گروه جامعه ـ در پی بارندگیهای سیلآسای بهار امسال، جریان شدیدی از آب، وارد لوت و منجر به شکلگیری دریاچهای در این بیابان شد. دریاچهای که تماشای آن، افراد زیادی را در چند ماههی گذشته بهسمت این بیابان کشانده طوری که ورود این حجم گردشگر در شرایطی که زیرساختهای کافی در منطقه وجود ندارد نگرانیهایی را نیز موجب شده است. این اما همهی ماجرا نیست. با این سیلاب، «بخشی از جادهی شهداد ـ نهبندان» که جادهای پراهمیت برای سه استان همسایهی لوت یعنی کرمان و سیستانوبلوچستان و خراسان جنوبی است، تخریب شد. احداث جادهی جدید یا ترمیم همین جاده؛ موضوعی است که طی چند ماه گذشته از آن گفته شده است. ضوابط یونسکو اجازهی ساخت جادهی جدید در حریم و عرصهی لوت را نمیدهد و اعتبارات دولت اجازهی ساخت جادهای جدید. در این شرایط، تصمیم بر آن شده تا در حاشیهی همین جادهی فعلی یک راه فرعی ایجاد کنند تا فعلا تردد در آن صورت گیرد. در آخرین خبری که در اینباره آمده، محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان و راور در مجلس، چهارشنبه سیزدهم آذرماه اعلام کرد: «با توافقات صورتگرفته با سازمان راهداری کشور، طی یک ماه آینده جادهی شهداد به نهبندان با احداث راه فرعی به طول چهار کیلومتر شنریزی، موقتا بازگشایی میشود و طرح مطالعاتی جاده در دستور کار قرار میگیرد». وی افزود: «برای بازگشت به روال عادی عبور و مرور در این مسیر، باید اقداماتی انجام شود که با توافق انجام شده بخشهایی که نیازمند کار مقدماتی است تا دو هفتهی آینده نهایی میشود و بخشهایی نیز از طریق لولهگذاری و انتقال آب و پلهای موقت انجام میگیرد». او در عینحال یادآور شد که: «به لحاظ تعمیر اساسی و زیرساختی، این ۳۰ کیلومتر یا باید مطالعات برای جابهجایی کامل آن انجام شود و یا با تخصیص اعتبار جادهی کنونی به شکل تخصصی تعمیر شود».
به گزارش فردایکرمان، این اظهارات پورابراهیمی اما نگرانی از جادهکشی در لوت را موجب شد. موضوعی که فریدون فعالی، مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان کرمان آن را تکذیب کرد و گفت: «جادهکشی در لوت را تکذیب میکنم».
وی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در اثر آبگرفتگی، بخشی از راه دسترسی شهداد به نهبندان تخریب شده است، افزود: «اصلا موضوع جادهکشی در لوت مطرح نیست. جاده ایجاد نمیشود بلکه راه فرعی موقت قرار است احداث شود».
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، وی ادامه داد: «یک راه انحرافی موقت با شن ایجاد میشود تا زمانی که بتوان جاده را بهطور اساسی مرمت و ترمیم کرد».
وی تصریح کرد: «برای ایجاد جادهی جدید هم از اداره کل راه خواستهایم تا طرح و برنامهای را به اداره کل میراثفرهنگی ارائه کنند که کار به گونهای انجام شود تا دوباره جاده زیر سیلاب قرار نگیرد».
فعالی یادآور شد: «وقتی بخشی از جاده از بین رفته، خودروهایی که وارد منطقه میشوند از هر مسیری که بتوانند تردد میکنند و ممکن است تخریبهایی در لوت ایجاد شود اما وقتی راه فرعی مشخص کنیم میتوانند در مسیری مشخص تردد کنند».
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه لوت یکی از ظرفیتهای مهم در استان کرمان است که بهعنوان یک ظرفیت جدید گردشگری در حال مطرح شدن است، افزود: «در 6 ماهی ابتدای امسال، 50 درصد از توریستهای خارجی که وارد استان کرمان شدند از لوت بازدید کردند؛ این، یک ظرفیت است و باید از آن بهدرستی و متناسب بهره ببریم».
وی افزود: «اولین چیزی که ما در دستور کار داریم این است که در حوزهی لوت مطالعاتی انجام و تکلیف ما با این اثر مشخص شود».
فعالی با تاکید بر اینکه در لوت باید محدودههای تفرج مشخص شود تا در قالب آن بتوانیم خدمات ارائه دهیم، ادامه داد: «این، برنامهی ما در لوت است».
وی گفت: «باید امکانات و تجهیزات برای مراقبت از لوت در اختیار میراثفرهنگی قرار گیرد. امکاناتی که الان داریم کافی و کامل نیست».
مدیرکل میراثفرهنگی استان کرمان اظهار کرد: «در قالب آن مطالعات مشخص میشود که گیت ورود و مبادی ورودی برای لوت نیاز داریم یا نه. الان برخی از ما درخواست میکنند که چرا گیت ورودی نمیگذارید؟ این مسائل را طرحی مطالعاتی باید برای ما روشن کند».
وی با تاکید بر اینکه ما حتما باید تابع معیارهای یونسکو باشیم، یادآور شد: «این بیابان ثبت یونسکوست و هرگونه تغییر و تحولی در آن، زیر ذرهبین است». / الف
نظر خود را بنویسید