گروه جامعه ـ پروژهی زیرگذر آزادی وقتی میخواست شروع بشود، عدهای مخالفت خود را اعلام کردند و هشدار دادند این کار، به صلاح شهر نیست. وقتی شروع شد، عدهی دیگری هم به جمع مخالفان پیوستند و آن، مغازهدارانی بودند که در اطراف این فلکه کسبوکاری داشتند و پروژه سخت نگرانشان کرده بود. مدتی که گذشت و روزشمار آن جمع شد و افتتاح آن، بنا به وعدههای داده شده انجام نشد، گروه دیگری به جمع مخالفان پیوستند و اعتراض کردند چرا کار این زیرگذر را تمام نمیکنید؟ تا اینکه بالاخره، اوائل اسفندماه سال گذشته و سه سال پس از شروع، افتتاح شد. حالا که افتتاح شده است اما دیگر کسی از آن نمیگوید در حالیکه هم روی سطح و هم زیر آن اوضاعی است که حتی از دید یک رهگذر و رانندهی عادی هم میتوان در مفید بودن آن تردید کرد.
به گزارش فردایکرمان، زیرگذر آزادی اکنون یک ساله شده و از آنجا که از شروع تا افتتاح سر و صدای زیادی اطراف آن بلند بود، جای این را دارد که دربارهاش هنوز صحبت بشود. آیا در این یک سال، زیرگذر آزادی، راه را بر مردم و رانندگان این شهر هموارتر و کرمان را به شهریّتی که باید داشته باشد نزدیکتر کرده است؟ پیش از این، در گفتوگو با رضا ناصری، دانشجوی دکترای معماری دانشگاه شهید بهشتی تهران، این موضوع بررسی شد. ارزیابی ناصری این بود که پروژه موفق نبوده است. میتوانید اظهارات او را اینجا بخوانید: «زیرگذر آزادی تاکنون هیچ موفقیتی نداشته است».
در ادامه، نظر سرهنگ یوسف نجفی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان را دربارهی این پروژه میخوانید. با یادآوری این نکته که تحلیلهای مربوط به این پروژه در گفتوگو با کارشناسان دیگری ادامه خواهد یافت.
نجفی در پاسخ به فردایکرمان اول این نکته را یادآوری کرد: «من چون در زمان تصمیمگیری و ساخت این پروژه، مسئولیت دیگری داشتم، در جلسات برنامهریزی این پروژه شرکت نداشتم و جزئیات این را نمیدانم که با چه هدفی طراحی شد و مجریان آن دنبال چه اهدافی بودند که الان بتوانم بهطور دقیق بگویم آیا آن اهداف محقق شده است یا خیر؟».
او سپس گفت: «اما بهطور کلی اگر بخواهم بگویم؛ این پروژه، مشکلات را کمتر کرده ولی شاید در آن حدی که انتظار داشتیم، مشکلات آن محدوده کم نشده است و الان، آنچه که برای ما به عنوان پلیس خیلی مهم است این است که پروژه تکمیل شود».
نجفی توضیح داد: «بخش مهمی از پروژه ناقص مانده است و آزادسازی خیابان بهمنیار باید انجام شود. الان رانندگان از خیابان اقبال بخواهند به سمت شمال، وارد بهمنیار شوند، این امکان وجود ندارد و ناچارند به سمت آزادی بیایند. از بهمنیار هم بخواهند وارد میدان آزادی شوند یا باید از زیرگذر عبور کنند که وارد استقلال میشوند یا از خیابانهای اطراف مثل زهرهکرمانی و 20 متری نادر باید استفاده کنند که این معابر هم مشکلات خاص خود را دارند چرا که خیابانهای محلی هستند و کشش لازم را ندارند. این وضعیت، مشکلات را در این محدوده تشدید کرده است».
وی تاکید کرد: «آنچه از نظر پلیس خیلی مهم بوده این است که پروژه، حالا که به اینجا رسیده، تکمیل و آزادسازیها هرچه زودتر انجام شود تا دسترسیها بهتر شود. در این صورت، زیرگذر آزادی حتما به روانسازی بیشتر ترافیک کمک میکند».
وی در پاسخ به این پرسش که یکی از معماران (اشاره به نظر رضا ناصری در مصاحبهی مربوط به ارزیابی زیرگذر آزادی) معتقد است آزادسازی بهمنیار، اوضاع آزادی را بدتر میکند؛ شما این را نمیپذیرید؟ گفت: «نه. ببینید همین الان هم مردم دارند به سمت آزادی میآیند ولی از مسیرهای محلی که خیابانهای باریک و کوچهها هستند استفاده میکنند».
وی با تاکید بر اینکه این پروژه بدون آزادسازی بهمنیار ناقص است، اضافه کرد: «باید تکمیل شود که البته در این زمینه هم شهرداری از وجود مشکلات مالی میگوید».
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مسیر بهنمیار ـ استقلال برای این زیرگذر مناسب و به درستی انتخاب شده است؟ اظهار کرد: «چون در جلسات تصمیمگیری برای این پروژه حضور نداشتم نمیتوانم نظر بدهم. باید جزئیات کارهای کارشناسی که شده را داشته باشم تا براساس آن نظر بدهم». / الف
نظر خود را بنویسید