فردایکرمان ـ اسما پورزنگیآبادی: یک اتفاق تازه در شهر کرمان رخ داده و آن اینکه در شهرداری، برای حوزهی ورزش، ساختاری جدید تعریف شده است. این ساختار با عنوان «اداره ورزش و تفریحات سالم شهرداری» بهزودی رونمایی خواهد شد. در این رویکرد تازه، مجموعهی ورزشی شهرداری در بلوار شهدای خانوک نیز، به فرهنگسرا تبدیل و این شهر، صاحب نخستین «فرهنگسرای تخصصی ورزش شهروندی» شده است.
در این فرهنگسرا، حدود 12 رشتهی ورزشی از جمله فوتبال، فوتسال، والیبال و بسکتبال، همچنین، پیلاتس، کاراته و ژیمناستیک و ... فعال خواهد شد. هم برای بانوان و هم آقایان؛ همچنین، در آن، برای معلولان نیز امکاناتی تدارک دیده شده تا بتوانند ورزش کنند. این مجموعه، در سانسهای بعدازظهر نیز فعال خواهد بود.
جهانشاهی، معاون شهردار از کیفیت امکانات این فرهنگسرا دفاع کرده و البته میگوید که بهدلیل موقعیت مکانی که دارد، احتمالا، بیشتر، مورد استفادهی کسانی خواهد بود که در حاشیهی شهر و مناطق کمتر برخوردار زندگی میکنند. اگرچه محدودیتی در خدماترسانی به دیگر شهروندان وجود ندارد.
او در پاسخ به این پرسش فردایکرمان که خدمات این فرهنگسرا با دیگر ورزشگاهها و باشگاههای سطح شهر چه تفاوتی دارد؟ میگوید که چون این اقدام را در راستای یکی از وظایف شهرداری انجام دادهاند و آن را یکی از مسئولیتهای اجتماعی خود میدانند، خدماتی که اینجا ارائه میشود، نسبت به دیگر اماکن ورزشی «ارزانتر» خواهد بود.
جهانشاهی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان در معرفی بیشتر این ساختار جدید ورزشی در شهر توضیح میدهد که اکنون، هم یک مرکز برای انجام مطالعات و پژوهش و سیاستگذاری و برنامهریزی در حوزهی ورزش شهروندی و محلهای داریم و هم مکانی برای آموزش دیدن و ورزش کردن.
این ساختار بهزودی رونمایی و فرهنگسرا نیز افتتاح خواهد شد و به گفتهی جهانشاهی، پروتکلهای بهداشتی 22گانهی ویژهی کرونا را هم رعایت میکنند تا در همین روزهای کرونایی هم ورزشکاران بتوانند از این فضا استفاده کنند.
جهانشاهی میگوید که در حوزهی وظایف ورزشی خود؛ پیش از این، اکثریت فضاهای ورزشی که شهرداری داشت را به بخش خصوصی واگذار کردهاند و فراخوان دیگری نیز بهزودی در این زمینه منتشر خواهند کرد در راستای کاهش تصدیگری شهرداری.
به گفتهی معاون شهردار، در حال حاضر اما، یکی از رویکردهای این معاونت، افزایش سرانههای ورزشی در شهر است.
به همین بهانه، در یک گفتوگوی تلفنی با جهانشاهی که امیدوار است در نیمهی دوم امسال بتوانند اولین المپیاد ورزشی محلات را در شهر برگزار کنند، دربارهی برخی دیگر از مسائل حوزهی ورزش شهروندی پرسیدم و وقتی که از وظیفهی شهرداری در برابر حفظ و ارتقای سلامت شهروندان گفت، از او خواستم تا نظرش را دربارهی دوچرخهسواری در شهر که علاوه بر تاثیرات مطلوب ترافیکی، میتواند در سلامت شهروندان هم تاثیر بگذارد بگوید که در ادامه میخوانید.
