فردای کرمان – گروه جامعه: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حجتالاسلام سیدمحمود دعایی دنبال حقوق پایمال شدۀ کسانی بود که زیر آسمان خدا مدافعی نداشتند، گفت: «زیر آسمان خدا خیلیها هستند که پارتی و زبان دفاع از حق خود را ندارند لذا به این معنی است که ما به دعاییها نیازمندیم».
حجتالاسلام مجید انصاری با بیان اینکه دعایی اصلا اهل تظاهر نبود و اجازه نمیداد کسی از او بگوید، افزود: «ای کاش ۱۰ دعایی داشتیم و ای کاش روحانیون و مدیران ما در منطق دعایی با مردم سخن میگفتند زیرا او دلسوزی مصنوعی نداشت».
وی همچنین با اشاره به مشکلات معیشتی اقتصادی در کشور، بیان کرد: «در این دوران که دشمنان انواع فشارهای تحریمی را علیه ما برای ناامیدکردن مردم سامان دادند، آنچه میتواند مرحمی برای زخمها باشد اخلاق نیکو است».
دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز یادآور شد: «تمامی مدیران باید همچون سال ۵۷ فداکارانه در صحنه باشند، نباید فرصتها را از دست داد، فرصت زیادی نداریم نباید بگذاریم آستانۀ صبر مردم به نهایت خود برسد، مردم ما صبورند اما صبوری هم حدی دارد، هرکس به این ملت عشق میورزد باید فارغ از جناح دست به هم دهند و پیشنهادات نخبگان را بشنوند».
وی خاطرنشان کرد: «دوران آزمون و خطا گذشته و ما در مرحلهای قرار داریم که جز انسجام و وحدت، احیای اعتماد عمومی و ادارۀ امور بر مدار عقلانیت، تجربه و فداکاری، راه دیگری نداریم و اگر اینگونه باشیم مردم همراه میشوند و دشمن مایوس خواهد شد».
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایرنا کرمان، وی 22 خردادماه در آیین بزرگداشت حجتالاسلام سیدمحمود دعایی در مسجد جامع کرمان افزود: «دعایی نشان داد یک ولایی تمامعیار در زمان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است».
وی ادامه داد: «در واقع ویژگی ولایی او به چتری برای گسترش و جذب حداکثری مردم تبدیل شد و ولایتمداری او هیچگاه وسیلهای برای ترد و دور انداختن افراد نبود».
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: «ای کاش ۱۰ دعایی داشتیم و ای کاش روحانیون و مدیران ما در منطق دعایی با مردم سخن میگفتند زیرا او دلسوزی مصنوعی نداشت».
وی با بیان اینکه او حتی بدون برچسب زدن، اعضای ساواک را که مجازات خود را گذرانده بودند به اسلام دعوت میکرد، گفت: «ممکن است که برخی از ما حتی پاسخ سوالات بهاییان را ندهیم اما حجتالاسلام دعایی مشکل یکی از آنان را با حضور در دفتر نخستوزیری وقت حل کرد».
حجتالاسلام انصاری افزود: «امیرالمومنین در عهدنامۀ مالکاشتر میفرماید که ای مالک قلب خود را در مقابل همۀ مردم لبریز از محبت کن، که این مردم یا برادر و خواهر دینی تو هستند یا مشابه تو در خلق و انسان بودن، هستند».
وی اضافه کرد: «حجتالاسلام دعایی سوار پیکان میشد و مقابل درب فلان مدیرکل میایستاد بدون هیچ ادعایی، و پس از آن خود را معرفی میکرد و دست مشکلداران را میگرفت، زیر آسمان خدا خیلیها هستند که پارتی و زبان دفاع از حق خود را ندارند لذا به این معنی است که ما به دعاییها نیازمندیم».
وی گفت: «اگر فاصله و دلخوری میبینیم به این معنی نیست که مردم از دین و روحانیت واقعی جدا هستند، بلکه مردم عاشق آنان هستند زیرا این احترامات را به دعایی دیدیم».
خلق و خوی مشابه سردار دلها
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «درود بر تربیت کرمانیهای اصیل، ما ۲ عزیز را اخیرا با خلق یکسان از دست دادهایم که یکی از آنان سردار شهید سلیمانی با آن تشییع جنازۀ میلیونی بود، که دلهای مردم مسلمان و غیرمسلمان و آنکس که ایران را دوست داشت گره زد».
وی با اشاره به خصلتها و سلوک شهید سلیمانی بیان کرد: «سیدمحمود دعایی نیز همچون این شهید والامقام خاکی و دنبال حل مشکلات مردم بود و دعایی همان سلوک را داشت لذا او را از سرداران سیاست، فرهنگ و رسانه میدانم با خلق و خوی مشابه سردار دلها».
