اسماء پور زنگیآبادی: گفتوگو با محمد فرشاد؛ رئيس شوراي شهر کرمان در حالي انجام ميشود که حدود 19 ماه از فعاليت شوراي پنجم ميگذرد و در تمام مدت، او رياست شورا را عهدهدار بوده است.
در اين گفتوگو خواستم تا از اين تجربه بگويد. فرشاد از آن دسته مديران سياستورز است که آدم فکر ميکند قبل از اظهارنظر دربارهي هرچيزي و هرکسي، به تبعات آنچه ميگويد سخت ميانديشد. او يک سياستمدار اصلاحطلب است که در نقش رئيس شورا، چهرهاي بسيار اهل مدارا و ميانهرو از خود نشان داده است.
آقاي فرشاد؛ شما پيش از آنکه به شوراي شهر کرمان بياييد، تجربههاي مديريتي متعددي داشتيد اما فضاي شورا تفاوتهاي زيادي با ديگر مسئوليتها دارد. ميخواهم از اين يک سال و نيم تجربهي حضور در شورا بگوييد. آيا هماني بود که پيش از آمدن فکرش را ميکرديد و آيا تا حالا همان که ميخواستيد شده؟
نه. قبلا شايد فکر ميکردم که امکان دارد در شورا، بيشتر بتوانيم اثرگذار باشيم و سيستم شورايي بتواند اثر بيشتري براي بهبود وضع شهر و جامعه داشته باشد منتها الان به اين موضوع بيشتر وقوف پيدا کردم که هنوز سيستم شورايي در کشور ما جايگاه واقعي خود را پيدا نکرده است. از طرفي، يک سيستم نو و جديد بوده که به يک جامعهي استبدادزدهاي که تصميمات در آن قائم به شخص بوده، وارد شده و جامعه آن را نميشناسد و به آن عادت ندارد، از طرفي قوانيني که بايد اين سيستم را حرکت دهد، پويايي لازم را ندارد؛ در نتيجه شورا اثرگذاري واقعي خود را نميتواند داشته باشد. منتها با وجود اين مشکلات و اينکه همهي توقعات من و ساير اعضاي شورا چه در کرمان و چه در سراسر کشور برآورده نشده اما ميدانيم سيستم شورايي دارد سير تکاملي خود را طي ميکند؛ هرچند روند کند است ولي در حال اصلاح هم است. در اين يک و نيم سال که در شورا بوديم با وجود تفاوت سليقه و نگرش هم از لحاظ اجرايي و هم سياسي، ولي سعي شده که اعضاي شورا وحدت و همدلي خود را متجلي کنند و وقت شورا ضايع نشود. در چارچوب همين امکانات، مصوبات خوبي نيز به تصويب رسيده و بر لوايح بودجه کار کارشناسي خوبي انجام شده است. همچنين، التهاب را از سطح جامعه و شورا دور کردهايم تا بستر مناسبي براي کار اجرايي شهرداري بهوجود بيايد. ميدانيد که شورا کار اجرايي نميکند و وظيفهي تقنيني و نظارتي دارد و بايد بستر را براي بهتر کار کردن شهرداري فراهم کند و در نهايت، اگر شهرداري موفق عمل کند، شورا درست عمل کرده است. ما در اين مدت، در وهلهي اول، شهردار را انتخاب کرديم. از بين حدود 26 نفر سعي کرديم کسي را انتخاب کنيم که بهترين برنامه را داشت و قرائن بيانگر آن بود که ميتواند برنامه را اجرا کند. حالا، اينکه برنامهي ارائه شده درست اجرا شود و امکان اجراي آن باشد؛ بحث جداگانهاي است ولي برداشت اعضاي شورا اين بود که پوياترين برنامه را شهردار فعلي دارد و توان اجرايي آن را هم انشاءالله دارد. حالا ممکن است شما بپرسيد که آيا آن برنامه تاکنون 100 درصد محقق شده است؟ من ميگويم خير. اجراي برنامه به مولفههاي زيادي از شرايط اقتصادي جامعه گرفته تا تعامل و توقعات ساير دستگاهها و فرآيند اداري و قوانين حاکم بر شهرداري بستگي دارد. ممکن است گاهي اقدامي، از نظر شهردار يا مديران شهرداري يا شورا به نفع جامعه باشد اما قوانين اجازه ندهد يا اعتبار مالي لازم موجود نباشد يا رکود اقتصادي اجازهي آن را ندهد. دهها مولفه موثر است تا برنامهي شهردار کامل اجرا شود ولي درصدي از آن، اجرا شده است. در مجموع بايد بگويم در اين يک و نيم سال مردم هم ميدانند شورا سعي کرده فضاي چالشي ايجاد نشود و بستر را براي کار شهرداري آماده کردهايم و شهرداري هم موفقيت نسبي داشته است. و اگر بپرسيد آيا بهصورت مطلق، شهرداري موفق بوده است؟ من ميگويم همهي اهداف برنامههاي آقاي عالمزاده محقق نشده ولي اميدواريم شرايط طوري شود که اين اتفاق بيفتد.
