فردایکرمان ـ اسما پورزنگیآبادی: دو روز پس از واژگونی یک خودروی 405 در جادهی آرامستان جدید کرمان و مرگ دلخراش دو جوان 26 و 27 ساله، شورای ترافیک استان، به پیشنهاد محمدحسین انجمشعاع کارشناس ترافیک و با حمایت ویژه سیدمصطفی آیتاللهی موسوی معاون عمرانی استاندار کرمان، تردد شبانه در جادهی مذکور را ممنوع کرد البته اجرای این مصوبه که به گفتهی انجمشعاع میتواند جلوی بسیاری از حوادث و تلفات جانی را بگیرد، منوط به تایید شورای تامین است. اکنون باید منتظر تصمیم شورای تامین برای دور کردن این خطر از سر شهروندان کرمانی بمانیم.
در گفتوگویی که در ادامه میخوانید، دکتر انجمشعاع، معاون پیشین ترافیک شهرداری کرمان، استاد دانشگاه و تنها کارشناس ترافیک نظام مهندسی ساختمان استان کرمان، از این جاده، خطراتی که دارد و تصمیمی که شورای ترافیک در روز شنبه گرفته شده است میگوید.
*آقای دکتر، آیا در جلسهی روز شنبهی شورای ترافیک، دربارهی علل وقوع حادثهی چهارشنبه شب در جادهی آرامستان جدید صحبت شد؟ چه اتفاقی افتاد؟
دربارهی جزییات این حادثه پلیس حضور نداشت تا توضیح دهد. برای اینکه دربارهی آرامستان جدید صحبت کنم، ابتدا این موضوع را یادآور میشوم؛ دربارهی مسائل ترافیکی شهر کرمان هرگاه صحبت میشود، میگوییم شبکهای به ما به ارث رسیده که نه فنی و مهندسی بوده و نه دربارهی آن فکر شده و خودش توسعه پیدا کرده و به وضع موجود رسیده و حالا ما باید آن را اصلاح کنیم. در آرامستان جدید کرمان، ابتدا جانمایی آن را انجام دادند، بعد راهی را برای آن، نمیگویم طراحی کردند، بلکه ساختند؛ راهی که نیمهکوهستانی و حدود 10، 11 کیلومتر طول دارد، بعد که آرامستان را افتتاح کردند، حالا متوجه شدند که مشکلاتی دارد و میخواهند آن را رفع کنند. این مشکل را که دیگر ما به ارث نبردیم، بلکه خود ما در حال حاضر آن را به وجود آوردیم و خیلی بدتر از شبکهی شهر کرمان است. دربارهی جادهی آرامستان، مدتهای طولانی است که در کارگروه ترافیک و شورای ترافیک استان صحبت میشود. جایی برای دفن اموات مشخص کردند و شهرداری هم مجبور است از آن بهرهبرداری کند و جادهی موجود هم همین است. جادهی موجود اما اصلا طرح هندسی و خط پروژه ندارد و جادهای است که بسیار تا بسیار مشکل دارد. حالا میگویند چیزی به ارث بردیم، چهطور آن را بهتر کنیم!؟ در شورای ترافیک استان، همه از استانداری و فرمانداری تا شهرداری و اداره راه و ... پای کار بودند که طرح ایمنسازی را اجرا کنیم تا حداقل جلوی برخی تصادفات گرفته شود. شهرداری طرح ایمنسازی تهیه و در چندین مرحله آن را ارائه کرد و تایید که شد، بسیاری از اقدامات طرح را هم توانستند اجرا کنند؛ البته برخی موارد آن نیز باقی مانده است. اما این طرح، مشکل را حل نخواهد کرد. آرامستان جدید، نیاز به مسیری چهارخطه دارد؛ دو خط رفت و دو خط برگشت با جداکننده و از همه مهمتر به روشنایی نیاز دارد. برخی میگویند بیرون از شهر و برخی میگویند در محدودهی شهر است. باید از این مسائل عبور کرد و همه پای کار بیایند تا حوادث تلخ در این مسیر تکرار نشود. شهرداری ادعا میکند که 500، 600 میلیون تومان تابلو در این مسیر نصب کرده، ولی آن را دزدیدهاند؛ مشخص است که در چنین شرایطی، باید نیروی انتظامی و دیگر دستگاههای مسئول پای کار بیایند. من از روز اول که طرح ایمنسازی بررسی میشد، پیشنهادم