گروه جامعه – اتاق بازرگانی کرمان پویش احداث 100 مدرسه در استان کرمان را با همکاری فعالان اقتصادی راهاندازی میکند تا بخشی از کمبودهای فضای آموزشی را پوشش دهد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، رئیس اتاق کرمان در نشست بررسی نقش بخش خصوصی در توسعهی فضاهای آموزشی با حضور فعالان اقتصادی کشور و کرمان و مدیرکل آموزش و پرورش و نوسازی مدارس استان گفت: «پویش احداث 100 مدرسه در استان کرمان با همکاری فعالان اقتصادی، موسسه خیریه مهرگیتی و سایر خیرین مدرسهساز راهاندازی خواهد شد تا بتوان بخشی از کمبودهای فضای آموزشی را پوشش داد».
سیدمهدی طبیبزاده افزود: «در اجرای این طرح از تجربیات و راهنماییهای مدیر و سایر فعالان اقتصادی پویش مدرسهسازی «ایران من» استفاده خواهیم کرد تا مدارسی راهاندازی شود که ضمن آموزش علم و دانش، کانونهای کارآفرینی و مراکزی برای توسعهی پایدار روستاها باشند».
وی ادامه داد: «بخش خصوصی استان کرمان همواره در عمدهی فعالیتهای خیرخواهانه در حوزههای آموزش، بهداشت، درمان، آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، طرحهای پیشگیری از بیماری و... مشارکت داشته و در بحث آموزش نیز معتقد است که باید توسعه ابتدا در ذهن افراد و دانشآموزان شکل گیرد تا پس از آن توسعهی فیزیکی در هر منطقه محقق شود».
طبیبزاده اضافه کرد: «هدف این است که انسانهایی با منش خوب تربیت شوند تا بتوان به جامعهی خوب دست یافت».
مدیر پویش مدرسهسازی «ایران من» نیز در این نشست با اشاره به اینکه این پویش چهار سال پیش توسط بخش خصوصی و فعالان اقتصادی عضو اتاق ایران راهاندازی شده است، گفت: «در نخستین گام عملی این پویش 100 مدرسه در مناطق کمتر برخوردار 19 استان کشور ساخته شده است».
پدرام سلطانی بیان کرد: «بخش خصوصی و خیرین به اجبار و به دلیل قوی نبودن زیرساختهای لازم در مدیریت کشور وارد حوزهی مدرسهسازی شده در حالی که ساختن مدرسه کار دولت و حاکمیت است».
وی ادامه داد: «در دنیا معمولا سازمانهای مردمنهاد با رویکرد آسیبشناسی، مطالبهگری، ترویجگری و تسهیلگری راهاندازی میشوند اما در کشور ما به دلیل اینکه نظام بودجهریزی و تقسیم منابع ناقص است، مجموعههای مردمی نیز باید در مدرسهسازی ورود کنند».
سلطانی خاطرنشان کرد: «سالانه بهطور متوسط هزار تا هزار و 200 مدرسه در کشور ساخته میشود و این در حالی است که بیش از 33 هزار مدرسه نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و یا کاملا فرسودهاند و 30 سال زمان برای ساختن آنها نیاز است و از سوی دیگر پس از 30 سال نیز تمامی مدارس فعلی فرسوده میشوند و انگار در نقطهی ابتدایی قرار میگیریم».
وی بیان کرد: «در ساخت 100 مدرسه این پویش بنا به ذات بخش خصوصی که به دنبال جستوجو و بررسی همهی موارد و راهکارهاست، یک دورهی دانشگاهی را در مدرسهسازی طی کردیم که نتایج خوبی را به دست آوردیم».
مدیر پویش مدرسهسازی «ایران من» ادامه داد: «به عنوان مثال یکی از این نتایج در مورد مدارس کپری است، کپر سازگارترین سازهی بومی ایران در اعصار و قرون گذشته بوده و مردم در آن زندگی کردهاند و درس خواندهاند».
وی خاطرنشان کرد: «ارتقا شرایط و وضعیت اینگونه مدارس را با همان اصالت کپر در قالب نوکپر در دستور کار قرار دادیم زیرا در بسیاری از این مناطق به دلیل جمعیت بسیار کم مردم منطقه، مهاجرتها و... نیازی به ساخت مدرسه با هزینههای بسیار نیست و استان کرمان میتواند براحتی 46 مدرسه کپری خود را به نوکپر تبدیل کند».
سلطانی اظهار کرد: «پروژهی ساخت 100 مدرسه در نخستین گام پویش ایران من تا یک ماه آینده به پایان میرسد و پس از آن مدارس توسعهی پایدار را به عنوان کانون توسعهی روستایی و کمک به اشتغال و اقتصاد مردم منطقه راهاندازی خواهیم کرد که در ابتدا یکی از این مدارس در روستای سیدبار جدگال سيستان و بلوچستان در حال ساخت است».
نایب رئیس سابق اتاق ایران گفت: «در طرح مربوط به این مدرسه علاوه بر فضای آموزشی، مجموعهی کوچک بومگردی، استارتآپ سوزندوزی ویژهی بانوان این منطقه و بازاریابی تولیدات این بانوان را راهاندازی کردهایم تا ضمن ایجاد اشتغال به اقتصاد خانوادهها و مهمتر از همه به روحیه و نشاط مردم آنها بیفزاییم».
سلطانی با تاکید بر اینکه توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست از اهداف مهم طرح احداث مدارس توسعه پایدار است، افزود: «فعالیتهای مجموعههای مردمنهاد باید یادگیرنده و پیشرونده باشد و کاری را مدام با همان شکل اولیه آن انجام ندهند». /پ
17567
راهاندازی پویش احداث مدرسه با کمک فعالان اقتصادی؛
نظر خود را بنویسید