گروه فرهنگوهنر – رضا فهیمی، کارگردان فیلم کوتاه «کودکان ابری» نوشتۀ محمد شریفی، عصر روز سهشنبه 23 مهرماه در محل سینما شهر تماشا، طی سومین نشست «پاتوق فیلم کوتاه» با موضوع «ارتباط بین سینما و ادبیات با نگاهی به فیلم کودکان ابری»، در گفتوگو با سهرابی دبیر پاتوق فیلم کوتاه به بیان چند مطلب درمورد ساخت فیلم کودکان ابری پرداخت. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فردایکرمان، وی گفت:«بعد از اینکه فیلم کودکان ابری را ساختم، از بعضی هماستانیهای خودم حرفهایی را میشنیدم که در هیچکجای دیگری تا کنون نشنیدهام! هماستانیهایم به من میگفتند فهیمی که کاری نکرده، یک داستان خیلی خوب را ساخته و فیلمش هم خوب از آب درآمده. من به این حرفها گوش نمیدادم و از یک گوش میشنیدم و از گوش دیگر بیرون میکردم؛ همین الان هم، طبق تجربهام این را میگویم که فیلمساز نباید به هر حرفی گوش کند. خودِ من اگر برای ساخت فیلمی «حالم خوب باشد»، قطعاً آن را میسازم، در هرکجا هم که بخواهم فیلمم را میسازم. اینها همه را گفتم که بگویم، بله، در اینکه داستان کودکان ابری داستان بسیار خوبی بود اصلا شکی نیست، اما من به شما قول میدهم برای ساخت یک فیلم با یک قصۀ خوب، اگر مسئول تدارکات شما خوب کار نکند، قطعاً تاثیر خود را بر روی فیلم خواهد گذاشت. کودکان ابری در کنار داستان خوبی که داشت، فیلمبرداری خوبی هم داشت و کارگردانیِ خوبی».
او ادامه داد:«چیزی که از دورۀ ساخت کودکان ابری بیشتر در ذهنم مانده این است که دوران بسیار سختی برایم بود، اما من قاطعانه تصمیم به ساخت این فیلم گرفتم. همانطور هم که همگیِ شما این را میدانید، استاد شریفی به راحتی داستانهای خود را به دست کسی نمیسپارند. من هم، قبل از کودکان ابری فیلم ساخته بودم و بعد از اینکه استاد خودشان تشخیص دادند که میتوانم کودکان ابری را بسازم، به من اجازۀ این کار را دادند. پس قاطعانه کار اقتباس از فیلم را شروع کردم و فیلمنامۀ خودم را نوشتم».
کارگردان فیلم «دوباره زندگی» در ادامه، جزئیات چگونگی اقتباس خود از کودکان ابری را تشریح کرد:« کودکان ابری در کنار ایدۀ دراماتیک خود، توصیفات بسیار زیادی داشت که من آنها را حذف کردم. قسمتهایی در قصه را نیز جابهجا کردم و اضافاتی هم بر آن داشتم که اگر داستان را خوانده باشید، متوجه این جابهجایی و اضافات خواهید شد. اما یادم هست که استاد چندان با اضافات من موافق نبودند و میخواستند همان چیزی که دقیقا در قصه هست برگردانده شود، اما من بر تغییراتم اصرار داشتم و به ایشان گفتم اگر این تغییر به عرصۀ تصویر دربیاید جذابتر میشود. استاد هم گفتند من تا اینجای کار نظر خودم را گفتم، از حالا به بعد هیچ نمیگویم تا خودت باقیِ کار را انجام بدهی که من هم این اقدامات را انجام دادم».
فهیمی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اقتباس در سینمای ایران خاطرنشان کرد:«اگر میخواهیم اوضاع سینمای کوتاه در ایران پیشرفت کند باید ارتباط بین ادبیات و سینما بهبود پیدا کند. متاسفانه فیلمسازان مطالعه بسیار پایینی دارند که همین کار را مشکل کرده است. امروزه دیگر فرهنگ اقتباس در دنیا بسیار رایج است. به خصوص اینکه از دهۀ 90 میلادی ارتباط بین نویسندگان و فیلمسازان شکل گرفته بود و حتی آن زمان فیلمسازان از نویسندگان میخواستند مابهازای تصویری بیشتری برای رمانهای خود ایجاد کنند که بشود آن را به تصویر در آورد. نویسندگان باید تعصبات خود را نسبت به داستانهایشان به حداقل برسانند تا بتوان با یک فیلمنامۀ خوب پرداختهشده، ایدۀ مورد نظر فیلمساز به بار بنشیند».
گفتنی است، سلسله نشستهای پاتوق فیلم کوتاه توسط علیرضا سهرابی و رضا میرحبیبی، سومین جلسۀ خود را با نمایش فیلمهای: کودکان ابری به کارگردانی رضا فهیمی، یک رابطه به کارگردانی سارا ابراهیمی، مامان فریده و باباحسین به کارگردانی شیرین قرهداغی، سوزنبان به کارگردانی مهدی خرمیان و کورسو به کارگردانی حامد اصلانی برگزار کرد.
فیلم کودکان ابری به کارگردانی رضا فهیمی در سال 1393 تولید شد و توانست نظرات مثبت و جوایز متعددی را از آن خود کند. فهیمی بعد از ساخت کودکان ابری به شهرت رسید و نام خود را به عنوان فیلمسازی که توانست اقتباس موفقی از یکی از داستانهای مجموعۀ «باغ اناری» محمد شریفی داشته باشد، تثبیت کرد. وی بعد از ساخت این فیلم کوتاه، اولین فیلم بلند خود با عنوان «دوباره زندگی» با بازی گلاب آدینه و شمس لنگرودی را در گروه سینمای هنر و تجربه به روی پرده برد. /م
14026
رضا فهیمی در نشست پاتوق فیلم کوتاه مطرح کرد
نظر خود را بنویسید