرف به سردفتری اجتناب کنند». / الف
نظر خود را بنویسید