محمد لطیفکار - از زمستان سال گذشته که معلوم شد کرمان بار دیگر با شرایطی همچنان میزبان برگزاری جشنوارهی موسیقی نواحی ایران خواهد بود، همهی طرفداران این نوع موسیقی و جشنواره در کرمان نفسی به آسودگی کشیدند.
مدیریت استان از تلاشهای مجدانهی اداره ارشاد و انجمن موسیقی حمایت کرد تا وزارت ارشاد تسلیم این خواستهی کرمان بشود و جشنوارهی دوازدهم همچنان در کرمان بماند. حالا که کمتر از دو ماه به برگزاری جشنواره باقی مانده است این پرسش که ما چقدر برای این میزبانی آمادگی داریم مطرح است. شنبهی همین هفته وقتی حکم مدیریت اجرایی جشنواره به نام سورج یاسایی مدیر انجمن موسیقی استان کرمان زده شد این پرسش با نگرانی بیشتری در ذهن ما نشست. از این رو ما در فردای کرمان و استقامت در ادامهی تلاشهایی که پیشتر نیز در این حوزه انجام دادهایم پیگیر موضوع شدیم و پرسشهای خود را با سورج یاسایی که تازه از تهران برگشته مطرح کردیم.
از پاسخهای او کاملا آشکار است که انجمن و مجموعهی مدیریت استان برای برپایی یک جشنوارهی تمام عیار روزهای سخت و دشواری پیش رو دارد. اما به قول یاسایی: « حتی اگر خیلی از امکانات فراهم نباشد با همدلی اما میتوانیم به هدفی که به آن اعتقاد داریم برسیم».
گفتوگوی مفصل ما را با یاسایی بخوانید تا صدای پای نزدیک شدن چهار روز سرد پاییزی و گرم و پرهیجان جشنواره موسیقی نواحی را با گوشهای خودتان بشنوید.
جناب آقای یاسایی با توجه به اینکه کمتر از دو ماه به برگزاری جشنواره موسیقی نواحی مانده است، لطفا تاریخ و برنامهی نهایی را اعلام کنید.
تاریخ جشنواره، از شانزدهم تا نوزدهم آبان به مدت چهار روز است که عمدهی برنامهها با توجه به فراخوانی که جشنواره داشته و دبیر هنری جشنواره آن را تهیه کرده، مشخص شده است. بخش اصلی جشنواره اجراهایی بر اساس منظومههای تغزلی است که در شرق و غرب کشورمان، یکی از بخشهای مهم موسیقیشان است. این اجراها قطعا در سالن برگزار میشود؛ اما چون فاصلهی سالن با محل استقرار و استراحت هنرمندان و موقعیت کلی سالن برای استفاده عموم مردم ملاک است، تصمیم گرفتیم خارج از محدودهی مرکزی شهر نرویم. با این تفاصیل اجراهای بخش فراخوان جشنواره درسالن اتاق بازرگانی که از کیفیت خوبی نیز برخوردار است خواهد بود.
امسال جشنواره رقابتی نیست، درستاش هم همین است. امکان مقایسهی فرهنگها و نمره دادن به آنها وجود ندارد؛ بنابراین فقط اجرای آثار را خواهیم داشت. چکیدهای ازموسیقی تغزلی و عاشقانهی مناطق مختلف و متنوع کشور پهناورمان را در بخش اصلی خواهیم داشت.
در بخش جنبی اجرای خاندانهای موسیقی را خواهیم داشت که توسط انجمنهای موسیقی هر استان به دبیرخانه معرفی و در نهایت توسط شورای انتخاب، برگزیده شدهاند. امسال دوباره سعادت این را داریم که استاد درویشی را به عنوان مشاور و عضو شورای سیاستگذاری درکنارجشنواره داشته باشیم. استاد شکارچی و خانم دکترقره سو هم هستند؛ که این سه تن به اضافهی آقای صدری که دبیر هنری جشنواره هستند، کار گزینش آثار را بر عهده خواهند داشت.
