فردایکرمان ـ گروه جامعه: مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی با تشریح استراتژی گردشگری ایران پس از تغییراتی که کرونا به وجود آورده است، گفت: «ایران برای جذب گردشگر خارجی روی پنج کشور چین، روسیه، عراق، جمهوی آذربایجان و عمان متمرکز شده و فعلا برنامهای برای جذب گردشگران بیشتر ندارد و میخواهد اعتماد دربارهی «مقصد امن ایران» را به خارجیها برگرداند».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایسنا سراسری، لیلا اژدری 13 آذرماه افزود: «کار بسیار سختی در پیش داریم. در واقع کار ایران قبل از کرونا هم سخت بود، چون اطلاعرسانی خوبی درباره گردشگری نداشتیم. بودجه محدود بود و نمیتوانستیم اقدام بینالمللی گستردهای انجام دهیم در نتیجه در رسانههای مطرح دنیا حضور نداشتیم. کرونا هم به آن مشکلات اضافه شد و وضع به مراتب بدتر شد. اقدامات و برنامههای ما هم متوقف شد. فعالان گردشگری دو سال بدون گردشگر را گذراندند. تلاش زیادی کردیم تا وزارت بهداشت متقاعد شود گردشگر خارجی خطری برای مردم ندارد و با ازسرگیری صدور ویزای ایران برای گردشگران موافقت کند».
او افزود: «برای خروج از این وضعیت، استراتژی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تنهایی کافی نیست، چون در حال حاضر و در دنیا، سفر به سیاستهای بهداشتی به شدت وابسته شده است. باید به گردشگر خارجی اطمینان بدهیم ایران مقصد امنی است».
مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی گفت: «با واکسیناسیون گسترده و کاهش آمار مرگ، قطعا بخشی از فضای اعتمادسازی ایجاد میشود. یک بخش از کار هم به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مربوط میشود که با تبلیغات عمومی نشان دهیم ایران مقصد امنی است».
او در ارزیابی وضعیت و تقاضای سفر به ایران پس از بازگشایی مرزها و از سرگیری صدور ویزا که از آبانماه آغاز شده است، توضیح داد: «در حال حاضر کشورهای زیادی مرزهایشان را بازگشایی نکردهاند و تعداد محدودی از گردشگران خارجی را میپذیرند. معدود کشورهایی مثل ترکیه با کمترین محدودیتها پذیرش گردشگر در سطح کلان را شروع کردهاند. در آمارها هم اعلام شده که در ماههای گذشته گردشگران زیادی به ترکیه سفر کردهاند، روسها، یونانیها، عربها و ایرانیها پرشمارترین گردشگران ترکیه بودهاند».
او در بخش دیگری از سخنانش، دربارهی اینکه برخی از بازارها مثل چین و روسیه برای سفرهای توریستی اتباع کشورشان به خارج از مرزها، همچنان دارای محدودیت کرونا هستند، چگونه بازاریابی در این کشورها به نتیجه منجر خواهد شد؟ بیان کرد: «بنا بر اطلاعاتی که داریم خروج از این کشورها مشکلی ندارد. ما کار روی این بازارها را شروع کردهایم. البته در بازاریابی گردشگری نتیجه معمولا بین یک تا چند سال مشخص خواهد شد و بلافاصله نتیجه نمیگیریم».
او درباره تمرکز روی بازارهای قدیمی به ویژه اروپا در جریان این اولویت و هدفگذاری، گفت: «اولویت کنونی ما این پنج کشور است. اساسا اشتباه است که بازار را وسیع درنظر بگیریم، چون نه بودجه کافی داریم و نه ابزار و زیرساخت لازم را در اختیار داریم. برنامه ما با هدف اطمینانبخشی به گردشگران و جلب اعتماد آنها پیش میرود. برای شبیهسازی مدل "استانبول کارت" نیز با شهرداری وارد مذاکراتی شدهایم. اگر این مدل را در تهران با موفقیت اجرا کنیم به شهرهای دیگر هم تسری خواهیم داد».
اژدری بیان کرد: «امیدواریم در بودجه ۱۴۰۱ رقم خوبی برای تبلیغات و بازاریابی گردشگری درنظر گرفته شود. البته در لایحه پیشنهادی بودجه این بخش واقعا خاص است، اما امیدواریم به نتیجه برسد و برای سال بعد بودجه بهتری برای تبلیغات و بازاریابی داشته باشیم». /الف
نظر خود را بنویسید