گفتيد که وقتي وارد شورا شديد متوجه ضعفهايي در سيستم شورايي شديد. ممکن است بهطور مصداقي، يکي، دو مورد را بگوييد که چه مواردي بوده و چه انتظاراتي از شورا داشتيد که الان برآورده نشده است؟
مثلا من انتظار داشتم که کمکهاي اعتباري دولت بهويژه براي طرحهاي عمراني بزرگ بيشتر شامل شهر شود. من فکر ميکردم پروژههايي که توسط شهرداري و با هماهنگي استانداري در گذشته شروع شده؛ مثلا تقاطعهاي غيرهمسطح، از کمک دولتي برخوردار باشند. ميدانستم ظرفيت درآمدي شهرداري توان اين را ندارد که چنين پروژههايي، در يک بازهي زماني مناسب اجرا شود. براساس تبليغاتي که قبلا شده و آنچه در جامعه منعکس شده بود بسياري افراد جامعه و حتي خود من فکر ميکرديم شهرداري در اجراي اين پروژهها، از اعتبارات دولتي برخوردار است. به هر حال، براي پروژههاي چند 100 ميلياردي که تناسبي با بودجهي شهرداري نداشت برنامهي زمانبندي هم داده بودند ولي وقتي آمديم بررسي کرديم ديديم هيچ حمايت مالي از طرف دولت نيست! البته هماهنگي دولتي بوده ولي حمايت مالي نبوده است يا فکر ميکردم وضعيت اقتصادي جامعه طوري باشد که ماليات بر ارزش افزوده، بيش از اين به شهرداري اختصاص يابد؛ منتها به رکود اقتصادي خورديم. وقتي جامعه در رکود باشد ماليات کاهش مييابد، عوارض شهرداري هم کم ميشود. نکتهي ديگر اينکه با مسائل بازدارندهاي مواجه شديم که شايد در کوتاهمدت هم حل نشود. مثلا براي يک انتصاب در شهرداري، گاهي ممکن است پنج، شش ماه طول بکشد و پاسخ مثبت يا منفي نيايد؛ اين پروسه بايد طي شود ولي فکر نميکردم طوري باشد که مثلا شهردار براي انتخاب يک معاون خود، شش ماه معطل بماند و نتواند حکم صادر کند. همهي اين اقدامات هم در بستر قانوني است ولي قوانين بايد پويايي لازم داشته باشد تا به اين اقدامات سرعت ببخشد.
