گروه جامعه - سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «در حال حاضر بیش از 140 هزار بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد که 3 هزار و 109 نفر در استان کرمان هستند و به لحاظ فضای آموزشی، معلم و کتاب و وسایل آموزشی برای این افراد هیچ کمبودی نداریم و لازم است که نهادها در شناسایی این افراد به وزارت آموزش و پرورش کمک کنند».
به گزارش فردای کرمان به نقل روابط عمومی استانداری کرمان، سیدجواد حسینی در شورای آموزش و پرورش استان کرمان با تاکید بر اینکه اول مهر پایان مدارس خشت و گلی خواهد بود، اظهار کرد: «با توجه به وجود 400 مدرسهی خشت و گلی در کشور به نحوی برنامهریزی شده که جشن پایان مدارس خشت و گلی را در مهرماه امسال برگزار کنیم که در این رابطه 80 کلاس خشت و گلی در استان کرمان با صرف 24 میلیارد تومان اعتبار حذف میشوند».
وی افزود: «پایان کلاسهای دارای بخاری نفتی یکی از اولویتهای وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی آینده خواهد بود».
حسینی با اشاره به اینکه 24 هزار کلاس درس در کشور وجود دارد که علمک گاز برای آنها رفته اما بخاری نفتی دارند و این مدارس تا مهرماه سال جاری به بخاریهای هوشمند مجهز میشوند، ادامه داد: «در استان کرمان 750 کلاس با 9 میلیارد تومان اعتبار تا اول مهرماه از بخاریهای هوشمند بهرهمند میشوند».
وی یادآور شد: «در هفتهی دولت تا اول مهرماه سال جاری دو هزار پروژه در حوزهی آموزش و پرورش شامل 10 هزار کلاس درس، 148 سالن ورزشی و 16 استخر شنا و با بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار به بهرهبرداری میرسد».
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «از این تعداد 50 پروژه مربوط به استان کرمان است که شامل 269 کلاس درس میشود و اعتبار بخش دولتی آن بیش از 55 میلیارد تومان خواهد بود».
کمبود 40 هزار نیروی آموزشی در کشور
وی با اشاره به کمبود 40 هزار نیروی آموزشی در وزارت آموزش و پرورش، بیان کرد: «سازوکارهایی پیشبینی شده تا این کمبود رفع شده و در مهرماه سال جاری هیچ کلاسی بدون معلم نباشد».
حسینی با اشاره به اینکه یک درصد مدارس غیردولتی ما چون ضوابط را رعایت نمیکنند چهرهی سایر مدارس غیردولتی را مخدوش کردهاند و تاکید شده که نظارت جدیتری به آنها صورت گیرد، افزود: «در حوزهی مدارس غیردولتی مباحث هدایت، حمایت، کفایت و نظارت را مد نظر داریم».
وی بر تشکیل کارگروهی برای تسهیل کار خیران در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: «مجمع خیران توسعهی آموزشهای فنی و حرفهای در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است که باید شاخهی آن در استان کرمان نیز راهاندازی شود».
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در رابطه با ساخت مدارس به خوبی حرکت کردهایم و برای توسعهی هنرستانها باید اقدامات بیشتری صورت گیرد، یادآور شد: «در ساخت مدارس و هنرستانها بسیار موفق بودهایم و در سطح کشور یک سوم مدارس را خیران میسازند».
وی گفت: «تشکیل انجمن خیران مدرسهیار را برای توسعهی خدمات آموزشی مدارس را در دستور کار داریم و پس از آغاز مدارس، انجمن خیران دانشآموز نیز به منظور توسعهی فرهنگ مشارکت دانشآموزان در مدارس تشکیل خواهد شد».
حسینی با اشاره به اقدامات بسیار خوب استان کرمان در احداث مدارس خیّرساز، اظهار کرد: «یک مرکز رشد و کارآفرینی برای هنرستانهای استان ایجاد خواهیم کرد تا هنرآموزهای موجود و فارغالتحصیلان برای ورود به بازار کار حمایت شوند».
وی ادامه داد: «نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته بیش از دو میلیون و 600 هزار بیسواد و کمسواد را به چرخهی باسوادان بازگرداند و در این رابطه سه مرتبه از سوی یونسکو مورد تشویق قرار گرفته است».
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «در حال حاضر بیش از 140 هزار بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد که 3 هزار و 109 نفر در استان کرمان هستند و به لحاظ فضای آموزشی، معلم و کتاب و وسایل آموزشی برای این افراد هیچ کمبودی نداریم و لازم است که نهادها در شناسایی این افراد به وزارت آموزش و پرورش کمک کنند».
12 هزار دانشآموز عشایر در کرمان داریم
وی به وجود 110 مدرسه دارای یک دانشآموز در کشور اشاره و بیان کرد: «دربارهی بازگرداندن افراد به چرخهی سوادآموزی با این مشکل روبهرو هستیم که یا این افراد را نمیشناسیم و یا اینکه خانوادهها اجازه ادامه تحصیل را به آنها نمیدهند».
حسینی با بیان اینکه 182 هزار دانشآموز عشایر در کشور داریم که 12 هزار نفر در استان کرمان هستند، گفت: «استان کرمان مینیاتوری از کل کشور است و یکی از راههای عدالت آموزشی برای دانشآموزان عشایری این است که به این مدارس با نگاه لازمالتوجه نگاه کنیم».
وی با اشاره به اینکه 30 درصد دانشآموزان کشور ما در مناطق کمبرخوردار هستند، خاطرنشان کرد: «ما باید به این افراد توجه ویژهای داشته باشیم و یکی از اقدامات انجام شده در این رابطه این است که سرانهزی آموزشی دانشآموزان عشایری را سه برابر کردهایم».
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: «نظم تعلیم و تربیت امروز از مشکلات بسیار زیادی رنج میبرد که نمیتوان آنها را انکار کرد و از این رو سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شده است تا این مشکلات حل شده و تحول بنیادین محقق شود».
وی گفت: «تاکنون نگاه معلول محور، حل موقتی و سلیقهای به حل مشکلات آموزش و پرورش داشتهایم که سعی شده این نگاهها اصلاح شود».
حسینی با اشاره به اینکه از دو لایه سند تحول بنیادین شامل طراحی و تولید برنامههای آن عبور کردهایم و 670 برنامه از سند تحول بنیادین تدوین شده است، بیان کرد: «این برنامه در مجموع چهار لایه دارد که دو لایهی دیگر آن در دست پیگیری است».
وی با بیان اینکه برای تحقق سند تحول بنیادین باید تقسیم کار ملی صورت گیرد، گفت: «آموزههای اصلی سند تحول بنیادین باید به مدرسهها برود زیرا 50 درصد این برنامهها نوآورانه، 25 درصد تقویتی و 25 درصد نیز تلفیقی است».
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: «مصمم هستیم که قانون خاص برای آموزش و پرورش تدوین کنیم زیرا در حال حاضر آموزش عالی از این قانون برخوردار است و آموزش و پرورش نیز باید بهرهمند شود».
وی ادامه داد: «در حال حاضر بار مدرسهها را سنگین کردهایم و باید بار مدرسه را سبک کرده و اختیار به مدارس بدهیم که در این راستا طرح مدرسهمحوری نوشته شده است». /پ
عکس: پایگاه اطلاعرسانی استانداری کرمان
نظر خود را بنویسید