فردای کرمان – گروه جامعه: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با بیان اینکه پلیس از مواضع خود در مورد ایمنی خودروهای تولید داخل عقبنشینی نخواهد کرد، گفت: «نه تنها در مورد خودروهای تولید داخل، بلکه در مورد خودروهای وارداتی نیز ما با حساسیت بر ایمنی آنها نظارت خواهیم کرد و اگر خودرویی ایمنی لازم را نداشته باشد، قطعا از شمارهگذاری آن جلوگیری خواهد شد».
سردار سیدکمال هادیانفر افزود: «ما به عنوان پلیس همه روزه شاهد تصادفات هولناکی هستیم، تقریباً هر دو سه روز یک آتشسوزی یا انفجار خودرو داریم خب چرا چنین حادثهای باید رخ دهد؟ واقعاً نمیپذیریم که این تصاویر را هر روز در رسانه و تلویزیون پخش کنیم و مردم را نگران کنیم، اما مسئولان خودروساز شما که در جریان امور هستید و میدانید که اتفاقات و تصادفات هر روزه رخ میدهد، پس فکری هم برای آن بکنید».
وی با تاکید بر ضرورت افزایش ایمنی و کیفیت خودروهای تولید داخل، گفت: «هرچند که باید بگویم ما خودروی ملی نداریم و اگر فردی بگوید خودروی ملی داریم، حرف نامربوطی زده است. ما در کشورمان کار مونتاژ را انجام میدهیم و قطعات خودروها را مونثاژ میکنیم».
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا سراسری، هادیانفر دربارۀ برخی موضعگیریها در دفاع از خودروسازان گفت: «ببینید ما گزارشهایی را میخوانیم و دیدیم که برخی از افراد موضعگیریهای عجیب در این زمینه داشتند. خب گاهی بحث منفعت و سود این افراد وجود دارد، یا کارخانهدار هستند یا به نوعی نفعی از این وضعیت دارند. البته من در مورد این فردی که در مجلس هستند، نمیدانم آیا چنین موضوعی وجود دارد یا خیر. اما در مواردی دیده شده که افراد چون محل درآمد داشته یا کارخانهدار و ... هستند، اظهارات عجیبی را بیان میکنند. به هر حال تاکید بر ارتقا ایمنی ممکن است منجر به وارد شدن ضرر به این گروه شود».
رئیس پلیس راهور ادامه داد: «بارها گفتهام و خواهش کردهام. از نمایندگان محترم مجلس، مسئولان، مدیران و تمام افرادی که در این حوزه صحبت میکنند خواستهام که منافع ملی، ایمنی و امنیت مردم را در نظر بگیرند».
وی اظهارات یکی از نمایندگان مجلس دربارۀ باز نشدن ۱۰۰ ایربگ از میان ۹۰۰ هزار خودروی تولید شده و ناچیز بودن این رقم را نیز ناشی از عدم اطلاعات کافی دانست و گفت: «به نظرم در این زمینه اطلاعاتی ندارند. فقط در یک پارکینگ تصادفات که ما مستندات آن را به مجلس دادیم، ۱۰۷ دستگاه خودرو وجود داشت و از میان این ۱۰۷ دستگاه خودرو که تماماً از زاویۀ جلو یعنی از زاویۀ مناسب تصادف کردند، ایربگ ۹۷ دستگاه خودرو باز نشد، یعنی حدود ۹۸ درصد ایربگها در این پارکینگ عمل نکرده بود. ما مستندات بررسی کارشناسی فنی این خودروها را به نمایندگان مجلس ارائه کردیمم.
هادیانفر با تاکید بر اینکه در بحث کیفیت و ایمنی لازم است که از فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان پیروی شود، گفت: «دولت هم باید ارادۀ جدی در پیش بگیرد و برای ارتقا ایمنی خودروها پیشگام شود. البته نه اینکه بیایند و ایمنی را به شکل صوری ارتقا دهند. ارتقا ایمنی باید به صورت واقعی بوده و کیفیت محصول افزایش پیدا کند».
خودروی ملی نداریم؛ مونتاژ میکنیم
وی با تاکید بر ضرورت افزایش ایمنی و کیفیت خودروهای تولید داخل، گفت: «هرچند که باید بگویم ما خودروی ملی نداریم و اگر فردی بگوید خودروی ملی داریم، حرف نامربوطی زده است. ما در کشورمان کار مونتاژ را انجام میدهیم و قطعات خودروها را مونثاژ میکنیم».