آقاي فرشاد؛ شما بهعنوان رئيس شورا چه محدوديتهايي داريد و چه ملاحظاتي را بايد رعايت کنيد که براي ديگر اعضا وجود ندارد؟
من از طرفي بايد مراقبت کنم که انسجام سازمان عريض و طويلي مثل شهرداري حفظ شود و مديران بتوانند هماهنگ کار کنند و چالش بهوجود نيايد. از طرفي بايد انسجام شورا را حفظ کنم؛ به هرحال، سلايق و ديدگاههاي مختلف در شورا وجود دارد و بايد همينجا از همکارانم در شورا تشکر کنم که همگي صاحبنظر و باتجربه هستند و تاکنون همراه و منسجم پيش رفتند و انصافا از اين نظر مشکلي در شورا نبوده ولي من بايد به عنوان مسئول شورا مراقب باشم از طرح مسائل غيرمرتبط پرهيز شود، مسائل سياسي در شورا لحاظ و مطرح نشود و به وظايف اصلي شورا بهعنوان پارلمان شهري پرداخته شود و به گونهاي باشد که شهرداري نگران نباشد که مثلا اگر لايحهاي کارشناسي به شورا داد، بهموقع تصويب نشود يا اگر پيشنهاد قانوني داشت، در بروکراسي اداري و شورايي معطل بماند. در عينحال، بايد مراقبت کنيم ضمن اينکه بستر کار براي شهرداري فراهم ميشود، مدافع حقوق مردم هم باشيم و همهچيز نيز شفاف باشد. در اين يکونيم سال خود شما ميبينيد که هيچ مصوبهاي را تاکنون بدون حضور خبرنگاران نداشتيم ضمن اينکه اطلاعات زيادي در شهرداري هم شفافسازي شده است. اگرچه هنوز تا حد کمال فاصله داريم ولي تلاشهاي خوبي در اين زمينه صورت گرفته است...
بهعنوان رئيس شورا، چه محدوديتهايي داريد؟
عرض کردم که يکسري محدوديتهاي قانوني داريم.
منظورم اين است که خود شما بهعنوان رئيس شورا چه محدوديتهايي داريد که اگر رئيس نبوديد ميتوانستيد جور ديگري رفتار کنيد.
گاهي اوقات، جايگاه شوراي اداري براي اظهارنظرهايم محدوديتهايي ايجاد ميکند.
مثال ميزنيد؟
مثلا بهعنوان رئيس شورا محدود هستم و برخي حرفها را نميتوانم بگويم يا برخي مواقع، مجبورم و مصلحت ايجاب ميکند که موضعگيري کنم به اين معنا که اگر رئيس شورا نبودم موضعگيري نميکردم يا طور ديگري ميکردم. يا، من بهعنوان رئيس شورا خيلي نميتوانم از عملکرد شورا و شهرداري انتقاد رسانهاي بکنم. ممکن است در گفتوگوهاي محاورهاي انتقاد کنم ولي رسانهاي نميتوانم.
در جلسههاي عمومي شوراي شهر، من متوجه شدم که گاهي اوقات از نظر و ديدگاه خودتان دربارهي مسائل، بهراحتي عقبنشيني ميکنيد؛ اين، براي خود من، مسئلهي جالب توجهي بوده؛ اين ويژگي شخصيتي شماست يا ناشي از جايگاهي است که در شورا داريد؟
دقيقا همينطور است که گفتيد. بههر حال، من يک نظر شخصي و کارشناسي دارم ولي به نظر جمع، چه در شورا و چه بيرون از شورا، احترام ميگذارم چرا که معتقدم ما اگر مشق دموکراسي ميکنيم و اگر ميخواهيم در آينده مردمسالاري ريشهدار و پايداري داشته باشيم بايد هزينه هم بپردازيم. يکي از هزينهها، اين است که گاهي از نظر شخصي خودمان عدول کنيم؛ نميشود گفت که دموکراسي و کار شورايي را قبول دارم ولي هرچه من ميگويم! گاهي من در شورا نظري ميدهم و ميبينم نظر اعضاي شورا چيز ديگري است. دربارهي آن گفتوگو و بحث ميشود؛ گاهي شايد عقبنشيني براي اين باشد که قانع ميشوم و به اين نتيجه ميرسم برداشت من درست نبوده ولي گاهي ميبينم با وجود اينکه ممکن است نظر من درست باشد، اين چالش، هزينهاي بيشتر از فايده براي شهر و شهرداري خواهد داشت اگر نظر من به کرسي بنشيند. پس بهتر است طوري شورا را عبور دهم که حداقل، هزينهاي براي شهرداري نداشته باشد و لازمهاش اين است که يا براساس اقناعي عقبنشيني کنم يا براساس مصلحت. آنجا که براساس مصلحت عقبنشيني ميکنم ناشي از محدوديتهايي است که رئيس شورا دارد و هر رئيس شوراي ديگري جاي من باشد نيز، همينطور عمل ميکند.