در بخش ویژهای، اجرای پیشکسوتان موسیقی نواحی را هم خواهیم داشت. سیاست امسال جشنواره این است؛ پیشکسوتانی که در جشنوارههای قبلی شرکت نکردند، یا کمتر شرکت کردند را داشته باشیم. یک بخش دیگر هم، به اجرای جوانان و نوجوانان برگزیدهی جشنواره موسیقی جوان اختصاص دارد.
سالهای گذشته بخشی از اجراهای جانبی ما در فضای باز پارک مادر برگزار میشد. البته تلاشمان این است که اجرای هنرمندان را در مکانهای خاصی داشته داشته باشیم تا وقتی فیلمهایی از جشنواره کرمان منتشر میشود، بناهای تاریخی ناب کرمان دیده شود که مسلما از فضای فلزی وسط یک پارک خیلی جذابتر است.
اشاره کردید جشنواره امسال رقابتی نیست، در اینصورت میزان مشارکت افراد پایین نمیآید؟
در دورههای قبل هم که جشنواره در بعضی رشتهها و سازها رقابتی بود، شرکت کردن در جشنواره اهمیت بیشتری داشت تا برگزیده شدن و جایزه بردن. بهطوریکه بسیاری، متقاضی شرکت در بخش جنبی بودند و اقبال عمومی هم در این بخش بیشتر بود. از آنجا که جشنواره موسیقی نواحی کرمان، بعد از برگزاری بیش از یک دهه، تبدیل به یک برند شده است، شرکت در جشنواره، انگیزهای برای بسیاری از هنرمندان است.
اجرای برگزیدگان جشنوارهی جوان موجب یک نوع تداخل محتوایی و ناهمگونی با محتوای جشنوارهی موسیقی نواحی نمیشود؟
خیر. بخش اجرای منظومههای تغزلی یکی از چند بخش برنامهریزی شده در جشنوارهی دوازدهم است. هر بخش در زمان و مکان خاصی انجام میشود. به عنوان مثال اجراهای پژوهشی عموما صبحها و در سالن اتفاق میافتد؛ اما بخش اصلی بعد از ظهر و در مکان دیگری انجام میشود. اجراهای بعدازظهر و شبانهمان اجراهای عمومیتری هستند که در همهی ادوار گذشته برگزار شدهاند.
اما در مورد اجرای جوانان برگزیدهی جشنواره جوان احساس میکنم این بخش میتواند مشوقی برای جوانان باشد؛ چراکه امسال همانگونه که خواهید دید، جوانان 21، 22 سالهای داشتیم که بینظیر هستند. اینکه در این زمان با هجوم موسیقی پاپ و فضای تکنولوژیک موجود، همچنان جوانی در روستایی در خراسان شمالی دوتاری مینوازد که شنیدن دارد، این خیلی عالی است. شاید این فرصتی باشد برای انگیزهی بیشتر این جوانان و بقیه هم ببینند که چنین نوجوانان و جوانانی وجود دارند.
پیشرفت کارهای جشنواره را چطور ارزیابی میکنید و اصولا دستتان از کارها عقب نیست؟
انتخاب نوازندگان به عهدهی شورای سیاستگذاری است. ما بحث اجرا را داریم. در کرمان شورای اجرایی جشنواره با حضور استانداردر راس آن تشکیل شده است. مدیرکلهای ادارات و سازمانهای مربوطه نیز حضور دارند. به این ترتیب ما امیدوار هستیم تا همهی ظرفیتهای استان در کنار ما باشند. در حال حاضر در حال ارزیابی مکانهای اجراهای عمومی هستیم که چه امکاناتی لازم داریم. انصافا در این زمینه شهرداری و میراث فرهنگی که در شورای اجرایی حضور دارند، بسیار کمک کردند. از طرفی ما در ماههای گذشته انتقادات مطرح شده دردورههای قبل را به صورت جدی بررسی کردیم. همهی تلاشمان این است که در این دوره ضعفهای ادوار گذشته را برطرف کنیم. به عنوان مثال در سالهای گذشته در بحث روابط عمومی و اطلاعرسانی انتقادهایی به جشنواره وارد بود؛ از جمله گفته شد درحالیکه جشنواره در جریان بوده، فضای شهر آن را احساس نمیکرده است. امسال بنا داریم قبل از شروع جشنواره، فضای شهر را آماده کنیم و به سمت جشنواره ببریم و بلحاظ پوشش خبری نیز وضعیت متفاوتی خواهیم داشت.