این بود که تا جایی ممکن است استفاده از جادهی جدید آرامستان در طول روز باشد و شبها ممنوع شود. متاسفانه چند روز پیش، دو جوان در این مسیر فوت کردند و روز شنبه، در شورای ترافیک و در حالی که موضوع دیگری در دستور کار بود، از آقای دکتر موسوی معاون محترم عمرانی استاندار خواهش کردم که دربارهی مسیر آرامستان این تصمیم را بگیریم که استفاده از آن در ساعات شب ممنوع شود. گفته شد که شورای تامین باید چنین اقدامی را تایید کند. با این وجود، با حمایت آقای دکتر موسوی و تایید اعضای شورای ترافیک، قرار شد جاده در شب بسته شود و من همینجا، بهطور ویژه از حمایت آقای دکتر موسوی تشکر میکنم. این مسیر شبها به محلی برای کورس موتورسواران و خودروسواران تبدیل شده و خطرآفرین است. بنده شخصا بهعنوان کارشناس ترافیک معتقدم حتی اگر رانندهای با سرعت غیرمجاز حرکت میکند، نباید بابت خطایش، جانش را از دست بدهد. به هر حال، آرامستان جدید در این مکان به بهرهبرداری رسیده؛ کاری به درست یا غلط بودن آن ندارم، الان نیاز است از هرجا که امکان دارد، تمام ارگانها حمایت کنند و بودجهای را اختصاص دهند و خط پروژهی درستی طراحی و سریعا مسیر را اجرا و اصلاح و بهویژه روشناییاش را تامین کنند. در کنار آن، پلیس راهور و نیروی انتظامی در ساعاتی که مسیر باز است حضور داشته باشند. مسیر طولانی است و شهرداری بهتنهایی نمیتواند کاری برای آن انجام دهد. تاکنون، کارگروه و شورای ترافیک و شهرداری هرچه در توانشان بوده است انجام دادهاند و نوبت به دیگر دستگاهها رسیده است.
*طبق قانون، این مصوبهی شورای ترافیک، لازمالاجراست یا حتما شورای تامین باید آن را تایید کند؟
شورای ترافیک مصوب میکند ولی صد در صد نیاز است که شورای تامین هم آن را مصوب کند و همهی ارگانهای مرتبط از جمله نیروی انتظامی پای کار بیایند؛ شهرداری بهتنهایی نمیتواند مسیر را ببندد. آنطور که شهرداری میگوید کانکس برای استقرار نیروی انتظامی در این محل هم مهیا کرده است. پلیس باید مستقر شود و گشتزنی شبانهروزی صورت گیرد. این جاده نیمهکوهستانی است، شیب و قوسهای تندی دارد و نسبتا هم طولانی است و نیاز جدی و فوری به روشنایی دارد. خوشبختانه تمام اعضای شورای ترافیک بر این موارد اتفاقنظر دارند و البته همه هم اعتقاد داشتند این محور، نباید افتتاح میشد.
*مگر خود شورای ترافیک به بهرهبرداری از آرامستان، مجوز ترافیکی را نداد؟ مگر نه اینکه وقتی یک مسیر قرار است زیر بار ترافیک برود، شورا باید به آن مجوز بدهد؛ اگر اعضا چنین اعتقادی دارند، چرا به شهرداری اجازهی افتتاح دادند؟
نظر شورای ترافیک را به این شکل میگیرند که در قبرستان فعلی جای دفن نیست و میخواهیم اموات را در آرامستان جدید دفن کنیم؛ این هم جادهی آن است. شورای ترافیک که نمیتواند جلوی این کار را بگیرد و بگوید چون جاده مناسب نیست، در جنگل دفن کنید! بنابراین، میگوید چه اقداماتی باید انجام دهید تا که این جاده ایمن شود.
*در واقع، میخواهید بگویید که شورای ترافیک مجوز مشروط به شهرداری داده است. درست میگویم؟
بله؛ گفته مسیر را خطکشی کنید و شیارهای طولی و عرضی را انجام دهید و شیبها را اصلاح کنید و چندین مورد اصلاح دیگر هم صورت گیرد تا به یک مسیر با استانداردهای حداقلی برسیم نه که جاده استاندارد شود. ساخت جادهی استاندارد، نیاز به زمان و پول دارد.