از کساني که شما را بيشتر ميشناسند هم شنيدهام که اهل گفتوگو و مدارا هستيد ولي از قضا يک ديدگاه ديگري هم وجود دارد که کاملا در نقطهي مقابل اين نظر است. يکبار يکي از اعضاي شورا تعبيري دربارهي شما به کار برد. اخيرا هم در اينستاگرام ديدم که يکي از شهروندان، از مخالفت شما با نامگذاري يک خيابان خبر داده و نظرش اين بود که شما در شورا با تحکم رفتار ميکنيد و تصميم ميگيريد و اين نامگذاري را هم بهعنوان مصداق آورده بود. خودتان نظرتان دربارهي اين نوع برداشتها چيست؟
من در جريان اين مطلب قرار گرفتم و همينجا دربارهاش توضيح ميدهم؛ نامگذاري معابر در شوراي شهر فرايندي دارد. کميتهي نامگذاري در شهرداري شکل گرفته و پيشنهاداتي که از ادارات و نهادها يا مردم ميآيد به اين کميته ارسال و آنجا کارشناسي ميشود. اعضاي کميته و اعضاي شورا اين رويکرد را دارند که تغيير بعضي از اسامي موجود تصميم چندان مناسبي نيست ضمن اينکه در مورد تغييراتي قبلا اتفاق افتاده هم، از سوي مردم استقبال چنداني نشده و عامهي مردم همچنان، به نامهاي قديم استناد ميکنند. ضمن اين که همه تاکيد داريم که در نامگذاري نيز، کار کارشناسي صورت گيرد. وقتي در کميته تصميم گرفته شد، آن پيشنهاد به کميسيون فرهنگي شوراي شهر ارسال و مجدد بررسي ميشود.
که شما هم عضو اين کميسيون نيستيد.
بله. پيشنهاد اگر در کميسيون به جمعبندي رسيد به صحن علني ميآيد. اگر همه هم موافق نباشند، مسئلهي خاصي پيش نميآيد. ممکن است من هم مخالف مصوبهاي باشم يا نباشم؛ در نهايت، رايگيري صورت ميگيرد و من هم يک راي دارم مثل همهي ديگر اعضاي شورا. اگر راي لازم را بياورد تصويب ميشود. آنچه شما اشاره کرديد دربارهي بلوار کشاورز است. ما يک بلوار کشاورز داريم که نام بامسما و خوبي است و از قبل هم نامگذاري شده؛ خيابان ديگري داريم که از بلوار آيتالله هاشميرفسنجاني به طرف شهرک مطهري منشعب شده است. اين خيابان چند سال پيش احداث شده؛ در برههاي اسم «هزار» داشته که نام يکي از قلههاي معروف استان است. عدهاي از اهالي آنجا اما پيشنهاد نامگذاري کشاورز جنوبي براي اين خيابان را در قالب نامهاي به شورا دادهاند که در کميتهي نامگذاري بررسي شده ولي بلوار فعلي کشاورز، شمالي نيست که اين خيابان، کشاورز جنوبي بشود، علاوه بر اين، خيابان فوق اصلا در امتداد بلوار کشاورز نيست. بنابراين، با نامگذاري کشاورز جنوبي، مخالفت شد. دقت داشته باشيد که براي نامگذاري دو معبر همنامِ شمالي جنوبي يا شرقيغربي بايد دو مسير، در يک امتداد باشند و مثلا توسط ميداني يا چهارراهي قطع شدهاند. [مانند خيابان هزارويکشب شمالي و جنوبي]. کميتهي نامگذاري و کميسيون فرهنگي و اجتماعي با اين پيشنهاد مخالفت کردند؛ نامهي خواستهي مردم نيز، در شوراي شهر