گروه جامعه – شهریور ماه گذشته، رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان از وجود ۴۰۰ مینیبوس در ناوگان سرویس مدارس شهر کرمان خبر داد و در مورد فرسوده بودن بخش زیادی از این ناوگان هشدار داد. حالا اما او میگوید این خودروها با مجوز استانداری همچنان مشغول سرویسدهی هستند.
ابراهیم روحی در گفتوگو با خبرنگار فردای کرمان در خصوص فرسوده بودن مینیبوسهای مدارس و اقدامات انجام شده برای رفع این مشکل، اظهار کرد: «سرویس مدارس در حوزهی اتوبوسرانی و تاکسیرانی هستند و باید از آنها سوال کنید».
وی افزود: «ما فقط گزارش دادیم زیرا دبیرخانهی جلسات کارگروه مادهی 18 آن زمان در آموزش و پرورش بود اما این دبیرخانه از شهریور ماه به شهرداری منتقل شده و گزارشات اینها را باید از شهرداری سوال کنید».
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان در پاسخ به این سوال که آیا شما بر سرویس مدارس نظارت دارید، گفت: «ما بر همه نظارت داریم. مدارس ما یک طرف قضیه هستند و یک طرف هم شهرداری است. شرکت، راننده و خودرو از طرف شهرداری است و نظارت بر آنها به عهدهی شهرداری است، ثبتنام دانشآموز، پرداخت هزینهها و تعداد سرنشین به عهدهی آموزش و پرورش و پلیس است».
وی تاکید کرد: «پلیس، شهرداری و آموزش و پرورش به صورت موازی بر سرویسهای مدارس نظارت دارند و بخشها تفکیک نشده است».
روحی از برگزاری جلسات آموزشی برای رانندگان سرویسهای مدارس خبر داد و اظهار کرد: «یکسری آموزش میبایست به رانندگان، هم مینیبوس و هم سواری، داده میشد که با هماهنگی پلیس تاکنون دو جلسه برگزار شده و یک جلسهی دیگر باید برگزار شود. معاینهی فنی هم همه باید داشته باشند».
وی خاطرنشان کرد: «درخصوص سن خودرو و فرسودگی نیز بر اساس قوانین موجودی که در شورای ترافیک استانداری است، گفتند همان کارت تردد کفایت میکند و سن خودرو هر سنی میتواند باشد».
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان ادامه داد: «قرار بود از سن 25 سال به بالا دیگر از خودروها استفاده نکنیم اما بر اساس نامهی استانداری ما استفاده کردیم چون چارهای نداشتیم وقتی آنها میگویند به کارت تردد اکتفا کنید، هم شهرداری و هم آموزش و پرورش در این مورد تابع وزارت کشور هستند و وزارت کشور در این خصوص بالا دست ما است».
وی افزود: «اینکه چقدر این سرویسها در حال حاضر فرسوده هستند و چقدر نیستند و آمار و ارقام در حوزهی اتوبوسرانی و تاکسیرانی است و باید از آنها سوال کنید».
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما به عنوان آموزش و پرورش نمیتوانید بگویید خودرو به دلیل فرسودگی جان دانشآموزان را به خطر میاندازد و نباید از آن استفاده شود؟ گفت: «این مسئله در کارگروه مطرح میشود. کارگروه مرکب از آموزش و پرورش، شهرداری، نمایندهی اولیا، پلیس، راهسازی، استانداری و فرمانداری است و کارگروه باید در این خصوص تصمیم بگیرد، صرف آموزش و پرورش نیست و همهی دستگاههای دستاندرکار تصمیم میگیرند. یک تصمیمی در آن زمان گرفته شد که خودروهای بالای 25 سال استفاده نشود ولی گفتند وقتی میرود استانداری ابلاغ بشود اگر با قوانین مغایرت داشته باشد، ابلاغش نمیکنند، آنها هم گفتند در قانون جدید سن فرسودگی 25 سال دیده نشده و گفتند به معاینهی فنی اکتفا کنید، ما به معاینه فنی اکتفا کردیم ولی بحث نظارت را باید هر سه دستگاه آموزش و پرورش، اتوبوسرانی و پلیس با هم دنبال کنند».
وی با بیان اینکه کار نظارت بر سرویس مدارس از هفتهی آینده آغاز میشود، گفت: «با توجه به اینکه در ماه مهر بیشتر کار ساماندهی سرویسها انجام شده، برنامهریزی کردیم برای نظارت بر سرویسهای درون شهری و داخل شهر کرمان، از هفتهی آینده هر هفته دو روز از مدارس بازدید کنیم و موانع و مشکلاتی که دارند پلیس با آن برخورد کند. چون ابزار برخورد دست پلیس است و اگر واقعا خودرویی مشکلش حاد باشد و سیستم ایمنی آن ضعیف باشد این در حوزهی پلیس است که باید با آنها برخورد کند».
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر تمام خودروهای سرویس مدارس کارت معاینهی فنی دریافت کردهاند، اظهار کرد: «اینها به عهدهی شرکتهاست. در آییننامهی جدید آمده که شرکتها بایستی خودورها و راننده را بر اساس ضوابط انتخاب و کنترل کنند، در سامانه ثبت کنند و به آموزش و پرورش معرفی کنند؛ این مسئولیت به عهدهی شرکتهای حمل و نقل دانشآموزی است».
3487
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان استان کرمان مطرح کرد
نظر خود را بنویسید