*و جادهی استاندارد همان مسیر چهار خطه است که به آن اشاره کردید.
بله؛ مسیر چهار خطه به همراه جداکننده و روشنایی هم حتما داشته باشد. جادهی استاندارد، باید براساس اصول هندسی طراحی شود.
*من متوجه نمیشوم چهطور شورای ترافیک به جادهای اجازهی بهرهبرداری داده که به گفتهی شما حتی اصول هندسی در طراحی آن رعایت نشده و این یعنی حتی نمیتواند عنوان جاده را به خود بگیرد!
این گونه از طرحها به شورای ترافیک نمیآید. شهرداری توسط پیمانکار مربوطه آن را چند سال قبل، اجرا کردهاند.
*در این پنج ماه که آرامستان جدید افتتاح شده، اعضای شورای ششم شهر کرمان چند باری نسبت به وضعیت نامناسب آن و از جمله جادهی ناایمن هشدار دادهاند. این نحوهی مواجههی شورا با چنین چالش بزرگی را چهطور ارزیابی میکنید؟ فکر نمیکنید که میتوانستند قویتر عمل کنند؟
فکر نمیکنم. وقتی شهرداری میگوید که جا برای دفن اموات نداریم و به دلیل کرونا، فوتیها زیاد شده و نیاز به محل دفن جدید داریم؛ همه باید کمک کنند تا به این نیاز شهر پاسخ داده شود. حالا اینکه چرا اصلا چنین جادهای برای آرامستان در نظر گرفته شده؟ چرا چنین محلی برای آرامستان انتخاب شده؟ و دهها مورد دیگر، صحبتهای الان نیست. در حال حاضر، همه باید کمک کنند تا اصلاحات انجام و روشنایی مسیر تامین شود. مصوبهای که شورای ترافیک داده، براساس شرایط موجود، بهترین است. ضمن اینکه عرض کردم پیش از این هم، شهرداری طرح ایمنیسازی تهیه و بخشی از آن را نیز اجرا کرده است.
*مطابق مصوبهی اخیر شورای ترافیک که هنوز هم معلوم نیست اجرایی بشود یا نه؛ شبها مسیر بسته میشود. اما با توجه به شرایطی که این جاده دارد، در طول روز، همچنان خطراتی وجود دارد و ما باید منتظر اخبار ناگوار بعدی شبیه آنچه چهارشنبهشب رخ داد هم باشیم. درست است؟
اگر مسیر در ساعات شب مسدود شود و نیروی انتظامی و پلیس راهور هم حضور داشته باشند و در ادامه، دوربینهای نظارتی هم مستقر شود، جلوی بسیاری از این حوادث و اتفاقات گرفته میشود. یک مجموعه باید تصمیمی بگیرند که خیلی هم سخت نیست و یک روزه قابل انجام است. شورای تامین همین امروز میتواند مصوب کند که حضور نیروی انتظامی و پلیس راهور در این محور الزامی است. وقتی پلیس در جایی باشد، از آنجا که تمام حوادث در پی سرعت بالا اتفاق میافتد، پیشگیری انجام و سرعت کنترل میشود و کسی هم دیگر به این فکر نمیکند که مسیری اینجا وجود دارد و میتوانیم با ماشین در آن جولان دهیم.
*پلیس عضو شورای ترافیک هم هست. هیچگاه صحبتی کرده که چرا در این مدت که آرامستان افتتاح شده، در کانکسهایی که شهرداری در مسیر برایش مهیا کرده مستقر نمیشود؟
پلیس و همهی دستگاهها از روز اول پای کار بوده ولی هر نهاد مشکلات خاص خود را دارد. ابتدا صحبت بر سر این بود که این محور، در محدودهی شهر نیست و حالا آیا پلیس راه باید مستقر شود یا پلیس شهرستان؟ بعد از بحث و بررسیها، آقای دکتر موسوی و همه کمک کردند تا جزو شهر باشد و پلیس شهرستان مستقر شود. طول این مسیر زیاد است و استقرار پلیس نیاز به تجهیزات و امکاناتی دارد. ضروری است که شورای تامین پای کار بیاید و مشکل را حل کند. /الف
نظر خود را بنویسید