فردای کرمان – گروه جامعه: وزیر علوم با اشاره به اینکه حفظ سلامت جامعهی دانشگاهی اساس کار ما در از سرگیری آموزشهای حضوری دانشگاههاست، گفت: «بر اساس مصوبهی ستاد ملی کرونا مقرر شده دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و دانشجویان مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان ماه به صورت حضوری در کلاسهای درس فعالیت داشته باشند».
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا سراسری، محمدعلی زلفیگل در نشست رؤسای دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که با محوریت «تبیین سیاستهای آموزش عالی در دورۀ جدید» به صورت حضوری و برخط برگزار شد، با اشاره به چالشهای پیش رو در عرصهی آموزش عالی و بازگشایی و از سرگیری آموزش حضوری بیان کرد: «بر اساس مصوبهی ستاد ملی کرونا مقرر شده دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان ماه به صورت حضوری در کلاسهای درس فعالیت داشته باشند. دانشگاهها باید از این تصمیم ستاد ملی کرونا تبعیت کنند و نهایت تلاش خود را برای اجرای آن مبذول دارند».
وی ادامه با اشاره به ضرورت چابکسازی سیستم اداری و صرفهجویی در هزینهها گفت: «این موضوع مهم باید سرلوحهی فعالیت دانشگاهها قرار گیرد. نسبت اعضای هیات علمی به یاوران علمی (کارکنان) باید نسبت یک به یک باشد و برای رسیدن به این شاخص باید تلاش کنیم. امروزه توسعهی فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک شرایطی را رقم زده است که رسیدن به این شاخص میسر است».
زلفیگل با تأکید ویژه بر افزایش بهرهوری در سیستم آموزش عالی اظهار کرد: «دانشگاهها باید برای افزایش بهرهوری برنامه داشته باشند، لذا باید آرزوها و اهداف بزرگ خودمان را در دانشگاه تعریف کنیم و بر اساس آن برای رسیدن به آن برنامهریزی کنیم».
وی افزود: «تقاضا میکنم رؤسای دانشگاههای تراز اول که از نظر تعداد اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبههای برتر دارند در بحث توسعه فناوری، بهرهوری و ارتقاء شاخصهای علمی، سرانهی خود را بالا برده و با دانشگاههای برتر سایر کشورها مقایسه و رقابت کنند».
وزیر علوم با اشاره به فصل تدوین لایحهی بودجه در دولت، گفت: «معاونان اداری، مالی و مدیران بودجه در دانشگاهها رایزنیهای لازم را برای جذب اعتبارات با سازمان برنامه و بودجه داشته باشند».
وی اضافه کرد: «با توجه به شرایط سخت و حساس کشور، بخش عمدهی بودجه صرف پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان میشود، و لذا بودجهای برای اجرای برنامههای راهبردی وجود ندارد که این مشکل را باید مرتفع کنیم و ما هم به سهم خود تلاش میکنیم در لایحهی بودجهی سال آتی وضعیت دانشگاهها را متفاوت ببینیم».
زلفیگل با تاکید بر اینکه نباید ردیف بودجه فرهنگی و پژوهشی دانشگاهها صرف اموری به جز امور پژوهشی و فرهنگی شود، اظهار کرد: «تمام تلاش ما این است که ردیف بودجه این دو بخش را افزایش دهیم».
وی افزود: «خوشبختانه مجوز تأسیس صندوق علوم و فناوری صادر شده و امیدواریم با تصمیم شایستهی این صندوق برخی اهداف را در کاربردی کردن تحقیقات و پایاننامهها، توسعهی دیپلماسی علمی و تحقق نظام پیشنهادات بتوانیم محقق کنیم».
زلفیگل ادامه داد: «تقویت علوم انسانی و پایه از اهداف و برنامههای اصلی ماست و امیدواریم رؤسای دانشگاهها نیز به این امر توجه داشته باشند».
وی به تأسیس اتاقهای فکر متنوع و متعدد در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: «در حال تأسیس اتاقهای فکر هستیم که خروجی آن منجر به خوراک فکری لازم برای تصمیمسازی حکیمانه، مدبرانه و دانش بنیان شود».
وزیر علوم یادآور شد: «یکی از این اتاقهای فکر، بحث تدوین نظام سنجش و انگیزش است که بر اساس آن برای اعضای هیات علمی و یاوران علمی شرایطی فراهم شود که به میزان اثربخشی و فعالیت خود در عرصههای علمی و فناوری، از مزایای مادی و معنوی بهرهمند شوند».
وی همچنین با تأکید بر ضرورت پررنگ شدن نقش آموزش، از رؤسای دانشگاهها درخواست کرد بحث آموزش را سرلوحهی فعالیتهای خود قرار دهند چراکه اگر آموزش ترجیح داده نشود و اساتید و پیشگامان نقش کمرنگی داشته باشند آثار آن را در سالهای بعد خواهیم دید. /پ
نظر خود را بنویسید