آقای جهانشاهی، با ساختار جدید، دور تازهای از برنامههای ورزشی شهرداری را تجربه خواهیم کرد. حوزهی ورزش اما، متولی قویتری از شهرداری دارد. اداره کل ورزش و جوانان. حالا که بخشی از کار را شما بهعنوان شهرداری باید انجام دهید؛ لطفا بفرمایید چه انتظاراتی از این نهاد دارید؟
در حوزهی ورزش، در سطح کشور فدراسیونها و در سطح استانها، هیاتهای ورزشی مسئولیتهایی دارند و همپوشانی فعالیتهای ما بهعنوان شهرداری، بیشتر با هیات ورزشهای همگانی است. اخیرا از طرح ملی شهرهای فعال ایران با حضور وزیر ورزش و جوانان رونمایی شد. در جریان این طرح، قرار است به موضوع ترویج ورزش همگانی توجه بیشتری شود و برای این، هماهنگی و همکاریهایی بین شهرداریها و این وزارتخانه صورت خواهد گرفت. در حال حاضر، یکی از مشکلات شهروندان شهرهای ما چاقی و افزایش وزن است و همین، یک هشدار جدی است تا شهرداریها جدیتر به موضوع ورزش بپردازند. درخواست ما این است که وزرات ورزش، با سازمانهای مربوطه در وزارت کشور تفاهمنامهای امضا کنند تا بخشی از منابع مالیای که با عنوان توسعهی ورزش در مناطق محروم اختصاص مییابد به شهرداریها داده شود تا بتوانند با این اعتبارات، برای افزایش سرانهی ورزشی مناطق حاشیهای و کمتر برخوردار شهرها اقدام کنند. چنین تفاهمنامهای در حال حاضر، بین وزارت ورزش و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر وجود دارد. ما تقاضا داریم بخشی از این منابع هم در اختیار شهرداریها قرار گیرد. خود ما در این دوره در شهرداری کرمان، با جدیت بهدنبال افزایش سرانهی ورزشی در حاشیهی شهر هستیم و چشماندازی که داریم این است تا در یک دورهی چهار ساله، این سرانه، به سطح قابلقبولی برسد تا توسعهی متوازن در سطح شهر را هم داشته باشیم.
برای جذب این اعتبار، در سطح مدیریت ارشد استان و استانداری نیاز است چه پیگیریهایی صورت گیرد؟
بهطور کلی، حاشیهنشینی به یک چالش جدی برای همهی شهرهای بزرگ از جمله کرمان تبدیل شده است و نمیتوان بهراحتی از کنار آن عبور کرد و برنامهای برای آن نداشت. نیاز است که برای جلوگیری از گسترش حاشیهنشینی، ضوابط و برنامههایی مدون تعریف کنیم و حالا، اگر نگاه جدی به این موضوع در شهر کرمان وجود دارد، قطعا استانداری بهعنوان یک نهاد حاکمیتی بالادست، برای حل همهی مسائل مربوط به این حوزه، میتواند به همافزایی دستگاهها کمک کند. در جریان این همافزایی، حتما شهرداری هم میتواند از فرصتهایی که دستگاههای مختلف دارند؛ از جمله همین اعتباراتی که اشاره کردم، استفاده کند.
آقای جهانشاهی، از ترویج ورزش برای سلامت شهروندان گفتید. میخواهم بدانم بدانم بهعنوان مسئول این بخش در شهر، نگاهتان به دوچرخهسواری در شهر چگونه است؟ علاوه بر رفع مشکلات ترافیکی و فواید زیستمحیطی، دوچرخهسواری میتواند در سلامت شهروندان هم تاثیر بگذارد.