موجود است که کشاورز جنوبي يا هزار را مطرح کردهاند. بنا بهدلايلي که ذکر شد کميسيون و کميته، نام هزار را تصويب کردند و از قضا، اين نام هم به اتفاق آرا تصويب شده است. حالا اگر يک يا دو نفر خواستهشان اين بوده که کشاورز جنوبي باشد بايد بدانند براي نامگذاري، اين فرآيندِ کارشناسي صورت گرفته؛ بنده هم هيچ دخل و تصرفي نداشتم. اگر هم داشتم، من صاحب تنها يک راي هستم. آنچه که شما اشاره کرديد برداشت آن فرد بوده که اميدوارم با خواندن اين توضيحات، قانع شود. اگر به جلسه آمده يا به من تلفن کرده بود من اين فرايند را تشريح ميکردم. الان هم از ايشان دلخور نيستم و از طريق نشريه شما از ايشان که آن مطلب را نوشته، درخواست ميکنم اگر قانع نشده به شورا بيايد، من مدارک و نامهها را نشانشان ميدهم و اگر اين خيابان را نديدهاند، حتي حاضرم با هم برويم و معبر را ببينيم که در امتداد بلوار کشاورز نيست و همه هم ميدانند ما اصلا تاکنون کشاورز شمالي نداشتيم.
آقاي فرشاد چه چيزي در شورا شما را خيلي رنج ميدهد؟
من سعي ميکنم چيزي رنجم ندهد و راحت مسائل را ميپذيرم و تحمل ميکنم. اما خوب؛ طبعا وقتي ميبينم که مردم يکسري حق و حقوق شهروندي را بايد بپردازند از جمله عوارض صدور پروانه؛ اما توان اقتصادي ندارند و ما هم کاري نميتوانيم انجام دهيم و بايد قانون رعايت شود، اين وضعيت ناراحتم ميکند اما چه کنيم؟ دست ما کوتاه و خرما بر نخيل. نه ميتوانيم عوارض را لغو کنيم، نه منابعي داريم که از طريق آن به شهرداري کمک شود تا مردم عوارض را نپردازند. طبعا اين مسائل هرکسي را رنج ميدهد.
رابطهي شوراي شهر با فرمانداري چهطور است؟ با توجه به اينکه مصوبات شورا بايد براي تاييد نهايي به فرمانداري برود، آيا چالشي در اينباره داريد؟
کميته تطبيق در فرمانداري است که نمايندگاني از دادگستري و استانداري و فرمانداري در آن عضو هستند که مصوبات را بعد از بررسي، ابلاغ ميکنند. رفتار اين کميته منصفانه است و اکثريت قريب به اتفاق مصوباتي که از شورا ارسال شده، با قوانين منطبق بوده چون خود ما در شورا سعي کردهايم تعارضي با قوانين ايجاد نشود؛ گاهي هم که از نظر آنها مصوبهاي منطبق نبوده مدارک را ارائه کردهايم. خيلي انگشتشمار هم مصوباتي وجود دارد که تطبيق داده نشده و نياز به اصلاح داشته که اين کار را انجام داديم. در کل، هيچ چالش و تعارضي نبوده و ميتوانم بگويم 90 درصد مصوبات شوراي شهر، منافاتي با قوانين نداشته و از سوي کميته تطبيق، ابلاغ شده است.
رابطهي شورا با استانداري چهطور است؟
در ارتباط با استانداري هم هيچ مسئلهاي نداريم و رابطهمان خوب است. آقاي دکتر فدايي تاکيد دارند که کارها با انضباط و در چارچوب قوانين و بهسرعت انجام بگيرد. تاکنون هيچ مشکلي با استانداري نداشتيم.