کرمان به عنوان استان برگزار کننده، سهم ویژهی میزبانی هم دارد؟ و اصولا برای شهرستانها چه برنامهای دارید؟
بهلحاظ انتخاب و دعوت از هنرمندان، جای ویژهای برای نوازندگان کرمانی وجود ندارد. امسال از طرف شورای سیاستگذاری و دبیر جشنواره ابلاغ شد که همهی گروهها یا نفراتی که میخواهند در جشنواره شرکت کنند از مسیر جشنواره که در فراخوان تعریف شده است آثار خود را ارسال نمایند. یعنی حتما فراخوان را مطالعه کرده و کارشان را ارائه کنند. اما در بحث اجرا، شرایط متفاوت است، با توجه به اینکه در ادوار گذشته در زمان جشنواره گروههایی به شهرستانهای استان اعزام و اجرای برنامه داشتند، در جشنواره دوازدهم در تلاش هستیم با کمک ادارات شهرستانها و نمایندگیهای انجمن موسیقی در شهرستانها، مردم شاهد اجرای بهترین گروههای شرکت کننده در جشنواره باشند.
این از مزیت میزبانی است؟
تنها مزیتمان همین است. البته دیدگاههایی نیز وجود دارد که اصرار دارند برای اینکه کیفیت جشنواره و اجراها بالاتر برود، جشنواره در یک نقطه و در یک شهر اجرا شود.
شنیدهام اجراهای بیرون از کرمان هم دارید؛ مثلا در کلوتهای شهداد؟
اینها جزو بخشهای اصلی جشنواره است. در چهار روز جشنواره صبحها در سالن اجراهای پژوهشی را داریم. قبلا عصرها اجراهای عمومی در پارک مادر بود. امسال داریم لوکیشنهای مختلفی را بررسی میکنیم و امکانات را میسنجیم که هر روز یک جا باشیم. بازار، میدان گنجعلیخان (با توجه به تجربهی ارکستر ملی آنجا امکانش هست)، احتمالا یک روز بتوانیم کل هنرمندان را به کلوتها ببریم و اجرای شبانه داشته باشیم.
هر روز از همان روز شانزدهم روزی چهار تا شش گروه را هم به شهرستانهایی میفرستیم که پای کار هستند.
شهرستانها مشخص شدهاند؟
قرار شده تا هفتهی آینده مشخص شوند. امسال شرایطی را تعریف کردهایم، باید شهرستانها تا قبل از شانزدهم مهر شرایط تعیین شده از سمت ما را بررسی و اعلام نظر کنند. ولی ما حداکثر به شش شهرستان میتوانیم گروه اعزام کنیم.
بودجهی جشنواره و سهم استان و وزارتخانه معلوم شده است؟
بودجهای که برآورد کردیم در بخشهایی دردست بررسی است. بر اساس 300 نفر شرکتکننده (فقط بیرون از استان) که متشکل از هنرمندان و دانشجوهای موسیقی هستند، بودجه را در نظر گرفتهایم. در نشست اردیبهشتماه، صحبت بر سر 140 تا 160 نفر در جشنواره گذشته بود و حداکثر چهار، پنج نفر پژوهشگر؛ امسال اما آن 160 نفر شدهاند 320 نفر. از طرفی در بخش پژوهش، علاوه بر اجراهایی که خواهیم داشت، تعداد قابل توجهی از دانشجوهای کارشناسیارشد اتنوموزیکولوژی را میزبانی خواهیم کرد.