بله. دوچرخهسواری هم حتما بر حفظ سلامت شهروندان تاثیر دارد اما به نظر من، ما در شهر کرمان، ابتدا باید به این باور برسیم که بهسمت پیادهمحوری حرکت کنیم که یک بخش آن، بها دادن به دوچرخهسواری است. اغلب معابر شهر کرمان با مشکل مواجه هستند. دیگر شهرهای کشور و حتی شهرهای دنیا هم مشکلاتی دارند بنابراین، اگر بخواهیم رویکرد تازهای مثل ایجاد مسیر ایمن دوچرخهسواری را در شهر دنبال کنیم، حتما با چالشهایی مواجه خواهیم شد. اما باید به این سمت حرکت کنیم. من فکر میکنم ما در شهر کرمان نیاز داریم برای ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخهسواری و ترویج آن، جسورانهتر عمل کنیم. باید بپذیریم تاکنون، نگاه به این حوزه، جدی نبوده است اما اکنون که در آستانهی ورود به قرن جدید خورشیدی هستیم، شهرداری کرمان هم صد ساله شده است، وقت تغییر در رویکردها هم رسیده است. از تغییرات نباید واهمه داشته باشیم. سرعت تغییر در شهر کرمان کند است؛ در حالی که شهر یک موجود زنده است و باید رشد کند و این سرعت فعلی، مناسب نیست. استفاده از دوچرخه در بسیاری از شهرها به یک رویه تبدیل شده است ما در کرمان اگر نخواهیم به این سمت برویم و نگاه تفننی به دوچرخهسواری داشته باشیم و مدام تعریض کنیم و تقاطع غیرهمسطح بسازیم؛ با افزایش جمعیتی که طی سالهای آینده خواهیم داشت، از الان باید نگران باشیم که در آینده، با مشکلات جدیتر ترافیکی و زیست محیطی در شهر مواجه خواهیم شد. علاوه بر نبود زیرساختهای استاندارد و ایمن برای دوچرخهسواران، یکی از مشکلات ما فرهنگ مربوط به این رویکرد است که پویشهای مردمی در این زمینه در حال انجام فعالیتهایی هستند. اما همین الان، کسانی که با دوچرخه در شهر تردد میکند گلایهمندند که رانندگان خودروها سهوا یا حتی عمدا، رفتارهای خطرآفرینی با دوچرخهسواران میکنند و متاسفانه، فضاهایی هم نداریم تا بهشکل قانونی، دوچرخهسواران تحت حمایت قرار بگیرند. تاکید من این است که برای ترویج دوچرخهسواری در شهر، جسارت بیشتری به خرج دهیم. شهرهایی که به دوچرخهسواری بها دادهاند هم ممکن است در کوتاهمدت، با مخالفتهایی مواجه شده باشند اما نتایج درازمدت آنها مثبت بوده و ما باید از این تجربیات در شهر کرمان هم استفاده کنیم. در حال حاضر، پویش سهشنبههای بدون خودرو راهاندازی شده، مدام هم تعداد شرکتکنندگان در این پویش رو به افزایش است. قصد داریم مسیرهایی در بافت تاریخی شهر کرمان برای تردد دوچرخه ایجاد کنیم. ضمن اینکه شهرداری در دورهی مدیریت آقای عالمزاده از همان ابتدا، رویکرد پیادهمحوری را در اولویت قرار داده و پیادهراههایی ایجاد شده و میدان ارگ هم بهزودی پیادهراه خواهد شد. وقتی نگاه غالب در شهرداری این شده و شهرداری به این باور رسیده؛ همهی گروهها باید از آن حمایت کنند. فرهنگ و درک و باور ما نسبت به پیادهمداری و همچنین، استفاده از دوچرخه در شهر باید جدیتر شود. باید جسارت حرکت به این سمت را در خود ایجاد کنیم. و این، کارِ شهرداری بهتنهایی نیست. حوزههای دیگری هم نیاز است به شهرداری کمک کنند.
منظورتان کدام دستگاهها و نهادهاست؟
زحمت اصلی این کار بر دوش شهرداری و کسانی است که در حوزهی مدیریت ترافیک شهر مسئولیت دارند از جمله پلیس. اما متولیان حوزهی عمرانی شهر مانند اداره راه و شهرسازی، معاونت عمرانی استانداری و دیگر دستگاهها هم نقشآفرین هستند. بخشی از کار نیز برعهدهی رسانههاست. ضمن اینکه به حمایت مردم و گروههای مرجع هم بسیار نیاز است. خیلی اتفاقات خوبی که در شهر رخ میدهد از سوی افرادی مورد انتقاد قرار میگیرد؛ برخی از انتقادات کارشناسانه و برخی هم ممکن است نظرات شخصی افراد باشد. صدای این گروهها همیشه بلند است ولی موافقان سکوت میکنند و همین سکوت، تصمیمات خوب را در نطفه خفه میکند و جسارت مدیران را هم میگیرد. / الف
نظر خود را بنویسید