فردای کرمان – گروه اقتصاد: مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان با بیان اینکه سیلاب ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به محورهای ارتباطی استان کرمان خسارت وارد کرد، گفت: «سیلاب موجب تخریب ۵۴۰ کیلومتر آسفالت شد».
احسان عراقیزاده با بین اینکه برخی از محورهای ارتباطی استان کرمان نزدیک به ۷۲ ساعت زیر آب بود که این محورها باید تخریب و از نو ساخته شود، افزود: «یکهزار و ۲۰۸ دستگاه پل نیز در کرمان دچار آبشستگی شده و یا خسارت دیدهاند».
وی تاکید کرد: «باید برای جذب اعتبارات بهسازی و تعمیر جادهها به سرعت چارهاندیشی شود زیرا بدون اعتبار اگر مونسون بعدی بیاید خرابیها چند برابر خواهد شد».
عراقیزاده افزود: «تفاوت سیل اخیر با نمونههای گذشته این بود که ابتدا اعلام کردند که بخش عمدۀ بارشها در جنوب است اما شمال استان هفت تا هشت برابر جنوب بارندگی داشتیم لذا پیشبینیها متفاوت بود».
وی یادآور شد: «متاسفانه مسیر جریان و سرعت بارشهای مونسون در لحظه تغییر میکند و میزان رطوبت و بارش آن نامشخص است، برخی سیلابها در لحظه اتفاق میافتد و سیل در سامانۀ مونسون قابل پیشبینی نبود».
عراقیزاده افزود: «پیشبینی بارش در مناطقی از استان کرمان از ۳۰ تا ۵۰ میلیمتر بود اما بارش ۱۲۰ میلیمتری در یک شبانهروز داشتیم».
در سیل اخیر تخریب بسیار گسترده بود
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایرنا کرمان، وی 12 مردادماه در نشست خبری بیان کرد: «در سیل اخیر تخریب بسیار گسترده بود به این علت که باران از محل مسیلها نمیآمد لذا آمادگی در برابر آن نداشتیم برخی قسمتها آب مستقیم از روی جاده میرفت و به پل هدایت نمیشد».
وی با بیان اینکه در مسیر شهرستان انار نیز پل پاسخگو نبود و آب از روی جاده عبور میکرد، گفت: «پلها قدیمیاند و مطالعات آن برای ۲۵ سال قبل بوده و یا راه روستایی به مسیر اصلی تبدیل شده و پیشبینی سیل نشده است».
عراقیزاده با بیان اینکه توپولوژی منطقه بهم خورده است، یادآور شد: «سالها خشکسالی و ایجاد مزارع و باغات کشاورزی در پاییندست، موجب افزایش خسارتها و تخریب بسیاری از جادهها و پلها شد».
وی بیان کرد: «زیر برخی پلها در سیل اخیر تخریب و زیر فنداسیون برخی از آنها اکنون خالی شده که باید تخریب شود یا به آن بتن تزریق کرد».
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان گفت: «جاده کشکوییه رفسنجان - محمدآباد ساقی به مدت ۴۸ ساعت زیر آب بود که بهزودی خراب نمی شود و به مرور فرو میریزد».
وی اضافه کرد: «در سیل اخیر ۴۴۶ کیلومتر تخریب شانههای خاکی را در محورهای ارتباطی استان کرمان داشتیم در حالی که شانه راه تاثیر بسیاری بر ایمنی دارد».
وی با بیان اینکه ۲۴۰ کیلومتر سازههای زهکشی آب بر اثر سیلاب تخریب شده است افزود: «جادۀ انار - یزد چسبندگی خود را از دست داده و دیگر کارایی ندارد».
عراقیزاده اظهار کرد: «۴۰۰ کیلومتر تخریب شیب شیروانی، و وجود گلولای بسیاری در جادههای استان کرمان داشتیم و خط کشیهای اطراف جاده و تابلوها تخریب شد که به معضلی برای رانندگان تبدیل شده است و برای بازسازی جاده علاوه بر ساختن شانه باید تابلوها را هم تامین کنیم اما نداشتن جایی برای نصب تابلو بسیار خطرناک است».
وی ادامه داد: «۲۷۸ کیلومتر امسال تخریب بستر رودخانه را داشتیم که یکی از دلایل وقوع چنین بلایی ساختوساز غیرمجاز است و علت دیگر آن معادن شن و ماسه است».
ماشینآلات راهداری پاسخگوی استان کرمان نیست
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان گفت: «تخصیص اعتبار ملی برای خرید بلدوزر نداریم که باید از اعتبارات استانی و معادن و سایر بگذاریم، ماشینآلات فرسوده و قدیمی شده و پاسخگوی استان پهناور کرمان نیست».
وی با بیان اینکه در حوادث اخیر تعداد سه کمرشکن و تعدادی بیل مکانیکی اجاره کردیم، یادآور شد: «برخی استانها از اعتبارات ستاد بحران برای خرید ماشینآلات راهداری استفاده میکنند اما اعتباری در کرمان به این حوزه اختصاص نمییابد و ما همچنان به دنبال اجاره خودرو هستیم».
وی خاطرنشان کرد: «اعلام کردیم که خرید دستگاههای راهداری جزو الزامات است اما گفتند خریدی در این حوزه نداریم لذا امیدواریم در سفر رئیسجمهور و هدایت اعتبارات به سمت خریدهای ضروری مشکلی از استان حل شود».
عراقیزاده افزود: «وجود دستگاههای مکش در سیلها ضروری است که آن را در اختیار نداریم. همچنین کشنده، تریلی کمرشکن، بیل مکانیکی سنگین برای رودخانهها نداریم، در حالی که استان کرمان سیلخیز است و اگر این دستگاهها نباشد نمیتوانیم کاری در سیل انجام دهیم».
وی با اشاره به اولویتهای راهداری استان کرمان برای سفر رئیسجمهوری گفت: «در رفع نقاط حادثهخیز، آسفالت و راههای روستایی نیازمند اعتبارات هستیم».
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان بیان کرد: «برخی از شهرستانهای استان درصد برخورداری از راه روستایی بسیار پایینی دارند که پیش از سیل به عنوان اولویتهای طرحهای راهداری معرفی شدند اما اکنون اولویت ما ساخت راههایی است که بر اثر سیلاب آسیب دیدهاند و برای مصوبات سفر ریاست جمهوری اعلام نشدهاند». /پ
نظر خود را بنویسید