گروه جامعه ـ شیوهی اصلاح سهراهی شرفآباد به محلی برای مناقشه تبدیل شده است. شهرداری کرمان که اعلام کرده قصد دارد بهجای غیرهمسطحسازی (احداث پل) طرحی را در این نقطهی پرحادثه اجرا کند که هزینهی کمتر و کارکرد خوبی دارد؛ اکنون با گروهی از مخالفان در شورای شهر مواجه شده است.
ابتدای امسال، در نخستین نشست عمومی شورای شهر کرمان بود که قنبری، معاون حملونقل و امور زیربنایی شهردار، هنگامی که در حال ارائهی لیست اولویتها و برنامههای این حوزه بود، خبر داد که ساماندهی سهراهی شرفآباد را هم در دستور کار دارند و گفت که ساخت تقاطع غیرهمسطح در سهراهی شرفآباد طرح اولیهای دارد که اجرای آن، بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد اما در شهرداری، این را تبدیل کردهاند به طرحی که به اصلاح مسیر فعلی روی سطح میپردازد با هزینهی دو، سه میلیاردی!
آن زمان، «فردایکرمان» در دو گفتوگوی جداگانه، نظر مخالف دو کارشناس ترافیک با طرحی که شهرداری کرمان داشت را منتشر کرد. اینجا را بخوانید: «حکاکزاده: با حذف چراغ راهنما در سهراهی شرفآباد مخالفم» و «انجمشعاع: تصميم سليقهای در سهراهی شرفآباد ممنوع!».
وعدۀ بیسرانجام شهریورماه
در چند ماه گذشته در اینباره کاری صورت نگرفت تا اینکه اوائل شهریورماه امسال، محمدعلی قنبری، معاون حملونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان به «کرمانشهر» گفت: «طرح اولیهی اصلاح هندسی سهراهی شرفآباد، توسط کارشناسان شهرداری تهیه شد که بهصورت همسطح است، اما چراغقرمز این تقاطع حذف میشود». وی افزود: «اگر میخواستیم در این سهراهی، تقاطع غیرهمسطح بسازیم، با نرخهای سال ۹۷، بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه نیاز بود؛ بنابراین، تصمیم گرفتیم مشکل را با همسطحسازی حل کنیم که در این رابطه چندینماه وقت گذاشتیم، طرح تهیه شد، مصوبه شورای ترافیک را هم گرفتیم، اما با توجه به اینکه در طرح جامع ترافیک شهر کرمان، در این سهراهی غیر همسطحسازی دیده شده، نیاز به مصوبهی کمیسیون ماده پنج داریم که در این رابطه مکاتبه شده و همینکه مصوبه کمیسیون ماده 5 گرفته شود، کار شروع میشود».
وی در آن گفتوگو، در پاسخ به این سوال که پیشبینی میکنید این طرح از چه زمانی شروع شود؟ اظهار کرد: «اجرای این طرح از شهریورماه شروع خواهد شد». معاون شهردار کرمان ادامه داد: «در این طرح، با ایجاد دوربرگردان و تعریض، تقاطع حذف میشود؛ ضمن اینکه با اجرای این طرح، مشکل انتهای خیابان ۲۴ آذر هم حل خواهد شد». وی افزود: «یکی از مشکلات موجود در اجرای این طرح، جابهجایی دکل برق بود که هزینهی زیادی در بر داشت؛ بنابراین، طراحی بهگونهای انجام شد تا نیازی به جابهجایی دکل برق نباشد».
وی دربارهی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح نیز گفت: «پیشبینی میکنیم اجرای این طرح حدود پنج میلیارد تومان هزینه داشته باشد؛ درحالیکه اجرای تقاطع غیرهمسطح، ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه داشت؛ بنابراین، نسبت به تقاطع غیرهمسطح بهتر است و مشکل ترافیک این محدوده را تا چندسال آینده برطرف خواهد کرد».
