فردای کرمان – گروه جامعه: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با تاکید بر اینکه چهارشنبهسوری اصولاً ماهیت و جنس امنیتی ندارد، ادامه داد: «چهارشنبهسوری دارای ظرفیتهای جرمزایی و سلب آسایش و امنیت عمومی است و با این وصف، عمدهی اقدامات دستگاهها و نهادها باید غیر قهری و یا رویکرد آموزش فرهنگی داشته باشد».
سیدمهدی قویدل افزود: «زمانی چرخهی تولید، واردات، خرید و فروش و استفاده از وسایل انفجاری خواهد شکست و اقبال مردم از آن کاهش خواهد یافت که در کنار تصمیمات و اقدامات قهری گذشته، امکان و زمینهی تخلیهی سالم هیجانات مردم نیز فراهم شود».
به گزارش فردای کرمان به نقل از روابط عمومی اداره کل دادگستری استان کرمان، وی در گفتوگویی درخصوص چهارشنبه آخر سال، موسوم به «چهارشنبهسوری» افزود: «در میان انبوه حوادث و وقایع آتشسوزی و صدمات جانی و خسارات مالی ناشی از آن، آمار خسارات مربوط به وقایع چهارشنبهسوری قابل توجه و تأمل است».
وی ادامه داد: «آمارها حاکی از آن است که آسیبدیدگان و مصدومان چهارشنبهسوری در سال 98 تعداد 1498 مورد در کشور بوده است که این تعداد در سال 99 به 1894 مورد افزایش یافته است».
قویدل افزود: «همچنین تعداد فوتیها در سال 98، چهار نفر و در سال 99 این تعداد به 9 نفر افزایش پیدا کرده و متاسفانه در سال 98 تعداد 193 نفر و در سال 99 تعداد 131 نفر در کشور قطع عضو شدهاند».
وی با اشاره به اینکه در سال 98 تعداد 318 نفر و در سال 99 تعداد 131 نفر در چهارشنبه آخر سال در سطح کشور دچار سوختگی شدند، گفت: «46 درصد مصدومین بین سنین 6 تا 18سال بودند و از این تعداد 82 درصد مرد و 18 درصد زن بودهاند و 30 درصد از حادثهدیدگان را عابرین پیاده و نیروهای امدادی تشکیل میدهند».
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بیان کرد: «هرچند مجموعه اقدامات سلبی و قهری دستگاهها و نهادهای ذیربط در سنوات گذشته، تاثیر بسزایی در کنترل و کاهش لطمات و خسارات جانی و مالی مراسم یادشده داشته است، اما هنوز هم آمار و ارقام خسارتهای موصوف جای تأمل دارد، لذا پیشبینی میشود، باید در کنار اقدامات قهری و سلبی معمول، مجموعهای از اقدامات ایجابی و ایجادی نیز طرحریزی شود و به اجرا درآید».
قویدل گفت: «درصد قابل توجهی قریب 180 هزار نفر مجروح، مصدوم، معلول یا قربانیان آتشسوزیهای هر ساله کشور مربوط به مراسم چهارشنبهسوری و نتیجهی عدم تدبیر و مدیریت مناسب این ایّام و حوزهی تولید، ساخت، واردات، عرضه، خرید و فروش و کاربرد مواد و وسایل انفجاری است».
وی اقدامات دستگاهها و نهادهای ذیربط را بر محورهای ویژهای متمرکز دانست و گفت: «این محورها عبارتند از؛ انجام کار اطلاعاتی، شناسایی و محدودسازی، کنترل و مهار فعالیت تولیدکنندگان و توزیعکنندگان عمدهی مواد انفجاری پرخطر و پر صدا و تمرکز و اولویتبخشی به جلوگیری از واردات، تولید و توزیع مواد منفجرهی عمده و اطلاعرسانی و آموزش همگانی مردم از طریق رسانههای گروهی به ویژه رسانه ملّی و فضای مجازی، شناسایی نقاط خاصی در شهرهای بزرگ و همچنین انجام گشتهای ویژه در این نقاط و جلوگیری از برخورد قهری مأمورین با مصرفکنندگان اقلام کمخطر و عدم تبدیل یک مسئلهی اجتماعی کوچک به یک مشکل امنیتی از دیگر محورهایی است که دستگاهها باید بر آن تمرکز کنند».
قویدل در پایان تاکید کرد: «همچنین پیشگیری از وقوع جرم، کاهش خسارات و تلفات چهارشنبه آخر سال، حفظ ارزشها، رعایت مقررات، تأمین آسایش مردم، جلوگیری از اقدامات و عملیات ایذایی احتمالی عوامل و گروهکها و عوامل و عناصر ضد انقلاب، کنترل و رصد مجرمین حرفهای، سابقهدار، خطرناک و اراذل و اوباش و آمادگی هر چه بیشتر دستگاههای امدادی و خدماتی باید به طور جدی مد نظر دستگاهها و نهادهای ذیربط قرار گیرد». /پ
نظر خود را بنویسید