گروه جامعه ـ شهرداری کرمان از سال گذشته تاکنون همچنان بر توقف خدمات اتوبوسرانی به شهرهای حومه پافشاری دارد و در دو مرحله نیز خواسته که این تصمیم را عملیاتی کند که به سرانجام نرسیده است. اگرچه همچنان اتوبوسهای شهرداری کرمان بین شهر و حومه در تردد هستند ولی شهردار کرمان روز یکشنبهی همین هفته، در صحن علنی شورای شهر باری دیگر تاکید کرد که این خدمات را متوقف خواهند کرد.
در اینباره، عالمزاده گفت: « سالهای پیش به دلیل عدم توانایی پنج شهر اطراف کرمان مثل ماهان و اختیارآباد در سرویسدهی به مسافران، شهرداری کرمان پذیرفته بود کار سرویسدهی بین شهری این اتوبوسها را انجام دهد. اما با توجه به قانون جدید و عدم اجازهی تردد این اتوبوسها توسط پلیس به دلیل معاینات فنی انجام شده، ما سال گذشته سرویسدهی به حومه را متوقف کردیم».
وی افزود: «بعد از قطع خدماتدهی توسط شهرداری در سال گذشته به حومه، اعتراضاتی شد که شورای ترافیک ورود کرده و با مسئولیت خود، فرصت خواست تا این موضوع را حل کند». شهردار کرمان با بیان اینکه شورای ترافیک نمیتواند خلاف قانون چیزی را به شهرداری تحمیل کند، اظهار کرد: «در صورتی که شورای ترافیک در مهلت خواسته شده، کاری انجام ندهد، ما خدماترسانی اتوبوسهای مذکور به حومه را قطع خواهیم کرد و آمادگی واگذاری آنها به صاحبانشان در شهرهای حومه مثل جوپار، چترود و اختیارآباد را داریم».
او در سخنان خود، دو نکتهی دیگر را نیز یادآوری کرد. اینکه انجام هر نوع حملونقل در خارج شهر از عهدهی شهرداری خارج است و این اتوبوسها از لحاظ فنی صلاحیت خدماتدهی به حومه و خارج از شهر را ندارند.
شهردار کرمان در حالی این اظهارات را مطرح میکند که شهرداریهای حومه نیز بهتنهایی توانایی سرویسدهی به مسافران را ندارند.
در اینباره بابایی، شهردار اختیارآباد به فردایکرمان گفت: «سازمان اتوبوسرانی شهرداری کرمان از ابتدای تاسیس بهنام حومه و کرمان بوده و طبق اساسنامه، تا فاصلهی 30 کیلومتری از شهر کرمان را باید خدماترسانی میکرده است. طی سالیان زیادی این سازمان خدماترسانی به شهرهایی از جمله اختیارآباد، باغین، محیآباد، جوپار، ماهان و حتی روستاهایی مثل کوهپایه، کوه باداموییه را انجام میداده است». وی افزود: «اما اخیرا در اساسنامهی این سازمان، تغییراتی ایجاد شده و سازمان اتوبوسرانی کرمان و حومه، به سازمان مدیریت حملونقل بار و مسافر شهرداری کرمان تغییر نام داده و شهرداری به استناد اساسنامهی جدید این سازمان میگوید که از این پس، نمیتواند به حومه خدمات بدهد».
بابایی با بیان اینکه حرف شهرداری کرمان حساب است، ادامه داد: «اما مسئله این است که ما شهرداریهای حومهی شهر کرمان هم نمیتوانیم این کار را انجام دهیم چرا که اصلا در شهرداری شهرهای کوچک در زمینهی خدمات اتوبوسرانی و حملونقل هیچ ساختاری وجود ندارد و هیچ اجازهی قانونی هم در اینباره نداریم».
