فردای کرمان ـ گروه جامعه: رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه «فضای آموزشی برای هر دانش آموز کرمانی چهار و هشت دهم متر مربع است درحالی که اندازه بینالمللی برای هر دانش آموز هشت و نیم و در ایران پنج و نیم متر مربع در نظر گرفته شده»، افزود: اتاق کرمان و خیرین دست به دست هم داده و ساخت 120 مدرسه را شروع کردند، بنگاه های اقتصادی و استانداری نیز مشارکت فعالی در این راه داشتند اما می خواهیم این حرکت را پرفروغ تر از گذشته پیش ببریم.
سیدمهدی طبیبزاده با اشاره به برنامه اتاق کرمان برای ساخت 120 مدرسه در قالب «پویش کرمان دانا» اظهار کرد: این نهضت آغاز شده اما باید تقویت شود تا در زمانی مشخص و با اعتباری مشخص آن را به پیش ببریم و به سطح تمامی شاخص های ملی آموزش و پرورش برسیم.
به گزارش فردای کرمان، به نقل از روابط عمومی اتاق کرمان، طبیبزاده، در بیست و هفتمین همایش خیرین مدرسهساز کرمان به میزبانی اتاق ایران، در ادامه به چرایی توجه اتاق کرمان به موضوع مدرسه سازی پرداخت و افزود: قصه از جایی شروع شد که مدیرکل فعلی آموزش و پرورش استان کرمان به اتاق آمده و از نگرانی ها بابت پایین بودن سرانه آموزشی در کرمان سخن گفت؛ این موضوع برای ما بسیار سخت بود به همین دلیل کمپینی راه اندازی و قصهای را آغاز کردیم که درخواست داریم در ادامه مسیر همه با ما همراه شوند تا این قصه را به پایانی خوش برسانیم.
طبیب زاده اضافه کرد: این پویش در ابتدا فضای فیزیکی می سازد و سپس بر روی مهارت آموزی دانش آموزان کار می کند زیرا اعتقاد داریم مهارت و دانش مدیریت لازم است و در نهایت این مسیر منجر به ایجاد شرکت های دانش بنیان می شود.
حل مشکلات نیازمند حرکتی انقلابی است
در ادامه استاندار کرمان با بیان اینکه شرایط فعلی آموزش و پرورش استان با شأن و جایگاه کرمان همخوانی ندارد، بر لزوم توجه ویژه به توسعه فضاهای آموزشی و جبران عقبماندگیهای سالهای گذشته تأکید کرد. محمدعلی طالبی، با اشاره به حمایتهای دولت و توجه رئیسجمهور به موضوع مدرسهسازی، تصریح کرد: باید از این فرصت برای اجرای یک حرکت انقلابی در حوزه آموزش و پرورش استان استفاده شود.
وی اضافه کرد: یکی از اتفاقات مثبت در استان، ورود بنگاههای بزرگ اقتصادی به عرصه مدرسهسازی است که تاکنون ساخت حدود ۸۴۰ کلاس درس و پنج هنرستان را تعهد کردهاند. طالبی تصریح کرد: مسائل آموزش و پرورش تنها به موضوع فضاهای آموزشی محدود نمیشود و در زمینه کیفیت آموزشی نیز عقبماندگیهایی وجود دارد، استانداری طی شش ماه گذشته حدود ۱۹ میلیارد تومان برای رفع بخشی از این مشکلات هزینه کرده است.
ضرورت همراهی فعالان اقتصادی
استاندار اسبق کرمان نیز در این همایش با اشاره به پایین بودن سرانه آموزشی استان کرمان نسبت به میانگین کشوری، گفت: معتقدم که هنوز جای کار بسیاری در کرمان وجود دارد. سیدحسین مرعشی، ضمن تجلیل از خیرین مدرسهساز که در این اوضاع رکود تورمی همچنان از مال خود برای ساخت مدرسه هزینه میکنند، پیشنهاد داد: هر اندازه خیرین مدرسهساز برای ساخت مدرسه در استان کرمان هزینه کردند، فعالان اقتصادی استان هم به همان اندازه کمک کنند تا شاهد تسریع در رفع مشکلات آموزشی استان باشیم.
توسعه از مسیر آموزش و پرورش میگذرد
سخنگوی دولت نیز در این همایش با اشاره به توجه جدی رئیس جمهور به مسائل آموزشی، تصریح کرد: رئیسجمهور تاکنون بیش از 50 جلسه 2 ساعته با موضوع آموزش و پرورش برگزار کرده، زیرا معتقد است توسعه کشور از مسیر آموزرش و پرورش میگذرد. فاطمه مهاجرانی، اقدام خیرین برای ساخت مدارس و توجه مسائل آموزشی را نوعی از خودگذشتگی توصیف کرد و افزود: امکان ندارد جامعهای که افراد آن خودخواه هستند، سعادتمند شود. این خیرین در حقیقت با دیگرخواهی و از خود به دیگری رسیدن، ابراهیم وار، اسماعیلهای وجودشان را ذبح کردهاند و چنین جامعهای با چنین افرادی حتما به سعادت و خوشبختی خواهد رسید.
کرمان باید به جایگاه شایسته خود برسد
وزیر آموزش و پرورش نیز در این همایش ضمن قددارنی از تلاش های صورت گرفته افزود: امروز هم کار بزرگی در عرصه مدرسهسازی در حال انجام است که این اجتماع خود نشان از همت والای خیرین این استان دارد.
علیرضا کاظمی، سرانه آمورزشی استان کرمان را شایسته این استان ندانست و تاکید کرد: باید همگی تلاش کنیم این استان به جایگاه شایسته برسد. وی آموزش و پرورش را مسئله نخست کشور دانست و گفت: همه کشورهایی که به توسعه رسیدهاند از آموزش و پرورش شروع کردهاند و لازمه تحول در هر کشوری تحول در آموزش و پرورش است.
مدارس کانکسی در مرکز استان
در ادامه مدیرکل آموزش و پرورش کرمان ضمن بیان کمبودهای آموزشی استان، گفت: در استان کرمان 650 هزار دانشآموز، 750 مدرسه با کمتر از 10 دانشآموز و دو هزار کلاس بالای 45 نفر داریم که از این تعداد مدارس، 30 درصد بناهای آموزشی کرمان تخریبی هستند و متاسفانه حتی در مرکز استان هم کلاسهای کانکسی داریم. محمدرضا فرحبخش، با اشاره به اینکه نگاه رئیس جمهور به آموزش و پرورش زیرساختی است، اظهار کرد: امیدواریم خلاءهایی که این استان با آن روبهرو است با این نگاه و توجه رئیس جمهوری و همت خیرین برطرف شود.
نظر خود را بنویسید