این بخش را که حالت پژوهشی دارد، علاوه بر اجراها است؟
سالهای گذشته هم بخش پژوهش را داشتیم که در سینمای هتل پارس اجرا میشد. مثلا پارسال ساخت ساز رباب مطرح بود. امسال هم دبیر هنری جشنواره شاخههای پژوهشی را در تعامل با دانشگاهها مشخص میکند. ولی سال گذشته دو، سه نفر از اساتید را از تهران داشتیم که در کنار هنرمندان بودند. امسال در کنار اساتید و هنرمندان، دانشجوهای کارشناسی ارشد که به صورت تخصصی در این حوزه مشغول کار هستند حضور خواهند داشت. امیدوار هستیم که نتیجهی این بخش را بتوانیم به صورت مجموعه مقاله پس از جشنواره منتشر کنیم.
حمایت بودجهای بخش خصوصی را چطور ارزیابی میکنید؟
تصور نمیکنم بخش خصوصی مشارکت کند. چراکه در سالهای گذشته نیز، بخش خصوصی چندان پررنگ در این جریان حضور نداشت و کمک نکرده است. البته دلیلش برمیگردد به اینکه بخش خصوصی دوست دارد جایی سرمایهگذاری کند که بُرد تبلیغاتی مناسبی داشته باشد. در سالهای گذشته جشنواره در بخش اطلاعرسانی و تبلیغات چندان موفق نبوده است. امیدواریم امسال جشنواره را طوری برگزار کنیم که حداقل برای دورههای بعد، بخش خصوصی خودش پیشقدم شود، و بخشی از کار را به عهده بگیرد.
به این ترتیب کرمان نقش اصلی را در تامین بودجه دارد. اگر چنین است نظر شما در این خصوص که مطرح میشود جشنواره موسیقی نواحی جشنوارهای ملی است و کرمان صرفا لوکیشن اجرای آن است چیست؟
بله؛ چیزی که خیلی مهم است این است که وقتی کرمان دارد بخش اعظمی از این بودجه را تامین میکند، این صحبت کملطفی است که کرمان فقط در حد لوکیشن باشد. متاسفانه یا خوشبختانه، من تصمیمگیرنده نیستم، اما اگر سیاستگذاری اینچنین باشد و از منظر دوستان اینگونه باشد که کرمان صرفا یک لوکیشن است، من فکر میکنم سال آینده بتوانیم با همین مقدار بودجه که در استان تامین و هزینه میشود، جشنواره موسیقی نواحی کرمان را در گسترهی ملی در کرمان داشته باشیم و عزیزانی که تصور میکنند اینجا فقط لوکیشن است جشنواره شان را در لوکیشنی که دوست دارند برگزار کنند. آیا واقعا این عزیزان نمیدانند در برگزاریِ این جشنواره اکنون دوستانی پای کار هستند که بدون هیچ چشمداشتی دارند زحمت میکشند؟
بهجز بودجه که سهم کرمان بالاست در سایر موارد تقسیم کار چگونه انجام پذیرفته است؟
بخش هنری جشنواره در تهران توسط دبیر هنری انجام میشود. البته دبیرخانه در کرمان است اما انتخاب آثار توسط دبیر هنری انجام میشود. قبل از آن، فراخوان و اجراها و... مربوط به بخش هنری است. یعنی محتوای جشنواره. اما شکل اجرا به ما مربوط است. انتقادی که در سالهای گذشته وجود داشت این بود که بخش اجرا و بخش هنری جشنواره با هم تداخل زیادی داشتند و حوزهی کاریشان از هم تفکیک شده نبود. امسال تاکید ما بر این بود که این تفکیک حتما انجام شود. مساله دیگر هم این است که دبیرخانه در کرمان است، مدیریت اجرا با کرمان است، اما تا این دوره حدود اختیارات و وظایف ما روشن نبود.
