فردایکرمان – گروه جامعه: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شنیده میشود که قرار است با آییننامۀ نوشته شده برای واردات خودرو، ماشینهای گرانقیمت وارد شود، یعنی خودروهای چینی با چندین برابر قیمت وارد شوند، گفت: «امروز عمدتا اقشار متوسط جامعه به خودرو نیاز دارند و واردات یک خودروی یک میلیاردی که نمیتواند بازار را تنظیم کند. مجلس این موضوع را دنبال خواهد کرد».
مجتبی یوسفی با بیان اینکه اگر فاصلۀ بین عرضه و تقاضا در بازار به صفر نرسد نمیتوان قیمت خودرو را کنترل کرد، افزود: «امروز به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضای خودرو فاصله وجود دارد، عملا در حاشیۀ بازار هرکس خودرویی خریداری کرده باشد میتواند آن را با قیمت بالاتری به فروش برساند. به عبارت دیگر مصرفکنندۀ واقعی در اکثر موارد نمیتواند به خودروی مورد نیاز خود با قیمت واقعی دست یابد. عملا این فاصله بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو سبب میشود تا قیمتها روزبهروز افزایش پیدا کند که یکی از راهحلهای کنترل این وضعیت افزایش تولید است».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایسنا، نماینده مردم اهواز در مجلس 29 آذرماه دربارۀ وضعیت بازار خودرو و افزایش قیمتها در این بازار، بیان کرد: «ما برای کنترل قیمت هر محصولی دو راهحل بیشتر نداریم؛ اول تولید محصول بهمنظور کاهش فاصلۀ بین عرضه و تقاضای کالا در بازار و دیگری رقابتپذیر کردن بازار که با تنوع در تولید آن محصول محقق میشود. برای خارج کردن بازار از انحصار نیز راهی جز واردات نداریم. در خصوص بازار خودرو نیز این موارد صدق میکند».
وی ادامه داد: «در دهۀ ۸۰ و قبل از تنشهای ارزی هرکس که خودروی صفر خریداری میکرد باید آن را در بازار کمتر از نرخ خریداری شده میفروخت. البته همان موقع نیز خودروی داخلی گران بود و کیفیت آن پایین بود. البته که کیفیت آن خودروها نیز از کیفیت امروز خودروهای داخلی بیشتر بود. علت این اتفاق در آن دوران این بود که خودرو تقریبا به یک کالای مصرفی نزدیک شده بود و از آن به عنوان کالای سرمایهای استفاده نمیشد».
فاصلۀ بین عرضه و تقاضا علت افزایش روزانۀ قیمت خودرو
یوسفی در ادامه با بیان اینکه نباید خدمات وزیر صمت و دولت را در این حوزه نادیده گرفت، تاکید کرد: «زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد تعداد زیادی خودروهای ناقص در کف کارخانه داشتیم که خاک میخورد و نه به مصرفکننده تحویل داده میشد و نه نیاز بازار تامین میشد اما امروز این خودروها تکمیل و وارد بازار شده است ولی به دلیل انباشت نیازی که در یک دهۀ گذشته در بازار به وجود آمد، همواره فاصلۀ بین عرضه و تقاضا سبب شده تا هم خودرو روزبهروز گرانتر شود و در خصوص کیفیت آن نیز جای هیچ حرفی وجود ندارد».
وی افزود: «راهحل کوتاهمدت ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو، واردات است که مجلس در این دو سال برای واردات خودرو تلاش زیادی انجام داد و امسال با هر سختی بود نمایندگان بحث واردات خودرو را در بودجه مصوب کردند. نمیشود ما قریب به ۵ دهه شعار دهیم که میخواهیم خودروساز شویم اما کاری نکرده و صرفا در حق مصرفکننده از لحاظ قیمت و کیفیت اجحاف میکنیم».
این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه با بیان اینکه انتظار ما از وزیر صمت این است که برای کنترل قیمت خودرو هرچه سریعتر اقدام کند، اضافه کرد: «این بار بهانه برای افزایش قیمت خودرو، نرخ ارز بود. بالاخره ما متوجه نشدیم در حوزۀ خودرو تولیدکننده هستیم یا واردکننده؟ اگر تولیدکننده هستیم قیمت ارز نباید بر روی قیمت نهایی خودرو تاثیرگذار باشد، اگر هم واردکننده هستیم از روز اول تکلیف خود را روشن کرده و اجازه دهیم تا خودرو وارد شود».
یوسفی در پایان بیان کرد:
نظر خود را بنویسید