فردای کرمان – گروه اقتصاد: مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: «بر پایۀ ساماندهی توسعۀ محصول در صنعت خودروی کشور از حیث توسعۀ پلتفرم و محصول، از سال آینده ۹ خودروی جدید داخلی به جمع تولیدات خودروسازان داخلی اضافه خواهد شد».
عبدالله توکلیلاهیجانی افزود: «در سال آینده شاهد محصولات جدیدی شامل واریانت نخست خودروی اقتصادی سایپا بر پایۀ پلتفرم خودروی اقتصادی مشترک سایپا و ایران خودرو، خودروی ریرا (کراساور پلتفرم اختصاصی ایران خودرو)، خودروی اختصاصی پارس خودرو p۹۰ بر پایۀ پلتفرم بهروزشدۀ ال۹۰ و قطعات کاملاً بومی، خودروی آریای اتومات (بر پایۀ مگا پلتفرم اختصاصی سایپا)، خودروی TF۲۱ بر پایۀ پلتفرم بهروزآوری شدۀ ایران خودرو، خودروی اطلس بر پایۀ پلتفرم بهروزآوری شدۀ ایکس ۲۰۰ سایپا، خودروی سهند بر پایۀ پلتفرم بهروزآوری شدۀ ایکس ۲۰۰ سایپا، وانت آریسان ۳ منطبق بر استانداردها شرکت ایران خودرو و وانت اختصاصی گروه سایپا منطبق بر استانداردها و فیسلیفتهای محصولات جاری (مدلهای سال) به منظور ارتقا استانداردها خواهیم بود».
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایرنا، وی چهارم آبانماه در نشست خبری در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: «یکی از معضلات اصلی صنعت خودروی کشور عدم توجه به دانشبنیان شدن این صنعت در سالهای گذشته بوده است و اگر بخواهیم ترجمهای از دانشبنیان شدن در این صنعت ارائه کنیم، طراحی و توسعۀ محصول و بنسازه (پلتفرم) های بومی را میتوان حلقه مفقوده این صنعت در کشور دانست».
وی گفت: «بر این اساس در گام دوم برنامههای تحولی تلاش شد تا نقصان فقدان بنسازههای باکیفیت در صنعت خودروی کشور که مالکیت فکری آن در اختیار خودروسازان داخلی باشد مدنظر قرار گیرد».
توکلی ادامه داد: «در شهریورماه سال جاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو با تکیه بر دو مفهوم بنسازههای بومی و همافزایی در صنعت خودرو با مشارکت شرکتهای دانشبنیان داخلی برگزار شد که طی آن نقشۀ راه آینده صنعت خودرو با تکیه بر بنسازههای باکیفیت بومی به همراه نمونه محصولات به نمایش گذاشته شد؛ در این بین تمرکز بر چهار بنسازۀ کلیدی برای دستیابی به محصولات باکیفیت با مقیاس اقتصادی تولید مد نظر قرار گرفت».
وی خاطرنشان کرد: «بنابراین در گام دوم پوستاندازی پلتفرمی صنعت خودروی کشور برای گذار از محصولات فعلی به سمت محصولات باکیفیت که ابتکار عمل تولید آنها در دست شرکتهای دانشبنیان داخلی باشد آغاز شد و هماکنون توسط معاونت حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت بهصورت هفتگی مورد پایش قرار میگیرد».
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت ادامه داد: «در این برنامه یکی از مهمترین دغدغههای مشتریان در صنعت خودروی کشور که همانا دستیابی به محصول اقتصادی باکیفیت با سازوکار اجرایی بهروز لحاظ شده و هماکنون مراحل طراحی و توسعۀ این پلتفرم توسط دو خودروساز کشور در حال اجرا است».
وی اظهار کرد: «در محصول اقتصادی مدنظر که با توان مهندسان ایرانی در یک شرکت دانشبنیان داخلی طراحی انجام شده است، خودرویی با مصرف سوخت زیر پنج لیتر در صد کیلومتر طراحی شده است و البته در این خانواده، محصول خودروی برقی ارزان نیز در حال طراحی و تکوین در یک شرکت دانشبنیان داخلی دیگر است».
توکلیلاهیجانی خاطرنشان کرد: «در سال ۱۴۰۱ گونههای مختلف بر روی پلتفرم اقتصادی مشترک سایپا و ایران خودرو مشتمل بر گونۀ برقی و همچنین دو محصول هاچبک و SUV بر روی پلتفرم sp۰ عرضه خواهد شد». /پ
نظر خود را بنویسید