رئیس پلیس راهور با اشاره به دستهبندی رایج خودروسازان گفت: «در دنیا سه دسته در صنعت خودرو وجود دارد. دستۀ اول تولیدکنندهها هستند که شرکتهایی مبتکر و خلاق هستند، دستۀ دیگر مانند صنعت خودروسازی در چین است که کپیکار هستند و کار شبیهسازی از برندها را با همان اسم یا هر اسم دیگری که بخواهید انجام میدهند. دستۀ سوم اما شرکتهایی هستند که مونتاژ کار بوده و یک تکه از آن و از این و ... را برداشته و با قراردادن آنها در کنار هم خودرویی را مونتاژ میکنند. کشور ما در بخش سوم فعالیت دارد اما انتظار مقام معظم رهبری و مردم و پلیس این بود که در این سالها باید تولیدکننده میشدیم نه اینکه مونتاژ کار باشیم. ما توانایی تولید موشک را داریم و واقعاً ساخت یک خودرو نسبت به یک موشک، سخت نیست».
وی دربارۀ اینکه آیا ممکن است امسال نیز شمارهگذاری خودروهایی دیگر متوقف شود، گفت: «ما موضوعات و تصادفات را دستهبندی میکنیم. خودروهای ناایمن را هم بر اساس تحلیل تصادفات، دستهبندی میکنیم. البته برخی میگویند چرا پلیس تازه دربارۀ خودروهای ناایمن شروع به اظهارنظر کرده است، من قبلا هم گفتم و باز هم تکرار میکنم که به هیچ عنوان اینطور نیست. ما این موضوعات را از اواخر سال ۹۸ متذکر شدیم، چه کسی تولید پراید و پژو ۴۰۵ را متوقف کرد؟ تمام مستندات در این رابطه وجود دارد، آن زمان آقای سلیمانی، مدیرعامل وقت سایپا نزد من آمد و گفت که روزانه ۴۰۰ دستگاه پراید تولید میکنند یعنی در واقع کارخانه با تولید پراید میچرخید که ما گفتیم باید تولید پراید متوقف شود که با پیگیریهای صورت گرفته از دولت وقت، معاون اول، وزارت صنعت و ... تولید پراید و پژو ۴۰۵ متوقف شد و همۀ اینها همراهی و کمک کردند. پس اینطور نیست که بگویند پلیس به تازگی در این موارد صحبت کرده است و چنین اتهاماتی را نمیتوان متوجه پلیس کرد. من قبلا گفتم و باز هم میگویم حالا که مقام معظم رهبری، مردم و پلیس مطالبۀ ارتقا ایمنی خودروهای تولید داخل را دارند، بهتر است به جای فرافکنی و توجیه، کیفیت تولیدات آنها افزایش پیدا کند».
تا ۳۰ سال آینده درگیر پراید و پژو خواهیم بود
هادیانفر افزود: «اگر همین حالا تولید یک خودروی ناایمن متوقف شود، ما طی ۲۰ تا ۳۰ سال درگیر آن خواهیم بود. کما اینکه هنوز با پیکان درگیریم. در مورد پراید و پژو ۴۰۵ هم همینطور است و ما تا سالها و ۲۰ - ۳۰ سال آینده درگیر آن و تصادفات ناشی از آن خواهیم بود».
رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه تمام تلاش پلیس تولید خودروی ملی است، گفت: «ما میخواهیم که خودروی ملی داشته باشیم، خودرویی که به آن افتخار کنیم که تولید ملی ماست. همچنین ایمنی و کیفیت خودروهایی که هماکنون مونتاژ یا وارد میشوند هم بالا برود، حرف ما این است که به عنوان مثال چرا در تولید خودرو از فولاد کم کربن استفاده نمیکنیم و از ورق سه لایۀ غیرایمن استفاده میکنیم که خودرو در هر حالت تصادف چه با زاویۀ مناسب چه غیرمناسب، مچاله شود و سرنشینان در آن گرفتار شوند؟».
وی دربارۀ اینکه برخی از خودروسازان ادعا میکنند که دلیل باز نشدن کیسۀ هوا از سوی راننده است، گفت: «کیسۀ هوا راننده حتما باز میشود و حالت دستی و انتخابی ندارد. در این مواردی که گفتم حتی کیسۀ هوای راننده نیز باز نشده است. ببینید کیسۀ هوای راننده در تمام دنیا تابع دستی کردن و قفلی نیست و در صورت تصادف باید باز شود اما در برخی از خودروها این امکان وجود دارد که کیسۀ هوا سرنشین کنار راننده باز یا قفل باشد. این آمار در مورد کیسۀ هوای راننده است که باز نشده است». /پ
نظر خود را بنویسید