شهریور آمد و رفت، مهر و آبان هم؛ ولی وعدهای که قنبری داده بود اجرایی نشد. تا اینکه ظهر روز دوشنبه، یازدهم آذرماه مجدد پروندهی سهراهی شرفآباد گشوده شد. اینبار اما اول روی میز معاون عمرانی استاندار در نشست بررسی پروژههای شهری و بعد، روی میز شورای شهر کرمان.
میتوانیم با دوربرگردان مشکل را حل کنیم
قنبری، معاون شهردار، در نشست بررسی پروژههای شهری در اینباره توضیحاتی داد.
او گفت: «یکی از طرحهای پیشنهادی برای این سهراهی را که بررسی کردیم تا 150 میلیارد تومان هزینه نیاز داشت. مشاورِ طرح تفصیلی هم برای غیرهمسطحسازی، یک پل با چهار لاین را پیشنهاد داده که این طرح، 40 تا 50 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد».
وی افزود: «مشکل بزرگ ما اما وجود معارض در این محل است؛ خط اصلی انتقال فاضلاب و خط انتقال پست فشار قوی برق از این محل عبور میکند که برای غیرهمسطحسازی این معارض باید رفع یا در طراحی دیده شوند که هزینهبر خواهد بود». وی ادامه داد: «بنابراین تصمیم گرفتیم با همسطحسازی و ایجاد دوربرگردان مشکل را حل کنیم که در اینباره، باید در چند نقطه اصلاح مسیر و اصلاح هندسی داشته باشیم وچند دوربرگردان ایجاد کنیم». قنبری با بیان اینکه سه میلیارد و 600 میلیون تومان برآورد اولیهای است که ما برای اجرای این طرح داریم، اظهار کرد: «طرح مصوب هم شده که با همسطحسازی انجام شود. مناقصه را نیز برگزار کردیم؛ اما در مرحلهی اول کسی شرکت نکرد و مناقصه مجدد برگزار شد».
وی سپس گفت: «در کمیسیون عمران شورای شهر ظاهرا نظری وجود دارد مبنی بر اینکه اگر این طرح پیشنهادی شهرداری اجرا شود معلوم نیست سرنوشت غیرهمسطحسازی چه شود. ضمن اینکه صحبت این بود که در این دوره هم، شورای شهر باید پروژهی بزرگی داشته باشد».
قنبری افزود: «ما خیلی در کمیسیون عمران بحث کردیم که بهتر است این پروژه فعلا اجرا نشود ولی به نتیجه نرسیدیم و قرار شد برآوردی دربارهی غیرهمسطحسازی نیز انجام دهیم و به شورا ارائه کنیم».
وی سرنوشت این طرح را به نشست عمومی شورای شهر کرمان در شامگاه دوشنبه موکول کرد.
طرح جدید مصوبۀ شورای ترافیک دارد
سیدمصطفی آیتالهی موسوی، معاون عمرانی استاندار اما در پی توضیحات معاون شهردار گفت: «طرح در شورای ترافیک مصوب شده و در کمیسیون ماده 5 با حضور خود دکتر ارجمند مصوب شده و خود ایشان در آن جلسه صحبت کرد و به جمعبندی رسیدیم و طرح مصوب شد که فعلا اجرا شود و به نظرم درست نیست مجدد روی موضوع دیگری کار شود». وی از شهردار خواست تا با توجه به این توضیحی که داد، تکلیف این طرح را در شورای شهر مشخص کند. موسوی افزود: «اگر شهرداری میتواند غیرهمسطحسازی را اجرا کند؛ بسمالله. ما هم موافقیم اما اگر نمیتوانید اجرا کنید طرح جدید را پیگیری کنید».