شهردار اختیارآباد با تاکید بر اینکه ما در این زمینه هیچ وظیفهی قانونی نداشته و نداریم، اظهار کرد: «در سال 84 در جریان سفر مقام معظم رهبری به کرمان، تعدادی اتوبوس به شهرهای کوچک هدیه داده شد که یک دستگاه هم به شهر اختیارآباد تعلق گرفت اما چون طبق قانون باید این اتوبوسها به شهرداریهایی که واحد اتوبوسرانی دارند داده میشد و این شهرهای کوچک چنین ساختاری نداشتند، تصمیم بر این شد اتوبوسهای هدیهی سفر رهبری به سازمان اتوبوسرانی شهرداریهایی که نزدیک به این شهرهای کوچک هستند داده شود تا آنها که دارند خدمات را انجام میدهند از این اتوبوسها استفاده کنند».
وی افزود: «اتوبوسهای ما هم به شهرداری کرمان داده شد و طی سالهای گذشته، خدماترسانی از سوی شهرداری انجام شده است».
بابایی اضافه کرد: «بابت خدماتی که سازمان اتوبوسرانی طی این سالها انجام میداده، دولت هم سوبسیدهایی را لحاظ میکرده ولی آنطور که گفته میشود طی یکی، دو سال اخیر این حمایتها از اتوبوسرانی شهرداری کرمان انجام نشده است و آنها هم با مشکلات زیادی مواجه هستند».
وی گفت: «حالا، هم شهرداری کرمان در ارائهی این خدمات به حومه با مشکل قانونی و مالی مواجه شده است و هم ما توانایی انجام این کار را نداریم؛ نهتنها مجوز قانونی این کار را نداریم بلکه از لحاظ امکانات هم مشکلاتی جدی داریم». وی اظهار کرد: «با اینحال، در یکی از جلسات مربوط به همین موضوع در دفتر امور شهری و روستایی در معاونت عمرانی استانداری کرمان، ما اعلام آمادگی کردیم تا چنانچه مجوز قانونی برای این نوع خدماترسانیها به شهرداریهای شهرهای کوچک داده شود به سهم خود ورود کنیم».
وی با بیان اینکه اما اگر چنین مجوزی داده شود، ما با کمبود امکانات برای انجام چنین خدماتی نیز مواجهیم، ادامه داد: «مثلا تصور کنید مسئولیت اتوبوسها به شهرداریهای حومه واگذار شود و یک اتوبوس در مسیر کرمان به ماهان دچار نقص فنی شود. شهرداری ماهان مگر چه امکاناتی برای ارائهی خدمات تعمیرگاهی دارد تا بتواند ورود کند و مشکل را برطرف کند؟ در این بین، مسافران هستند که دچار مشکل شده و نارضایتی بهدنبال خواهد داشت». شهردار اختیارآباد یادآور شد: «در شرایط فعلی، اداره راهداری و حملونقل جادهای مسئولیت خدماترسانی به مسافران خارج از شهر را برعهده دارد و تصمیم بر این شده که کار را به این اداره کل واگذار کنند».
در همینحال، شهردار اختیارآباد معتقد است منطقیترین راهکار این است که شهرداری کرمان با توجه به تجربه و امکاناتی که دارد، به خدماترسانی به حومه نیز ادامه دهد و مشکلات قانونی و مالی شهرداری کرمان برای این اقدام، با تدابیری، حل شود.
بابایی در پاسخ به اینکه از چه زمانی قرار است خدمات اتوبوسرانی به حومه متوقف شود؟ گفت: «در آخرین جلسهای که در این حوزه داشتیم، زمانی برای قطع این خدمات مشخص نکردند چون توقف این خدمات تبعات اجتماعی بهدنبال دارد اما تاکید بر این بود که یک راهحل منطقی برای آن در نظر گرفته شود».
رنجبر، شهردار ماهان نیز در اینباره به «فردایکرمان» گفت: «من فکر میکنم دلیل عمدهی شهرداری کرمان برای این تصمیم که خدمات اتوبوسرانی به شهرهای اطراف را متوقف کند مشکلات اقتصادی است. در اینباره تاکنون چندین جلسه برگزار کردهایم و ما هم گفتهایم وقتی شهرداری کرمان توان مالی برای انجام این کار را ندارد ما شهرداریهای کوچک میتوانیم؟!». وی افزود: «تامین و راهاندازی هر دستگاه اتوبوس بیش از یک میلیارد تومان هزینه نیاز دارد. شهرداری ماهان بودجهی چند سال خود را باید بگذارد تا شش اتوبوسی که الان دارند خدماترسانی میکنند را تامین کند؟».
