گروه اقتصاد - رئیس اتاق کرمان گفت: «بخش خصوصی و بنگاههای اقتصادی نیازمند نیروی کار دارای مهارت هستند و به همین دلیل مهارت باید به عنوان یکی از الزامها در نظام آموزشی کشور مورد توجه جدی قرار گیرد».
به گزارش فردای کرمان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، سیدمهدی طبیبزاده، در نشست نیازسنجی و شناسایی مشاغل مورد نیاز اعضای اتاق و بنگاههای اقتصادی استان با تاکید بر اینکه فقدان مهارت و تکرار مهارتهای ثابت در ذهن، منابع و سرمایهها را تلف میکند، بیان کرد: «اتاق کرمان در سال آینده یکی از سه برنامهی مهم خود را مهارتآموزی قرار داده و بر روی آن متمرکز خواهد شد».
وی افزود: «مهارتهای سخت به معنای ایجاد شغل در جامعه وجود دارد اما مهارتهای نرم به معنی برتر شدن در هر حوزهی کاری، کمتر است که باید متناسب با نیازهای استان تقویت شوند».
رئیس اتاق کرمان ادامه داد: «فعالیتهای آموزشی در کشور ما تاکنون به گونهای بوده که نتیجهی آن تعداد زیادی افراد آموزش دیده اما بدون مهارت هستند که همین موضوع ایجاد شغل برای آنها را دچار مشکل کرده است».
وی با بیان اینکه آمارها نشان میدهد شانس هر دانشآموختهی دارای یک مهارت برای داشتن شغل 25 درصد بیشتر از دانشآموختهی بدون مهارت است، اظهار کرد: «ایران از نظر مهارتآموزی در ردهبندی جهانی، رتبهی 133 را از بین 141 کشور دنیا دارد و این وضعیت بسیار نامناسب است».
طبیبزاده خاطرنشان کرد: «بخش خصوصی و بنگاههای اقتصادی نیازمند نیروی کار دارای مهارت هستند و به همین دلیل مهارت باید به عنوان یکی از الزامها در نظام آموزشی کشور مورد توجه جدی قرار گیرد».
جوانانی که آموزشهای فنی و حرفهای را فراگرفتهاند بیکار نماندهاند
در ادامه این نشست عضو هیات رئیسهی اتاق کرمان، مسئلهی نیروی ماهر را معضل بخش تولید دانست و گفت: «برای حل این مشکل اتاق کرمان تفاهمنامهای را با سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور به امضا رساند تا با اجرای صحیح آن نیاز بنگاههای اقتصادی در حوزهی نیروی ماهر تامین شود».
عباس جبالبارزی با تاکید بر اینکه بايد شعار «هر جوان کرمانی، یک مهارت» را در جامعه ترویج و گسترش داد تا به یک باور تبدیل شود، ادامه داد: «آمارها در استان نشان میدهد جوانانی که آموزشهای فنی و حرفهای را فرا گرفتهاند بیکار نماندهاند و حتی چندین تقاضا برای کار دارند».
وی بیان کرد: «از سوی دیگر نیز همکاری واحدهای صنعتی و تولیدی برای نیازسنجی و دریافت اطلاعات جامع و کامل در مسیر مهارتآموزی ضروری است تا بتوان برنامهی مشخصی را تدوین و در قالب آن پیش رفت».
جبالبارزی در ادامه موضوع جذب یک میلیون و 300 هزار نیروی کار مهارتدیده توسط اتحادیهی اروپا را مطرح کرد و افزود: «میتوان با برنامهریزیهای لازم از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد».
لزوم توجه به نیاز فعالان اقتصادی در حوزۀ آموزش
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان کرمان در ادامهی این نشست لزوم فهم مشترک در بخش دولتی با همکاری بخش خصوصی در زمینههای مهارتآموزی را ضروری دانست و بیان کرد: «بروکراسی اداری و استفاده نکردن از رای و نظر بخش خصوصی در حوزهی آموزش و مهارتآموزی، موجب تصمیمگیریهای ناقص و بدون توجه به نیاز فعالان اقتصادی خواهد شد».
محمدرضا جهانگیری گفت: «بر اساس آمارهای اعلام شده از سال 2018 تا سال 2022 میلادی 38 درصد مشاغل كشور به دليل تغییر ماهیت و تحولی كه در بنگاههای اقتصادی ایجاد میشود، متحول میشوند که به همین دلیل بنگاهها نیازمند نیروی مهارتدیده هستند».
وی اظهار کرد: «آموزش به عنوان مواد اولیه برای بنگاههای اقتصادی است که هر چه این ورودی غنیتر باشد، افراد آموزشدیده شانس بیشتری برای یافتن شغل خواهند داشت».
جهانگیری با اشاره به اینکه نباید مجموعهی آموزش کشور خود را برتر از صنعت بداند، ادامه داد: «نرخ بیکاری در افراد بدون مدرک دانشگاهی 12.5 درصد است اما نرخ بیکاری در بین دانشآموختگان دانشگاهها 26 درصد است که باید به آن توجه داشت».
گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی و فعالان بخش آموزش استان به بیان نظرات و دیدگاههای خود در رابطه با آموزشها و نیازهای آموزشی بنگاههای اقتصادی استان پرداختند. /پ
نظر خود را بنویسید