دکتر فدايي هيچ وقت توصيهاي به شورا داشتهاند؟ مثلا شده که اجراي پروژهي خاصي را به شورا پيشنهاد دهند؟
همان توصيههاي بهجايي که به همهي دستگاهها دارند به شهرداري هم داشتهاند که ما هم با آن موافقيم؛ اينکه انضباط کاري باشد و قولي داده ميشود بهموقع عملي شود و کارها کارشناسي صورت گيرد. در حال حاضر هيچ اختلاف نظري با استانداري نداريم.
پروژهي خاصي هم بوده که آقاي فدايي آن را پيشنهاد داده باشند که اجرا شود؟
يکي از تاکيدات ايشان، اتمام پروژههاي نيمهتمام است که مردم و شورا و شهرداري هم همين مسئله را مدنظر دارند. نسبت به اجراي بلوار شرقيغربي شهر (45 متري کوثر) هم ايشان نظرشان مثبت است. چند روز پيش جلسهاي در اينباره با ايشان داشتيم.
تشکيل اين جلسه، به پيشنهاد دکتر فدايي بوده است؟
بله. به پيشنهاد ايشان جلسه بوده و براي اجراي اين پروژه، مصر هستند چون ديد کارشناسي به مسائل دارند. من هم البته بهعنوان رئيس شورا دربارهي اين پروژه مصر هستم حتي در مراسم بهرهبرداري از پروژهي سيدي يکي از خواستههاي من از دکتر فدايي همين 45 متري کوثر و ديگري محور مطهري بود که از ضروريات هستند. اميدوارم شرايط طوري شود که هر دو هرچه زودتر به نتيجه برسد.
بهجز اين، پروژهاي را توصيه کردهاند؟
خير. البته اخيرا که بحث سيل پيش آمد، براي ايجاد سيلبند و احياي بند مملکت، از آنجا که دستگاههاي متعددي از جمله منابعطبيعي، آب منطقهاي و مسکن و شهرسازي و شهرداري ذيمدخل هستند؛ جلسات متعددي تشکيل شد که در يکي، دو جلسه خود من هم حضور داشتم و ايشان تاکيد داشتند که کاري اساسي صورت گيرد. هماهنگيهايي بين دستگاهها انجام شد؛ اقداماتي در همين مدت صورت گرفت، برنامهاي ميانمدت و درازمدت هم بايد تهيه شود؛ طرحي پيش از اين وجود داشته که توسط ايشان و معاون محترم عمراني تاکيد شد که بهروز شود و در دستور کار اجرايي قرار گيرد تا در آينده مصونيتي براي شهر ايجاد شود.
رابطهي شورا با دو نماينده کرمان در مجلس چهطور است؟
مشکل خاصي با هم نداريم.
اصلا ارتباطي بينتان وجود دارد؟
بله. هم اعضاي شورا بهطور جداگانه ارتباط دارند و هم در مجالس و مناسبتها همديگر را ميبينيم. ارتباط براساس احترام متقابل وجود دارد. نمايندگان تاکنون خواستهي نابهجايي نداشتند ما هم خواستهي غيرمتعارفي نداشتيم. اگر کاري بتوانند، براي شهر انجام ميدهند مثلا براي فراهم آوردن قير براي آسفالت، شهرداري کمک نمايندگان کرمان را داشته که جاي تشکر دارد. چالشي نبوده و نيست و نخواهد بود چون وظايف ما و آنها کاملا مشخص است.
هيچوقت توصيهاي هم به شورا داشتهاند؟
غيرمتعارف نه. گاهي شده که مثلا شهروندي به آنها مراجعه کرده و خواستهاش را منعکس کردهاند؛ اگر بهحق بوده ما به مجراي اجرايي فرستاديم و اگر امکان نداشته توجيه کرديم.
آقاي فرشاد؛ يکي از تاکيدات شما در زمان انتخابات، راهاندازي مرکز پژوهشها در شوراي شهر بود که ميبينيم بعد از يک سال و نيم، به جايي هم نرسيد. کلا منتفي شده؟
نه. مقداري به تاخير افتاده که امسال راهاندازي خواهد شد.