این تصمیم با حرفی که قبلا در مورد سهم کرمان زدید مغایرت ندارد؟ استنباط من این است که محتوای جشنواره را تهران تعیین میکند، اجرا را کرمان انجام میدهد، نظارت بر اجرای کیفی را هم وزارتخانه انجام میدهد، اگر برداشت من درست است پس شما هرچیزی که مربوط به اجرا است، مثل سایت، دبیرخانه، آمدن گروهها و اجراهای باکیفیت و انتخاب لوکیشینها، همه باید تحت کنترل شما باشد و بودجههای جشنواره هم عمدتا اینجا هزینه میشود. اگر چنین است نقش کرمان محدود به یک لوکیشن نمیشود، و اگر تمام اینها به کرمان سپرده شود، در واقع مدیریت اجرایی جشنواره که بخش اعظم کار است به کرمان واگذار شده است؛ همینطور است؟
ببینید وقتی از اجرای جشنواره صحبت میکنیم دقیقا مقصود چیست؟ از یک منظر که در دورههای گذشته نیز نظر غالب بوده است، اجرای جشنواره به همهی آنچه شما برشمردید، محدود میشود، و با همین منطق در دورههای قبل، بودجهی جشنواره فقط برای همین چند روز محاسبه و در نظر گرفته میشد. اما به عقیده من اگر قرار است جشنوارهای درخور نام ایران و کرمان برگزار شود و اگر آن را با جشنوارهی طراز اول موسیقی در منطقه قیاس میکنیم، باید فراتر از چند روز جشنواره به آن نگاه کنیم. و در اولین گام جشنواره به یک دبیرخانه دائمی نیاز دارد.
انجمن موسیقی و اداره کل ارشاد استان کرمان بارها در مکاتبات و جلسات خود، بحث لزوم ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره در کرمان را مطرح کردهاند که تا امروز محقق نشده است. فقدان دبیرخانه دایمی در سالهای گذشته لطماتی برای جشنواره داشته است. ما در این سالها نتوانستهایم اطلاعات ادوار گذشته را جمعآوری و حفظ کنیم؛ چراکه در خاتمهی هر جشنواره، اطلاعات بدلیل فقدان دبیرخانهی دائمی به مرکز ارسال شده، اما هیچ مرجعی برای حفظ آنها وجود نداشته است. حال آنکه دبیرخانه جشنواره میتواند در تمام طول سال این وظیفه را درکنار وظایف دیگرش انجام دهد. امسال چنین نگاهی داریم و حمایت استان از جشنواره بینظیر است و امیدوارم این روند ادامه یابد.
شما با وزارتخانه تفاهمنامه دارید که تا سال 1400 قطعا جشنواره در کرمان خواهد بود و اگر بعد از سه سال ناکارآمد اعلام شد، چه پیش میآید؟
پیش از این بین مدیرکل ارشاد و معاونت هنری وزارتخانه یک تفاهمنامه منعقد شد که سه ساله بود. ما امیدواریم که جشنواره را امسال طوری برگزار کنیم که سال آینده از بودجهی این بینیاز شویم. جشنوارهای در این سطح در هرجای دنیا که برگزار شود، بنگاههای خصوصی برای حضورشان سر و دست می شکنند. البته با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی قابل درک است؛ و ما هم مجبوریم همینطور پیش برویم.
در مورد دوگانگی مدیریتی که به آن اشاره کردید پیشنهادتان چیست؟
باید نگاه دوستان درست شود. در عمل هربار که کاستی وجود داشته، گردن ما از مو باریکتر بوده و همه را به گردن کرمان انداختند. اما تاکید ما امسال بر این است که برای اولین بار تجربه شود که حوزهی اجرا و مدیریت هنری تفکیک شود، اگر این اتفاق رخ دهد، مسئولیتهای من که مجری هستم و مسئولیتهای حوزهی هنری کاملا جدا نوشته میشود و آنوقت دیگر فکر نمیکنم مشکلی پیش بیاید.