حجتالاسلام انصاری ادامه داد: «ایران و کرمان باید به این مربیان خود ببالد، پیامبر اکرم (ص) الگو است و آنان در خط پیامبر بودند و الگو شدند امیدوارم بتوانیم این عزیزان را به جامعۀ جوان کشور بشناسانیم».
وی گفت: «دعایی اصلا اهل تظاهر نبود ایشان اجازه نمیداد کسی از او بگوید و ما باید ۴۲ سال سابقۀ مدیریت او را گزارش کنیم و موسسه اطلاعات بر آن حوزه همت بگمارد».
وی تاکید کرد: «مقام معظم رهبری فهرستی از خصایل نیکو و صفات دعایی ازجمله سلامت نفس، فروتنی، سادهزیستی، قناعت، وفاداری در ولایت و دوستی و رفاقت را برشمردهاند».
حجت الاسلام انصاری افزود: «میتوان دعاییوار وارد عرصۀ خدمت شد و سبکبال از این دنیا رفت، در خانۀ موقر زندگی کرد و با امکانات و خرج کم، در کمک به مردم پرفایده بود».
وفاداری به آرمانهای انقلاب
حجتالاسلام انصاری بیان کرد: «دعایی تا هفتۀ گذشته که از این جهان رخت بربست بر پیمان و میثاق خود با امام خمینی(ره) و آرمانهای انقلاب اسلامی فداکار و وفادار باقی ماند».
وی افزود: «حجتالاسلام دعایی پرورشیافتۀ دامن پاک مادری مخلص، مومنه و زحمتکش در کارخانۀ ریسندگی کرمان بود و ایشان میگفت هرچه دارم از او دارم».
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: «آثار این مادر آنچنان در وجودش ریشه دوانده بود که بخشی از فضایل از او شده بود، مادری که با کارگری و رنج فرزندی را تربیت کرد که فخر ایران، انقلاب، روحانیت و کرمان شد».
وی ادامه داد: «بزرگان و آیتاللهها و روحانیها در حوزۀ علمیه کرمان از محضر او بهرهها گرفته و به لحاظ سلوک اخلاقی و عرفان، وامدار این عالم بزرگوار و کمتر شناختهشدۀ کرمان بودند».
وی ادامه داد: «گوهرهای بزرگی در استان کرمان داریم که تا زنده هستند کمتر معرفی و قدردانی میشوند و دعایی از روزی که مجذوب امام خمینی (ره) شد، در قم و در کنار تحصیل در راه نهضت امام خطرها را به جان خرید و مبارزه کرد».
حجتالاسلام انصاری بیان کرد: «ایشان با همکاری آیتالله هاشمیرفسنجانی بنیان نشریهای برای انتشار پیام امام خمینی(ره) در آن فضای خفقان و رعب و هراس گذاشتند و پس از تبعید امام، به نجف و عراق هجرت کردند».
وی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب در وفات حجتالاسلام دعایی گفت: «خدمات ایشان در نجف و قم فداکاریهایی است که بیان آن ساعتها زمان طلب میکند، حجتالاسلام دعایی در نجف مقاطعی از مبارزه را بیان میکرد، کاش مردم میدانستند انقلاب با چه فداکاری خوندل و اندیشههایی شکل گرفته است».
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «دعایی همچون پروانه در بیت امام خمینی(ره) در چرخش بود و با ذکر فرزند امام، بنیان صدای روحانیت را گذاشت».
وی افزود: «رادیوی صدای روحانیت چندین سال به گویندگی حجتالاسلام دعایی اداره شد و خود اندازۀ یک نهاد بزرگ در پیامرسانی انقلاب موثر بود و شبها با اینکه کوتاه بود همه را میخکوب میکرد».
حجتالاسلام انصاری خاطرنشان کرد: «از عجایب است که این سید بزرگوار بدون پیشینۀ مدیریتی به گونهای این رادیو را اداره میکرد و خود برنامه مینوشت و به تنهایی این برنامه را گردآوری و تولید میکرد».
وی افزود: «شب تا نزدیکی سحر برنامهها را تولید میکرد و پس از اذان صبح از نجف به بغداد میرفت و آنجا برنامه را اجرا میکرد و سپس بر سر درس خود بازمیگشت».
دعایی یک رسانه برای پیامرسانی انقلاب بود
حجتالاسلام انصاری گفت: «برخی رسانههایی را با ساختمانهای بزرگ، خودرو، امکانات و ابزار پیشرفته در نجف راه انداخته بودند اما حجتالاسلام دعایی یک نفره یک رسانه برای پیامرسانی انقلاب اسلامی و اثرگذارتر از آنان بود».
