فردایکرمان ـ گروه جامعه: مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: استان کرمان در یک دورانی روی بازارهای هدف خاصی در حوزه گردشگری کار میکرده که امروز آن را از دست داده است و در حال حاضر این استان نیاز به بازتعریف بازارهای هدف گردشگری دارد.
سیدمصطفی فاطمی در پاسخ به این پرسش که چرا استان کرمان با وجود اینکه ویترینی خیرهکننده از جاذبههای تاریخی و طبیعی است نتوانسته سهم خود را از سبد گردشگری کشور بردارد؟ بیان کرد: مهمترین چالشی که کرمان در حوزه گردشگری داشته این بوده که سایه دیگر صنایع بر گردشگری بلند شده و گردشگری نتوانسته متوازن با دیگر بخشها رشد کند.
وی با بیان اینکه بهدنبال توجه ویژهای که به صنعت و معدن شده، مدتی به صنعت گردشگری بیتوجهی شده است، افزود: کرمان در ادوار گذشته بهخوبی توانست در گردشگری رشد را تجربه کند ولی در حدود ۱۲ سال گذشته توقفی طولانیمدت را داشته و این توقف موجب شده که کمکم از چرخه گردشگری کشور حذف شود.
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایرنا کرمان، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی روز شنبه روز شنبه در حاشیه همایش «توسعه پایدار، افق روشن کرمان بر فراز» در ادامه این اظهارات با تاکید بر اینکه استان کرمان نیاز به بازتعریف بازارهای هدف گردشگری دارد، ادامه داد: برگزاری رویدادها میتواند در این زمینه بسیار موثر باشد.
فاطمی با اشاره به شعار «لبخند دنیا به کرمان ۱۴۰۵» که از سوی استاندار کرمان و با تمرکز بر موضوع گردشگری ارائه شده است، گفت: ایده خلاقانه لبخند دنیا به کرمان و اینکه تمرکز فعالیتها به مدت یک سال بر گردشگری باشد بسیار میتواند کمک کند که کرمان به چرخه گردشگری کشور برگردد البته با بازتعریفهایی که نیاز است و اینکه رویدادهای هدفمند در بازههای زمانی متفاوت برگزار شود.
وی افزود: باید سینوس سفر را در کرمان اصلاح کنیم؛ در حال حاضر وضعیت نامناسبی داریم به طوری که در برخی ایام سال با کمبود تخت در این استان مواجهیم و در برخی ایام تختها خالی میمانند.
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خاطرنشان کرد: اینها مسائلی است که در کرمان داریم و فکر میکنم با این همایشها و رویکردی که استان در حال حاضر دنبال میکند میتوان بخشی از این موانع را رفع کرد.
فاطمی با اشاره به اینکه امسال در بین روستاهای جهانی گردشگری، روستای شفیعآباد از کرمان هم ثبت شد، گفت: تعداد روستاهایی که امسال ثبت شدند ۵۴ مورد بود در حالی که بیش از ۶۸ کشور هرکدام با هشت کاندیداها حضور پیدا کرده بودند؛ یعنی کمتر از ۱۰ درصد از کاندیداها توانستند این عنوان را کسب کنند و کرمان یکی از آنها بود.
وی تاکید کرد: این روندی که در استان کرمان آغاز شده و برندسازی که در حال انجام است از جمله معرفی روستاها و برگزاری رویدادها و عنوان کرمان شهر رویدادها، میتوانند بسیار کمک کنند.
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در عین حال گفت: اگر بخواهیم کرمان را با رویکردی متفاوت معرفی کنیم باید جاذبههای جدیدی که ایجاد شده را نیز ببینیم که در این زمینه المانسازی، معرفی شهرهای مکمل و ظرفیتهای نوظهور گردشگری در کرمان میتواند مورد توجه قرار گیرد.
فاطمی افزود: جاذبههای انسانساخت جدید مثل تلهکابین و مجموعههای تفریحی بسیار میتواند توجه گردشگران داخلی را به سمت کرمان جلب کند.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که وزارت میراثفرهنگی برای حمایت از تحقق برنامههای گردشگری کرمان چه رویکرد و برنامههای عملیاتی دارد؟ اظهار کرد: ابتکاری که در استان کرمان در حوزه گردشگری مطرح شد وزارتخانه را ترغیب کرد تا کرمان را بهعنوان یک پایلوت منطقهای در سال جدید مورد توجه قرار دهد.
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی افزود: هم در اداره کل گردشگری داخلی و هم سایر ادارات کل وزارتخانه برنامههایی را برای تقویت برنامه گردشگری استان کرمان داریم.
فاطمی در پاسخ به این پرسش که اگر بخواهید از یک خانواده ایرانی برای سفر به کرمان دعوت کنید، چه مواردی را مطرح میکنید؟ گفت: کرمان را با کویر و نخلستانها و آثار تاریخی جهانیاش میشناسند و هر خانواده ایرانی درباره این جاذبههای کرمان میداند ولی چیزهایی که کرمان دارد و بسیاری از مردم نمیدانند را باید معرفی کنیم؛ از جمله جاذبههای انسانساخت جدیدی که ایجاد شده میتواند رویکرد جدیدی برای کرمان تعریف کند.
نظر خود را بنویسید