جایگاه انجمن موسیقی در برگزاری این جشنواره کجاست؟ کار تهران که مشخص است و کرمان هم که متشکل از استانداری، اداره کل ارشاد و انجمن موسیقی است. پس از این اگر بخواهیم در مورد جشنواره ارزیابی داشته باشیم مسئول نهایی کیفیت جشنواره چه کسی است؟
در دو، سه سال گذشته اداره کل ارشاد استان کرمان به تنهایی جشنواره را اجرا کرده است. تمام ظرفیت ادارهکل ارشاد را فعال کردند که این جشنواره برگزار شود. اما مگر توان ارشاد چقدر است؟ به هرحال توان او محدود است و قرار نیست ارشاد استان به تنهایی جشنواره برگزار کند. امسال ولی وضعیت متفاوت است. بر اساس حکمی که به من ابلاغ شده است، انجمن موسیقی استان مدیریت اجرایی جشنواره را بر عهده خواهد داشت. بنابراین امسال اگر نقصی در اجرا رخ دهد، ما باید پاسخگو باشیم.
فکر میکنید انجمن موسیقی سازمانی است که برای چنین کاری آمادگی دارد یا قصد دارید امور جشنواره را برونسپاری کنید؟
سازمانی در اختیار نداریم و برونسپاری را هم با آن منطق معمولش نخواهیم داشت. جشنواره در سالهای گذشته این تجربه را داشته و موفق نبوده است.
برونسپاری منظورم یک موسسه نیست، ممکن است 10 موسسه در اجرای جشنواره همکار شما شوند.
این اتفاق قطعا رخ خواهد داد. امسال به این نتیجه رسیدیم که در حوزههای مختلف، از کسانی که در هر حوزهای تخصص دارند اعم از روابط عمومی و تشریفات کمک بگیریم، اما از آن طرف هم، آن شخصی که قرار است بیاید در کمیتهی تشریفات ما، مدیریت را به عهده بگیرد، باید این درک را داشته باشد که یک جشنواره ملی دارد برگزار میشود؛ یعنی با یک کنسرت پاپ فرق میکند. اگر این درک وجود داشته باشد، آنوقت یک زبان مشترک داریم و میتوانیم با هم کار کنیم.
اشاره کردید که امسال باید جشنوارهی بهتری برگزار شود؛ با توجه به نگرانیهایی که وجود دارد، فکر میکنید جشنوارهی امسال بهتر برگزار میشود؟
حتما بهتر خواهد شد. با دوستانی هم که صحبت کردهایم، حرفهایترین آدمها را پیدا کردیم که اهمیت جشنواره را درک میکنند. ما سعی کردیم این درک در دوستانی که اطرافمان هستند و قرار است به ما کمک کنند وجود داشته باشد. از طرفی خبرهی کار خودشان هم باشند.
یکی از انتقاداتی که پیشتر به جشنواره شده این بوده که در زمان برگزاری انگار نه انگار که جشنوارهای در حال برگزاری است، شما امسال چه برنامهای دارید که باعث شود تمام کشور از جمله خودِ کرمان در جریان کار جشنواره قرار گیرد و فعالیتهایی که انجام میشود به عنوان تجربه ذخیره شود و از آن بهرهبرداری شود. به خصوص در حوزهی گردشگری که میتواند تاثیرگذار باشد و این پیام را به دنیا، ایران و خودِ کرمان هم بدهد که چنین جشنوارهی با عظمتی دارد برگزار میشود؟
اول اینکه ما یک مشکل داریم و آن این است که، ماه محرم و صفر تمام میشود و بعد از چند روز جشنوارهی ما شروع میشود. بنابراین چندان عرفاً و اخلاقاً امکان مانورتبایغاتی نداریم؛ اما برنامه بدین شکل است که هفتهی آینده پوستر جشنواره را رونمایی خواهیم کرد. با شهرداری کرمان گفتوگوهای خوبی داشتیم و قرار است در فضای فرودگاههای کشور هم بیلبوردهایی داشته باشیم و از همهی ظرفیتهای تبلیغات محیطی معاونت فرهنگی شهرداری در خلال جشنواره و پیش از آن استفاده خواهیم کرد.