وی ادامه داد: «او حتی حلقۀ وصل مجاهدان با بیت امام خمینی(ره) بود، حجتالاسلام دعایی پای ثابت قضیۀ پاسخگویی به هر انتقاد خطرناکی از زمان امام(ره) و مبتکر عمل بود».
وی افزود: «ایشان در آستانۀ انقلاب اسلامی با امام خمینی(ره) به پاریس مهاجرت کرد و در منصبهایی قرار گرفت و ۱۰۰ درصد در این مسیر موفق بود».
حجتالاسلام انصاری اضافه کرد: «چهار دوره در مجلس شورای اسلامی بودم که دعایی در ۶ دورۀ ابتدایی نمایندۀ مردم تهران در مجلس بود و اگر موانعی نبود، مردم این استان در تمام دورهها او را انتخاب میکردند».
وی افزود: «مطلقا از حقوق مجلس شورای اسلامی و از خودروی نمایندگان و دیگر امکانات استفاده نکرد اما به عنوان سربازی فداکار در معیت مقام معظم رهبری و بعدها آیتالله هاشمیرفسنجانی یک فرد تمامعیار آماده خدمت بود».
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: «حجتالاسلام دعایی نشان داد که با حضور در مسئولیتهای عالی، سلوک او تغییری نمیکند و اگر تغییری بود، در جهت تواضع و مثبت بود».
وی ادامه داد: «ایشان ۴۱ سال نماینده امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، در موسسه بزرگ و روزنامه وزین اطلاعات بود و پرسنل این روزنامه باید بگویند که او چگونه مدیریت کرد».
حجتالاسلام انصاری افزود: «دعایی نشان داد میتوان مدیری بدون دربان بود، حتی دفترداری نداشت و درب دفتر او همیشه باز بود و با تکتک کارکنان موسسه اطلاعات ارتباط فرزند پدری و برادرانه داشت».
وی بیان کرد: «حجتالاسلام دعایی به مشکلات تمامی پرسنل موسسه اطلاعات رسیدگی میکرد و حتی برای همۀ پرسنل خانه تهیه کرد و با تمام وجود در خدمت مجموعهاش بود لذا پرسنل اطلاعات نیز با عشق فعالیت میکردند و دعایی با صعۀ صدر، تدبیر و مدیریت امور را پیش میبرد».
دعایی کیمیایی در وجود خود داشت
حجتالاسلام انصاری بیان کرد: «اگر که دعایی نبود، برخی آثار نخبگان در تاریخ کشور منتشر نمیشد زیرا مربوط به افرادی بود که در گوشۀ گمنامی افتاده بودند».
وی افزود: «دعایی در فرهنگ و اندیشه همچون گوهریاب بود که شبانهروز در جهت شناسایی نخبگان کشور فعالیت میکرد، او با انتشار آثار، اطلاعات و علوم را از زیر خروارها خاطرۀ فراموش شده، تجلی و برجسته میکرد».
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «دعایی اصحاب فرهنگ و هنری که در منزلتی بودند اما حاضر به تمکین نبودند، عالیترین اساتید و برجستهترین هنرمندان کشور از موسیقی و هنر را با فراخوانی با عشق در صحنه حاضر میکرد و گنجینهای گرانبها از این رهگذر به یادگار گذاشت».
وی اظهار کرد: «حجتالاسلام دعایی همۀ اینها بود اما تمامی اینها در مقابل او واقعا چیزی نبودند، ما مبارز و اهل فرهنگ و هنر زیادی داشته و داریم اما دعایی کیمیایی دیگر در وجود خود داشت، همان کیمیایی که پیامبر به آن صفت، ستوده شده است».
حجتالاسلام انصاری خاطرنشان کرد: «دین مبین اسلام با وجود رافت و مهربانی امروز به عنوان تفرقهافکن و کشتارکننده معرفی میشود و برخی افراد فریاد اللهاکبر را در زمان انفجار یا آتشسوزی یا سر بردین بیگناهان سر میدهند، چه بر سر اللهاکبر آمده است؟».
وی افزود: «قرآن آنچه را برجسته میکند نرمخویی و رحمت است، در واقع رمز نفوذ اسلام و پیشرفت آن خلق و خوی این دین مبین بود که دعایی به صورت احسن به آن آراسته شد، او در نهایت فروتنی همچون خورشید بر همه میتابید، مهر او مسلمان و غیرمسلمان نمیشناخت».
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «دعایی ضمن انقلابی بودن نشان داد که میتوان انقلابی بود و نسبت به همۀ بندگان خدا همچون پیامبر اسلام(ص) مهربان باشیم». /پ
نظر خود را بنویسید