موسوی در عینحال گفت: «اصل موضوع این است که شهرداری وقتی پیشنهاد همسطحسازی را مطرح میکند، (به این معناست) که حتما با شورا هماهنگ بوده است بنابراین، در شورای ترافیک و کمیسیون ماده 5 این طرح مصوب شده و طوری هم طراحی کردید که غیرهمسطحسازی هم قابل انجام است و نگرانی از این بابت وجود ندارد».
مسکنوشهرسازی پا پس کشید
پس از این اظهارات؛ معاون شهردار کرمان در بخش دیگری از اظهارات خود توضیح داد: «در کمیسیون ماده 5 طرح مطرح و بهصراحت گفته شد که بهصورت موقت این طرح پیشنهادی اجرا شود. متاسفانه مدتی بعد، مسکنوشهرسازی نامهای به امضای آقای حافظی نوشته و اعلام کرده موضوعیت ندارد این موضوع در کمیسیون ماده 5 مطرح شود؛ توافقی که در کمیسیون شد با نامهای که ارسال شده زمین تا آسمان فرق دارد». وی با بیان اینکه من صورتجلسهی کمیسیون را ندیدم اما همین نامه را به شورای شهر کرمان ارسال کردهایم، گفت: «برگزاری مجدد مناقصه نیز انجام شده و بازگشایی پاکات را هفتهی آینده داریم».
ساعاتی بعد، در نشست عمومی شورای شهر کرمان در شامگاه دوشنبه، یازدهم آذرماه، از سوی محمدجواد کامیاب، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر در اینباره توضیحاتی ارائه شد و او اعلام کرد که غیرهمسطحسازی در سهراهی شرفآباد بهتر است.
دوبارهکاری نشود
صبح روز سهشنبه، کامیاب در پاسخ به «فردایکرمان» ماجرا را اینطور روایت کرد: «از سوی شهرداری کرمان طرحی به کمیسیون عمران آمده بود که اعضای کمیسیون نظرات متفاوتی دربارهی آن داشتند؛ سه نفر موافق طرح غیرهمسطحسازی در سهراهی شرفآباد بودند؛ غیرهمسطحسازی در طرح تفصیلی هم پیشنهاد شده است. دو نفر اما با پیشنهاد همسطحسازی شهرداری موافق بودند». وی دربارهی دلایل مخالفتها با پیشنهاد شهرداری توضیح داد: «حرف مخالفان این بود که در طرح تفصیلی، غیرهمسطحسازی سهراهی شرفآباد مطرح است و همسطحسازی یک اقدام موقت است یعنی باید هزینه کنیم دوباره این طرح را جمع و طرح نهایی را اجرایی کنیم». او یادآور شد: «پیش از این، وقتی میخواستیم دربارهی طرح سهراهی شرفآباد تصمیم بگیریم این موضوع مدنظر بود که پول کافی برای اجرای پیشنهاد طرح تفصیلی را نداریم ولی الان، 270 میلیارد تومان اصلاحیهی بودجه شهرداری قرار است انجام شود. حرف مخالفان همسطحسازی این است حالا که در شرایط جدیدی قرار گرفتیم و با توجه به اینکه معاونت عمرانی استانداری قرار است سه میلیارد تومان را به اصلاح سهراهی شرفآباد اختصاص دهد؛ بخشی را هم شهرداری تامین کند تا طرح نهایی که غیرهمسطحسازی است در سهراهی شرفآباد اجرا شود».
وی با بیان اینکه در شورای شهر این پیشنهاد مطرح و بررسی شد اما به نتیجهی نهایی نرسید، در پاسخ به این پرسش که طرح همسطحسازی به گفتهی معاون استاندار، هم مصوبهی کارگروه ترافیک استان و هم کمیسیون ماده پنج را دارد؛ آیا همینطور است؟ اظهار میکند: «براساس آنچه که شهرداری برای ما ارسال کرده، کمیسیون ماده 5 چنین اظهار نظری نکرده اما در صحن علنی شورا (دوشنبه 11 آذرماه) میگفتند که کمیسیون با طرح شهرداری موافقت کرده است». وی میافزاید: «ما خودمان از ابتدا پیشنهاد داده بودیم با توجه به اینکه به تامین اعتبار نیاز است، این طرح به کمیسیون ماده 5 هم برده شود ولی نامهی مکتوبی وجود دارد که مسکنوشهرسازی گفته در این موضوع ورود نمیکند».