گفتوگو یا تفاهمنامه؟
گفتوگویی که به صورتجلسه منتج شده و آنها شرایطی دارند که در دسترسشان است و میتوانند با شهرهای دیگر تهاتر کنند. مثلا دو بیلبورد از یزد بگیرد و دو بیلبورد به آنها بدهد. بنابراین این امکاناتی که ریالی نیستند را میتوانند به ما بدهند. این جشنواره هم بستر مناسبی برای تحقق اهداف شهر است.
یعنی تبلیغات محیطی به اندازهی کافی داریم؟
تبلیغات محیطی در کلانشهرها و فرودگاهها خواهیم داشت.
صدا و سیما چطور؟
در حد خبررسانی به ما کمک میکنند. قبل از جشنواره و در خلال جشنواره خبر پخش میکنند و با شبکه بینالمللی هم ما را پوشش میدهند.
صدا و سیمای سراسری چطور؟
با تهران قرار است گفتوگو کنند. قطعا اطلاعرسانی سراسری اتفاق میافتد. به هرحال جشنوارههای فجر از شبکههای سراسری اطلاعرسانی میشد. اینکه شما فرمودید کسی جشنواره را احساس نمیکرد درست است، ما شهر را هم قبل از برگزاری جشنواره و هم بعد از آن کاملا جشنوارهای خواهیم کرد. در سطح شهر بیلبوردهایی وجود دارد که بیلبوردهای کلی جشنواره است، استندهای عمودی وجود خواهد داشت که عکس اساتیدی که در جشنواره شرکت کردند را در خیابانها داریم که آنها ببینند و باید آنقدر این فضا زیاد باشد که اگر کسی که اهل موسیقی هم نیست برایش جلب توجه کند.
فضای مجازی، مطبوعات و غیره چطور؟
برای تولید محتواهایمان یکی دو تا گفتوگو کردهایم. اما هنوز به تفاهم نرسیدهایم. فعلا در حال آنالیز شرایط هستیم. برای اینکه ما تقریبا برای قبل از جشنواره ویدیو داریم که زیاد زمانبر نخواهد بود و در زمان جشنواره هم باید سعی کنیم شب به شب تصویربرداری انجام شود. سایت جشنواره که تهران طراحی کرده وجود دارد. سایت انجمن هم مدام اطلاعرسانی انجام میدهد.
مگر دبیرخانه کرمان نیست که سایت دست تهران است؟
متاسفانه این مشکل وجود دارد. البته باید به آنها هم حق داد مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باید حل بشود.
این یکدست نبودن مدیریت اجرایی موجب ناهماهنگی میشود. مثلا شما به فضاهای مطبوعاتی و مجازی اشاره کردید اما ظاهرا سایت دست طرف دیگر جشنواره است.
ما در این دوره با دوستانمان در تهران کمترین مشکل را هم نخواهیم داشت، اما در کلیت با این صحبت که مدیریت باید واحد باشد موافقم.
جناب آقای یاسایی گفتوگو در بارهی جشنواره خیلی زیاد است. اما عجالتا حرف آخر شما در این مصاحبه چیست؟
تجربهی جشنواره موسیقی نواحی به همه نشان خواهد داد حتی اگر خیلی از امکانات فراهم نباشد با همدلی میتوان به هدفی که به آن اعتقاد داریم برسیم. معتقدم اگر بناست اتفاق مثبتی بیفتد، با تلاش و همافزایی نیروها حادث خواهد شد.
انجمن موسیقی استان کرمان دست همه عزیزانی که طرح، نظر یا پیشنهاد و انتقادی دارند را به گرمی میفشارد، و همین جا اعلام میکنم که انجمن موسیقی استان کرمان آمادهی همکاری با دوستانی است که تمایل به یاری ما در برگزاری دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران را دارند.
نظر خود را بنویسید