دليل تاخير چه بوده است؟
در شهرداري کارگروهي که همان کارکرد مرکز پژوهشها را دارد شکل گرفت که کار کارشناسي روي پروژهها انجام ميدهد.
منظورتان کارگروه مشورتي معماري و شهرسازي است؟
در شهرداري، هم کارگروه معماري و شهرسازي را دارند و هم در ساير مسائل اجتماعي و فرهنگي نيز کارگروهها و فعاليتهايي از سوي دانشگاهيان و کارشناسان وجود دارد که البته کارگروه بيشتر، کارکرد معماري و شهرسازي دارد. اما ما متوجه شديم که آن کارگروه در شهرداري، جاي مرکز پژوهشها را نميتواند بگيرد.
بنابراين تصميم گرفتيم امسال مرکز پژوهشها را راهاندازي کنيم با اين رويکرد که مرکزي دائمي و بانک اطلاعاتي براي دورههاي مختلف باشد و تاکيد داريم که نبايد انقطاع در فعاليت اين مرکز بهوجود بيايد. در شهرداري کارگروهها ممکن است تغيير کنند يا جامعالاطراف نباشند اما مرکز پژوهشها اين ويژگيها را ندارد. ابتدا که شهرداري کارگروه خود را فعال کرد ما خواستيم موازيکاري نشود اما الان ميبينيم راهاندازي مرکز پژوهشها لازم است.
اگر قرار باشد يکي از مهمترين مصوبات اين مدت فعاليت شورا که تاثير زيادي بر زندگي مردم داشته را نام ببريد، آن مصوبه کدام است؟
اجازه دهيد دو مورد را بگويم؛ يکي اتمام پروژههاي نيمهتمام بوده که البته، بر اين مصوبه، مصوبات زيادي مترتب بود که انجام شد. ديگري هم، انجام کار کارشناسي دقيق براي بودجهريزي و تهيهي لوايح بود که بودجه، هم قابل وصول و هم شفاف و منطقي باشد. ساعتها کار در شورا و شهرداري در اين زمينه انجام شد و الان به يک بودجهاي تقريبا واقعي رسيدهايم و اين را من يکي از مهمترين تصميمات و اقدامات شورا ميدانم و اميدوارم بالاي 90 درصد بودجهي امسال محقق شود. در زمينهي بافت تاريخي يا احياي خانهشهر و ... نيز مصوباتي داشتيم. مصوبات کوچک و بزرگ متعددي داريم که همگي در جاي خودشان لازم و حساس هستند.
چند ماه پيش؛ گفتوگويي با آقاي نژادحيدري از فعالان سياسي داشتم و او انتقادي به شوراي شهر داشت اينکه فراکسيونيزم را جدي نگرفته و معتقد بود تشکيل کميسيون اميد در شورا ميتواند مفيد باشد. نظر شما در اينباره چيست؟
اين هم يک ديدگاه است ولي توجه داشته باشيد تعداد اعضاي شوراي شهر کرمان 11 نفر است و اگر بخواهد اين رويه را دنبال کند؛ در واقع دو فراکسيون اقليت و اکثريت شکل ميگيرد و اين در شوراي 11 نفره يعني اختلاف و جبههگيري اعضا در برابر هم. اين، از ديد من به مصلحت نيست.
در مجلس اما تعداد نمايندگان زياد است و فراکسيونهاي مختلف شکل ميگيرد ولي در شورا اگر اين کار را انجام دهيم، در مقابل هم قرار ميگيريم. در حال حاضر، ميبينيد که خيلي از مصوبات، به اتفاق تصويب ميشود مثلا انتخاب شهردار يا بودجه راي اکثريت را بهدنبال داشت و من فکر ميکنم اين، نفع بيشتري براي شهر دارد. فراکسيون ممکن است انسجام و پشتيباني لازم را براي تصميمات شورا ايجاد نکند.
نظر خود را بنویسید