فردای کرمان – گروه جامعه: اگر نگاهی به منابع و ضرایب و سرفصل دروس کنکور بیاندازید خواهید دید که چه ظلمی در حق دانشآموزان هنرستان که داوطلب رشتههای هنر هستند میشود.
سالهاست که این وضع برقرار است، ولی جالب است که هیچ تغییری در این روال صورت نمیگیرد.
اجحاف از منابع عمومی آغاز میشود
تمامی دروس عمومی براساس کتب رشتههای نظری است، مثلا فارسی رشتههای نظری با رشتههای هنرستانی کاملا متفاوت است یا درس زبان انگلیسی که در پایه دوازدهم هنرستان کلا حذف شده است. همچنین درس عربی مانند درس فارسی در هنرستان و سایر رشتهها کاملا متفاوت است، درحالیکه در کنکور براساس رشتههای نظری طرح سوال میشود، پس کاملا طبیعی است که دانشآموزان هنرستانی در دروس عمومی نسبت به سایر رشتهها درصدهای کمتری بزنند.
متاسفانه آنها حتی نمیتوانند به دروس تخصصی خود امید داشته باشند. با نگاهی به ضرایب و سرفصلهای دروس تخصصی دلیل آن را متوجه خواهید شد. یکی از این زیرگروهها را با هم بررسی میکنیم: در زیرگروه 2 که بهترین رشتههای هنر را در بر میگیرد ازجمله باستانشناسی، طراحی صنعتی، مرمت ـ احيا بناهای تاریخی و هنر اسلامی، ضرایب این زیرگروه عبارتند از: درک عمومی ریاضی– فیزیک ، درک عمومی هنر ۳، ترسیم فنی۲، خلاقیت تصویری و تجسمی۴، خلاقیت موسیقی و خلاقیت نمایشی و خواص مواد ۱.
نگاهی به منابع دروس این زیرگروه
جالب است درک عمومی ریاضی ـ فیزیک که ضریب 3 دارد درحالی است که در پایه دوازدهم نه ریاضی و نه فیزیک تدریس نمیشود و آنچه که در پایهی دهم و یازدهم هم تدریس میشود به تناسب دروس ریاضی و فیزیک رشته ریاضی یا تجربی از سطح بسیار پایینی برخوردار است، پس ضریب 3 برای آن فقط لطف بزرگی در حق دانشآموزان ریاضی و تجربی است.
حتی دانشآموزان هنرستان نمیتوانند دل به دروس دیگر خوش کنند، چراکه برای درک هر کدام باید سری به تمام رشتههای هنرستان خود بزنند. مثلا برای درس درک عمومی هنر که آن هم از ضریب بالایی برخوردار است باید دروس رشتههای نقشهکشی معماری، سینما، نقاشی، گرافیک، صنایع دستی، چاپ، مرمت آثار فرهنگی مطالعه گردد. یا برای درس خلاقیت تصویری و تجسمی نیز باید دروس رشتههای سینما، نمایش، نقاشی، گرافیک، نقشهکشی معماری و طراحی و دوخت مطالعه شود.
درس ترسیم فنی و درس خواص مواد بر اساس دروس رشته نقشهکشی معماری است. درس خلاقیت نمایشی همانطور که از اسم آن پیداست از رشتهی نمایش و درس خلاقیت موسیقی از رشتهی موسیقی جهانی و موسیقی نوازندگی ساز ایرانی و جهانی است.
حال قضاوت کنید چگونه دانشآموزی که مثلا در رشتهی نقاشی یا گرافیک تحصیل میکند میتواند دروس رشتههای نقشهکشی معماری، سینما، مرمت و ... را همزمان بخواند و این درحالی است که در زمینهی دروس عمومی نیز این ضعف همچنان پابرجاست.
و اصلا عجیب نیست که هر سال تعداد زیادی از دانشآموزان از رشتههای تجربی و ریاضی و انسانی در کنکور هنر نیز شرکت میکنند و اگر در کنکور تخصصی خود به نتیجهای نرسند حتما در این کنکور در رشتههای سطح بالا قبول شده و این فرصت را از دانشآموزان متخصص این رشته میگیرند؟ و نکتهی دیگر، آزمونهای عملی کنکور هنر است که یعنی باید بهعنوان یک مرجع سنجش مناسب صورت گیرد .
اما نکتهی قابل توجه این است که اگر در آزمون کتبی که براساس دروس عمومی و اختصاصی برگزار میشود بتوانند رتبهی مناسبی کسب کنند، آنگاه میتوانند در آزمون عملی شرکت کنند. لذا تمام هنر و تخصصی که در این چند سال در هنرستان کسب کردهاند منوط به گذر از آن سد سترگ است که با توجه به موارد ذکرشده، کاری است بسیار دشوار.
با نگاهی به آمار قبولی رشتههای هنر خواهید دید که هر ساله درصد بسیار پایینی از دانشآموزان هنرستانی در رشتههای موردعلاقهی خود پذیرفته میشوند و درعوض دانشکدههای هنر مملو از دانشجویانی است که دارای دیپلم ریاضی ـ فیزیک، تجربی و یا انسانی هستند.
با وجود تغییرات فراوانی که هر سال در سیستم برگزاری کنکور اعمال میشود آیا نمیشود لااقل برای کسانی که در هنرستان تحصیل کردهاند سهمیهی جداگانه درنظرگرفت؟! یعنی واقعا هیچ راهی نیست که از حق این دانشآموزان دفاع کرد؟
* کارشناس ارشد معماری و مدرس حرفهای نرمافزارهای معماری و گرافیک
نظر خود را بنویسید