فردایکرمان ـ اسما پورزنگیآبادی: اگر از بالای پل ابوذر به اطرافتان نگاه کنید، از دیدن سقفهای شیروانی متعددی که روی بام خانهها بنا شده شگفتزده خواهید شد. تصویری که در برخی دیگر از نقاط شهر هم تکرار شده است. سه سال پیش، آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی که به کرمان آمده بود، در یک جلسه گفت وقتی خانههای زیادی با سقف شیروانی در کرمان دیده حیرت کرده است! این ساختوسازها نه با معماری بومی شهر کرمان سازگاری دارد و نه به گفتهی بسیاری از کارشناسان، ایمنی لازم را برای کسانی که در آن زندگی میکنند فراهم میکند و حتی این پیشبینی وجود دارد که اگر زلزلهای شدید در شهر رخ بدهد، یک بخش از فاجعه از همین ناحیه خواهد بود. رامین امیرمداح، شهردار منطقه سه کرمان که محدودهی اطراف پل ابوذر را هم تحت مدیریت دارد، با بیان اینکه شهرداری برای این نوع ساختوسازها هیچ مجوزی نداده و نمیدهد و جزو ساختوسازهای غیرمجاز شهر هستند، یادآور میشود که چه مشکلاتی در برخورد با این تخلفات دارند. گفتوگو با او را در ادامه بخوانید.
آقای مهندس مداح، در منطقهی سه شهری، وجود ساختمانهای متعدد با سقف شیروانی موضوعی است که خیلی جلب توجه میکند. چرا شهرداری بر این تخلفات چشم بسته است؟ اصلا آیا این ساختوسازها همه تخلف هستند یا نه؟
ساختوسازهای غیرمجاز در همهی مناطق شهری وجود دارد و تقریبا هم گسترش یکسانی دارد. ساختوساز تخلف در طبقهی اول ساختمان معمولا به این شکل رخ میدهد که فرد، مصالح را داخل حیاط خانه گذاشته و کار میکند. این ملک، شخصی است و پلیس ساختمان شهرداری نمیتواند با آن برخورد کند چون برای تهیهی مستندات و برخورد با این تخلفات، باید حکم ورود به ملک شخصی از طرف دادگاه صادر شود. مراحل کار به این صورت است که، پلیس ساختمان گزارش تخلف را ارائه میکند، مامور ما برای بازدید به محل میرود و اگر بتواند رضایت صاحبخانه را جلب کند، از محل بازدید و مستنداتی را تهیه میکند و این گزارش تخلف به واحد حقوقی شهرداری ارائه میشود. پس از این، واحد حقوقی ما، گزارش را باید به دادگاه ارائه کند و از سوی قاضی حکم ورود به این منزل و تعطیلی کار را بگیرد. اگر همهی این مسیر هم طی و کار تعطیل شود، ممکن است دو هفته بعد، مجدد صاحبخانه ساختوساز را از سر بگیرد؛ برای ورود مجدد و تهیهی گزارش تخلف، شهرداری باید دوباره حکم از دادگاه بگیرد. متاسفانه در این زمینه، شهرداریها با خلاء قانونی مواجهند و نه در کرمان بلکه در همهی شهرهای کشور، مقابله با تخلفات در طبقهی اول کار دشواری است اما تخلفات در طبقهی همکف کمتر رخ میدهد چون برخورد راحتتر صورت میگیرد.
پس این واحدهای با سقف شیروانی غیرمجازند. درست است؟
از طرف شهرداری هیچ مجوزی برای احداث طبقات با سقف شیروانی داده نمیشود.
اما آقای مهندس، شهرداری در حاشیهی شهر خیلی جدی برخورد و ساختوسازهای غیرمجاز را تخریب میکند. شهرداران همیشه در جریان این اتفاقات، دادگاهی هم میشوند. ولی در شهر انگار با تخلفات مدارا میکنید.