رنجبر ادامه داد: «از طرفی، همهی شهرداریها وظیفهی سرویسدهی درونشهر را دارند و نمیتوانند برونشهر را هم خدمات بدهند».
شهردار ماهان گفت: «در جلسهای که اخیرا در اینباره در فرمانداری کرمان برگزار شد، پیشنهاد واگذاری این خدماترسانی به اداره راهداری داده شد که آنها هم پذیرفتند ولی مسئله این است چنانچه راهداری مسئولیت این کار را بپذیرد، کرایهها طبق استانداردهای آنها تعیین میشود و افزایش خواهند یافت که این خود مشکلساز است».
وی پیشنهاد داد که دولت از شهرداری کرمان حمایت کند تا خدمات خود را مثل سابق ادامه دهد. رنجبر گفت: «همانطور که شهروندان ماهانی با استفاده از این اتوبوسها بین کرمان و ماهان تردد میکنند، شهروندانی از کرمان از جمله کارمندان و معلمان نیز از این خدمات استفاده میکنند». وی افزود: «ضمن اینکه وقتی یک ماهانی به کرمان میرود درآمدی برای شهر کرمان ایجاد میکند و مسائل ما و شهر کرمان از هم جدا نیست». وی اظهار کرد: «درست است که هزینههای شهرها و سطح توقعات مردم بالا رفته و شهرداری کرمان هم با مشکلات اقتصادی مواجه است اما همه باید کمک کنیم تا این خدمات به شکل مطلوبی ادامه یابد».
دوستمحمدی، شهردار زنگیآباد نیز با این تصمیم شهرداری کرمان موافق نیست. او گفت: «شورا و شهرداری کرمان تصمیم گرفتهاند سرویسدهی اتوبوسرانی به شهرهای حومهی کرمان را متوقف کنند؛ به نظر من این تصمیم نباید بهطور ناگهانی اجرا شود و بهتر است طی یک بازهی زمانی مثلا پنج ساله آن را عملی کنند». وی با بیان اینکه شهرداریها و همهی ارگانها میخواهند رضایت مردم را جلب کنند، افزود: «اما چنانچه خدماترسانی اتوبوسها بهطور ناگهانی قطع شود، این اقدام، تبعات اجتماعی و نارضایتی مردم را بهدنبال خواهد داشت». وی ادامه داد: «در جلسهای که اخیرا در فرمانداری کرمان داشتیم قرار بر آن شد سرویسدهی اتوبوسها به حومهی شهر کرمان توسط بخش خصوصی انجام شود که این کار باعث افزایش نرخ کرایهها میشود».
دوستمحمدی گفت: «اگر شهرداری کرمان خدماتدهی خود را ادامه دهد بهتر است. اما حالا که نظرشان این است این کار ادامه نداشته باشد، شاید بهترین تصمیم همین باشد که اداره کل راهداری و حملونقل جادهای بهعنوان متولی این خدمات ورود کند».
امیرزاده، شهردار محیآباد هم در اینباره به «فردایکرمان» گفت: «اگر سرویسدهی شهرداری کرمان قطع شود تبعاتی خواهد داشت و مردم با مشکل مواجه خواهند شد». وی افزود: «به نظر من، راه درست این است که اداره راهداری که در زمینهی جابهجایی مسافر در جادهها وظیفه دارند ورود کنند اما اگر خدماتدهی طبق استانداردهای آنها انجام شود کرایهها افزایش خواهد داشت». امیرزاده نیز معتقد است اگر شهرداری کرمان حمایت شود و همین خدمات خود را ادامه دهد بهتر است. /الف
11186
در گفتوگوی «فردایکرمان» با 4 تن از شهرداران حومۀ شهر مطرح شد
شهرداری کرمان خدمات اتوبوسرانی را متوقف نکند
راهداری بیاید، کرایهها گران میشود
نظر خود را بنویسید