فردایکرمان ـ گروه جامعه: شهردار کرمان در پاسخ به این پرسشهای فردایکرمان که ترافیک شهر در حال انبوهتر شدن است؛ رویکرد غیرهمسطحسازی امتحان خود را پس داده، در سالهای آخر فعالیت شورای پنجم و شهرداری آقای عالمزاده موضوع بیآرتی و تراموا و ایجاد مسیر دوچرخهسواری نه بهعنوان یک عمل فانتزی بلکه وسیلهای برای جابهجایی در شهر مطرح بود؛ شما چه رویکردی در این حوزه دارید؟ و چرا پروژهی سهراهی شرفآباد با وجود کلنگزنی شروع نمیشود؟ بر بازنگری در مطالعات طرح جامع حملونقل و ترافیک تاکید کرد و با بیان اینکه این طرح در شرایط فعلی شهر به هیچوجه قابل دفاع نیست، گفت: «با بهترین کارشناسان در دانشگاه تهران برای آسیبشناسی پروژههای ترافیکی قرارداد بستیم و تا دو ماه دیگر، گزارشی در اینباره ارائه خواهند کرد. الحمدالله پروژهی سهراهی شرفآباد هنوز شروع نشده و میتوانیم آن را هم آسیبشناسی کنیم که آیا نیاز است یا خیر؟».
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، سعید شعربافتبریزی روز پنجشنبه 18 آذرماه در نخستین نشست خبری خود، در توضیح بیشتر در اینباره اظهار کرد: «مطالعات طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر کرمان انجام شده ولی مربوط به سالهای 88 و 89 است و چون به آن بسیار استناد میشود؛ به صراحت میگویم که حتما باید بازنگری شود و با تغییر شرایط شهر بعد از 11 سال، اصلا این طرح قابل دفاع نیست».
وی افزود: «حتی طرح جامع شهر کرمان هم قابل دفاع نیست و بسیاری از مشکلات امروز ما به خاطر این طرح است».
وی با بیان اینکه مطالعات طرح جامع ترافیک را شروع و قرارداد را امضا کردهایم، ادامه داد: «مطالعات بسیار پرهزینهای است و باید پنج میلیارد تومان هزینه کنیم و شاید اتمام آن، تا دو سال طول بکشد ولی این اقدام باید انجام شود».
شهردار کرمان اظهار کرد: «تا زمان نهایی شدن طرح، با گروهی از بهترینهای ایران که در دانشگاه تهران بودهاند، برای آسیبشناسی پروژههای ترافیکی شهر قرارداد بستیم، بعد از دو ماه دیگر، نتایج عملیاتی آن مشخص خواهد شد».
وی دربارهی سرنوشت پروژهی سهراهی شرفآباد گفت: «الحمدالله سهراهی شرفآباد شروع نشده و میتوانیم آن را آسیبشناسی کنیم که آیا نیاز است یاخیر؟».
شعربافتبریزی با بیان اینکه من طرفدار گسترش دوچرخه هستم اما باید طبق مطالعاتی علمی مسیرها تعریف شود، افزود: «در مورد تراموا و مترو تقریبا با قطعیت میتوان قضاوت کرد که با وضعیت درآمدی و زیرساختی که در کرمان داریم، به عنوان کارشناس میگویم از لحاظ توانمندی مالی امکان پیادهسازی آن را در کرمان نداریم».
به گفتهی وی، هر یک کیلومتر تراموا 450 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
شهردار کرمان ادامه داد: «شهر کرمان امکان ایجاد تراموا دارد ولی اگر تامین مالی در سطح ملی صورت گیرد؛ تنها در این صورت، میتوان به تراموا فکر کرد، فعلا اما تنها راه میدل باس و اتوبوس و بیآرتی است». /الف
نظر خود را بنویسید