برخورد با تخلفات در حاشیهی شهر هم کار بسیار بسیار دشواری است. شبانه، با 70،80 نفر که اکثریت هم مجهز به چاقو و قمه و باتوم هستند وارد زمینی میشوند و شروع به دیوارکشی اطراف آن میکنند. مامور شهرداری چهطور میتواند با این تیمهای متخلف برخورد کند؟ شب تا صبح با سرعت کار میکنند و ما باید فردای آن روز، گزارش تخلف را به دادگاه ارائه کنیم. در دادگاه هم شهرداری متهم میشود که چرا جلوی این کار را نگرفته است. مامور شهرداری چهطور میتواند با 70،80 نفر برخورد کند؟ همکاران ما خیلی اوقات در جریان برخورد با این تخلفات، چاقو میخورند و مجروح میشوند. شرایط بسیار بدی است. همین چند روز پیش، همکاران ما برای برخورد با یک تخلف در چهارراه اللهآباد اقدام کردند، کتک خوردند، شیشههای لودر شکسته شد، حالا هم طرف مقابل از ما شکایت کرده است. در برخی حوزهها شهرداری ضعفهایی دارد ولی گاهی اوقات واقعا توان برخورد با بعضی مسائل را نداریم و نمیتوانیم کاری بکنیم. بابت شکایت تخریب املاک غیرمجاز، شهرداران همیشه در دادگاه پرونده دارند و مدام باید برویم و توضیح بدهیم.
دربارهی سقفهای شیروانی، در مرحلهی بعد از اتمام کار هم نمیتوانید با متخلفان برخورد کنید؟
سقفهای شیروانی همه تخلف هستند. باید گزارش آن را به کمیسیون ماده صد بفرستیم. در بسیاری از موارد، حکم کمیسیون ماده صد این شده که اگر تاییدیهی استحکام بنا را ارائه کنید، با پرداخت جریمه، مشکل حل میشود. کمیسیون در برابر این تخلفات کوتاه نمیآید اما حکم تخریب هم نمیدهد بلکه ارائهی تاییدیهی استحکام بنا و پرداخت جریمه مطرح است.
این تاییدیهی استحکام بنا صوری است؟
از سوی مهندسان ناظر نظام مهندسی صادر میشود و هر کسی که امضا میکند مسئولیت را هم میپذیرد. در اینباره از نظام مهندسی سوال کنید.
آقای مهندس، از دید شهروندانی که دست به این نوع ساختوسازها میزنند به موضوع نگاه کنید. این قانونگریزی دلایل خاصی باید داشته باشد. فرد میخواهد برای فرزندش خانهای بسازد، با این وضعیت قیمت زمین، خرید زمین از عهدهی هرکسی ساخته نیست. مجبورند طبقهی اول را بسازند که با سقف شیروانی ارزان هم از آب درمیآید. ریشهی این تخلفات در واقع از جای دیگری آب میخورد. درست میگویم؟
اینکه این نوع ساختوسازها هزینههای خیلی کمتری دارد قطعا همینطور است. شهروندانی که به این کار روی میآورند، هزینههایی که به نظام مهندسی باید بپردازند را از فرایند کارشان حذف میکنند که نسبتا هم عدد بزرگی است. از هزینههای شهرداری اما چیزی کم نمیشود چون ما بعد از رای کمیسیون ماده صد، هم عوارض را دریافت میکنیم و هم جریمهای که تعیین شده است. ولی کسی که میخواهد برای بچهاش خانهای تامین کند، باید بهترین خانه را بسازد. ما میدانیم این خانهها استحکام بنا ندارند. حتی اگر طبقهی همکف استحکام داشته باشد، طراحی و محاسبات آن برای یک طبقهی اضافی نبوده؛ بماند که اکثر همکفها هم قدیمی هستند و استحکام بنا ندارند. بنابراین، به نفع و صلاح خانواده است که مسیر قانونی را برای خانهدار شدن طی کنند. خدای ناکرده اگر اتفاقی بیفتد و جان کسی از دست برود، پشیمانی سودی ندارد.
برای پیشگیری از وقوع این تخلفات، آیا راهی وجود ندارد؟
ما یک مامور بازدید را بهصورت جداگانه برای این کار تعیین کردهایم و ماشین و امکانات در اختیارش گذاشتهایم تا فقط به تخلفات مربوط به کمیسیون ماده صد رسیدگی کند. کوچه به کوچه و خانه به خانه منطقه را ارزیابی میکند و در صورت مشاهدهی تخلف، گزارش آن به کمیسیون ارسال میشود. از طرفی، شورای شهر هم مصوبات خوبی داشته و نرخ جرایم و عوارض پارکینگ را بالا برده و خیلی بیشتر به نفع مردم است که بهجای ساختوساز تخلف، مسیر قانونی آن را طی کنند. امیدوار هستیم که این اقدامات بتواند ساختوسازهای تخلف را کم کند و در ادامه به صفر برساند. / الف
نظر خود را بنویسید