کامیاب میگوید: «اما دیشب گفته میشد که کمیسیون ماده 5 با همسطحسازی موافقت کرده است؛ چه موافقت کرده باشد و چه نکرده باشد مسئلهای که نباید فراموش کرد این است که همهی قراردادهای شهرداری باید موافقت شورای شهر را داشته باشند».
مصوبۀ شورای ترافیک قابلبرگشت است
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر کرمان در پاسخ به این پرسش که آیا طرح همسطحسازی مصوبهی کارگروه ترافیک را دارد؟ اظهار کرد: «من مصوبهای ندیدم اما دوستان شهرداری میگویند که مصوب شده است. کلیت امر این است که وقتی شهرداری بگوید اعتبار برای اجرای پیشنهاد طرح تفصیلی را ندارد و قصد اجرای طرحی موقت دارد؛ معمولا شورای ترافیک موافقت میکند و در اینباره هم دور از ذهن نیست که موافقت کرده باشد». وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به موافقت شورا با غیرهمسطحسازی؛ آیا از لحاظ قانونی، مصوبهی شورای ترافیک دربارهی طرح پیشنهادی شهرداری قابل برگشت است؟ گفت: «من مغایرتی نمیبینم. طرح همسطحسازی مربوط به زمانی بود که شهرداری میگفت پول کافی ندارد اما الان اگر توان اجرای غیرهمسطحسازی را داشته باشیم، شورای ترافیک میتواند مصوب کند».
شهرداری طرحها را با شورا هماهنگ کند
کامیاب در پاسخ به این پرسش که چرا درمورد این طرح، چنین اتفاقاتی افتاده و شهرداری و شورای شهر دو نظر متفاوت را دنبال کردهاند؟ توضیح داد: «ما در شورای عمومی یک مصوبه داشتیم و از شهرداری خواستیم تا همهی طرحهایی که در مراجع مختلف از کارگروه ترافیک تا شورای ترافیک و دیگر طرحها وقتی نیاز به عملیات عمرانی در شهر دارند را به کمیسیون عمران شورای شهر نیز ارجاع دهند تا اگر شورا نیز نظری دارد ارائه کند. در گذشته این اتفاق رخ نداده اما الان موضوع به همین شکل پیش میرود و دیگر مغایرتی پیش نخواهد آمد».
وی اضافه کرد: «نظر شورای شهر کرمان با شورای ترافیک استان هم مغایرتی ندارد؛ حرف ما این است حالا که توان اجرای پروژهی اصلی را در سهراهی شرفآباد داریم، بهجای طرح موقت، همان طرح اصلی اجرا شود».
وی در پاسخ به این پرسش که خود شما؛ آیا موافق غیرهمسطحسازی هستید یا خیر؟ گفت: «من موافق هستم». کامیاب اظهار کرد: «اگر دوشنبه شب در نشست عمومی شورای شهر رایگیری کرده بودیم، طرح غیرهمسطحسازی با موافقت اکثریت مصوب میشد ولی گفتیم کار کارشناسی بیشتری انجام شود تا در جلسهی بعدی تصمیم نهایی گرفته شود».
حالا باید منتظر ماند تا معلوم شود بعد از این دوبارهکاریها و جلسهها و بحث و بررسیها سرانجام تصمیمی که اجماع کارشناسان و مقامات را با خود داشته باشد و نفع مردم و شهر را تامین کند آیا در سهراهی شرفآباد عملیاتی میشود؟ سرنوشت این سهراهی هفتهی آینده معلوم میشود. /پ
نظر خود را بنویسید