گروه فرهنگوهنر - در مراسم جشن روز ملی سینما که روز جمعه ۲۲ شهریورماه در محل آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی صحنه برگزار شد، بخشی از مراسم، به تجلیل از بهرام بیضایی و نمایش فیلم «عمو سبیلو»، ساختهی او اختصاص یافت. حمید عسکری منتقد و فعال حوزه سینما و فیلمسازی، سینمای بیضایی را سینمایی شگفتانگیز خواند و گفت:«بعد از اینهمه سال که در کار فیلم و فیلمسازی هستم، هنوز برایم نکتهی شگفتانگیزی است که چطور بیضایی اولین کار خود را چنین قدرتمند شروع کرد!»
بهگزارش خبرنگار پایگاه خبری فردای کرمان، این جلسه هجدهمین نشست سینمایی«گراند سینما»، بهمناسبت روز ملی سینما بود که با محوریت پیوند سینما و تئاتر، با حضور جلیل امیری نویسنده و کارگردان تئاتر، امین شجاعی فیلمساز، حمید عسکری منتقد و فیلمساز، عبدالرضا قراری کارگردان تئاتر و رییس خانه هنرمندان کرمان برگزار شد. عسکری در این مراسم گفت:«در سینمای ایران اگر یک کارگردان بزرگ و شاخص داشته باشیم، او بهرام بیضایی است. او کارگردانی است که متعلق به سینما، پژوهش، تئاتر و ادبیات است و درواقع یک منشور چندرنگ است».
وی افزود:«در کل فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قبل از انقلاب (به استثنای کارهای کیارستمی)، دو کار شاخص ساخته شد که عمو سیبیلو و هفتتیرهای چوبی بودند که همچنان هم به لحاظ قصه و ساختار فیلمهای قدرتمند، سرپا و جذابی هستند. عمو سیبیلو، اولین ساختهی بیضایی است و با این کار وارد فیلمسازی شد و این برای من بعد از این همه سال فعالیت در حوزهی فیلم و فیلمسازی هنوز شگفتانگیز است که چطور بیضایی فیلمسازی را با چنین کار قدرتمندی شروع میکند آن هم بیآنکه سابقهی دستیاری داشته باشد. حوزهی مطالعاتیاش هم ندر سیما کاملا شخصی است، و فیلم دیده است».
او تشریح کرد:«عمو سیبیلو محصول سال 1349 است و بیضایی سال 49 خیلی جوان است. این فیلم، بسیار فیلم قدرتمند و جذابی است که جمعی از بهترینهای سینمای ایران در تولید این فیلم نقش دارند. از جمله اسفندیار منفردزاده، نعمت حقیقی و آقای گنجوی که جزو چهرههای مطرح سینمای حرفهای هستند. فیلمسازان مطرح آن زمان، که در حال حاضر هم سینماگران مطرح تاریخ سینمای ایران هستند، به کانون پرورش فکری دعوت میشدند و تعدادی فیلمهای مستند و انیمیشن میساختند؛ به نوعی اولین فیلم داستانی حوزهی مربوط به کار خودشان را هم به صورت زنده کار میکردند. در کانون پرورش فکریِ آن زمان (قبل از انقلاب)، به علت سیاستهایی که وجود داشت، آثار آماتوری که صرفا بر اساس آزمون و خطا و تجربه باشند مطلقا نمیبینیم. این اتفاق بعد از انقلاب میافتد اما قبل از آن، ساختار کانون کاملا هدفمند و درست است».
عسکری ادامه داد:«دولت یک بودجهی مشخص در اختیار کانون میگذارد و قرارشان این است که اکران عمومی ندارند و از طریق سینماهای سیار و در مدارس دیده میشوند. این برای فیلمساز هم یک شهامت میخواهد؛ چرا که فیلمساز دیگر یک حقوق ماهیانه میگیرد و به شکل حرفهای کار میکند. عمو سیبیلو هم با این نگرش و دیدگاه کار شده و همچنان جزو جذابترین ساختههای آقای بیضایی است. حیف که بیضایی دیگر این نوع فیلمها را نمیسازد. البته فیلم دوم او به نام «سفر» که یک فیلم نیمه بلند است هم آنچنان قدرتمند است که الان هم اگر این فیلم را ببینید شاید باورتان نشود فیلمی با این قدرت و فیلمنامه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده باشد».
به گزارش خبرنگار فردای کرمان، در ادامهی این نشست، صحبتهای دیگری دربارهی سینمای کرمان بیان شد که گزارش آن در سایت پایگاه خبری فردایکرمان در دسترس است. /م
نظر خود را بنویسید