فردای کرمان – گروه جامعه: رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: «امتحان پایانی دیماه مبنای اصلی نمرهی دانشآموز نیست، بلکه بیشتر ارزشیابی تکمیلی معلم از حضور و فعالیت دانشآموز مدنظر است».
به گفتهی وی نمرهی پایانی ترکیبی از نمرهی کلاسی و امتحان دیماه است.
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا سراسری، خسرو ساکی با حضور در برنامهی رادیویی «گفتوگوی اجتماعی» با موضوع مشکلات امتحان مجازی، اظهار کرد: «برنامهریزی در آموزش و پرورش بر اساس مصوباتی که در ستاد ملی مقابله با کرونا دربارهی برگزاری حضوری یا غیرحضوری امتحانات و کلاسها تصویب شده است، انجام میشود».
وی با اشاره به برنامهی امتحانات دیماه، ادامه داد: «طبق آییننامههای آموزشی، برنامهریزی و تصمیمگیری از یکم تا پایان دیماه در اختیار مدارس است، اما امسال با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم شیوهنامهای صادر شد تا وحدت رویه و هماهنگی در سطح کشور برای برگزاری امتحانات دی ماه داشته باشیم».
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی افزود: «امتحان دیماه برای پایههای داخلی یا آزمونهای غیرنهایی به صورت هماهنگ و سراسری برگزار نمیشود و حتی امتحان پایانی این نوبت مبنای اصلی نمره نیست، بلکه بیشتر ارزشیابی تکمیلی که معلم از شروع دورهی تحصیلی تا دیماه بر اساس حضور و فعالیت دانشآموز انجام داده است، معیار سنجش قرار میگیرد. در واقع نمرهی پایانی هر فرد یک ترکیب از نمره کلاسی و امتحان دی ماه است».
ساکی در واکنش به انتقادی دربارهی نامناسب بودن نحوهی اطلاعرسانی آموزش و پرورش و سردرگم شدن دانشآموزان گفت: «به دلیل متنوع بودن وضعیت شیوع کوید ۱۹ در شهرستانهای مختلف کشور، مبنای خانوادهها باید رسانههای محلی و بومی باشند، چراکه آنها در زمان مناسب، اطلاعات کافی را به هماستانیهای خود رساندهاند».
وی به ویژگیهای نرمافزار شاد برای برگزاری امتحانات اشاره کرد و گفت: «برای دانشآموزان «ربات آزمونساز» هم پیشبینی شده است که معلم به آن وارد میشود و آزمونهای تستی و تشریحی را بارگذاری میکند و دانشآموزان همانگونه که در کلاسهای غیرحضوری شرکت میکنند، به سوالات امتحان پاسخ میدهند».
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه راهکار آموزش و پرورش برای جلوگیری از قطع شدن ارتباط در سامانهی شاد چیست، اظهار کرد: «نرمافزار شاد یک ابزار است که از زیرساختهایی مانند اینترنت بهره میبرد پس قطع شدن این سامانه مشکل و در حیطهی مدیریت آموزش و پرورش نیست».
ساکی ادامه داد: «تدبیر آموزش و پرورش برای ضرر ناشی از این اختلالات که به دانشآموزان وارد میشود، تعریف اطلس آموزشی بر مبنای وضعیت مناطق مختلف و دانشآموزان است. بر اساس این اطلس، مدیر مدرسه، دانشآموزان را دستهبندی میکند».
وی شیوهی طبقهبندی دانشآموزان را تشریح کرد و گفت: «آن دسته از دانشآموزان که امکانات دسترسی به اینترنت دارند به صورت غیرحضوری آموزش میبینند و به تبع آن در آزمون آنلاین هم شرکت میکنند. مشکلاتی مانند قطعی یا کاهش سرعت اینترنت که در حین امتحان و کلاس غیرحضوری ایجاد میشود با گروهبندی تا حد زیادی مدیریت شده است». /پ
نظر خود را بنویسید